معرفی درگاه PCIe 4.0 ؛ پایان یک دهه حکمرانی PCIe 3.0

24 ارديبهشت 1398      0 دیدگاه

از بزرگترین برنامه ریزی های سال 2019 ارائه PCIe 4.0 می باشد که به یک دهه حکمرانی PCIe 3.0 خاتمه خواهد داد. عمده تفاوت این دو سری در سرعت، پهنای باند و عملکرد کلی آن ها  است که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت.

درگاه PCIe 4.0

PCIe چیست؟

در حال حاضر این استاندارد، درگاهی برای توسعه مادربوردهای فعلی می باشد که می توان کارت هایی مانند GPU ها ، USB Hub ها، کارت های RAID ، کارت WIFI و درایور های ذخیره سازی را برروی آن قرار داد .

 

تفاوت سرعت میان PCIe 3.0 و PCIe 4.0

از آنجا که از PCIe برای اتصال کارت گرافیک استفاده میگردد، بنابراین سرعت بالاتر درگاه باعث عملکرد بهتر کارت گرافیک ( یا کارت های دیگر) می شود. اما PCIe4.0 چقدر سریعتر از PCIe3.0 است؟ از لحاظ پهنای باند،  تا 64 GBps  و از نظر سرعت فرکانس تا 16.0GHz افزایش نسبت به سری PCIe 3.0 را شاهد هستیم و هر دو موارد در نسل قبلی (PCIe 3.0) نصف این میزان بود. در ضمن باید توجه داشت که این آمار و ارقام به این معنا نیست که در نسل بعدی سیستم شما به چنین سرعتی می رسد و بستگی به نوع و سرعت و... کارت دارد. در جدول زیر مقایسه دو نسل را به اختصار مشاهده میفرمائید:

Frequency

Bandwidth

 

8 GHz

32 GBps

PCIe 3.0

16 GHz

64 GBps

PCIe 4.0

 

 زمان انتشار

AMD اذعان کرده است که نسل بعدی پردازنده های Rizen از PCIe 4.0 پشتیبانی خواهند کرد، اما در خصوص پشتیبانی مادربوردها از این نسل، هنوز تصمیم گیری نشده است. پیش بینی می شود که امسال و همزمان با تولید مادبوردهایی که این پردازنده را پشتیبانی کنند، PCIe4.0 نیز ارائه گردد و شرکت اینتل نیز در نسخه های بعدی مادربوردهای خود از آن پشتیبانی خواهد کرد.

 

PCIe5.0 چه زمانی انتشار میابد؟

شایعه گردیده است که ممکن است  بعد از انتشار ورژن 4 ، سریعا ورژن 5 این درگاه نیز منتشر گردد که پهنای باند و سرعت فرکانس به میزان دوبرابر افزایش خواهد یافت. با این وجود نگران نباشید! چرا که سالهای سال از ورژن 4.0 استفاده خواهد شد و این انتظار میرود PCIe5.0 بیشتر برای محیطهای سرور و HPC و برای اجزای تخصصی تر انتشار یابد.

 

آیا باید سریعا به PCIe4.0 ارتقا پیدا کنیم؟

به یاد داشته باشید که دسترسی به این سرعت و پهنای باند بالا فقط یک بخش از پازل عملکرد بالا میباشد؛ بنابراین ابتدا از سایر اجزا و انتشار آنها مثل کارت گرافیک و...اطمینان حاصل نموده و سپس سیستم خود را ارتقاء دهید و در غیر این صورت هزینه های یک مادربورد و پردازنده و... سرسام آور بوده و تا زمانی که سایر اجزا نیز به سرعت فوق احتیاج نداشته باشند، امری غیرضروری به نظر میرسد.


به اشتراک بگذارید :

میلاد رسولی / آداک فن آوری مانیا

  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com