نگاهی به اچ پی پرولیانت

16 تير 1394      0 دیدگاه

HP-Proliant

 

امروز اچ پی به عنوان یکی از مطرح ترین و پر درآمدترین شرکت های دره سیلیکون، سهم بزرگی در دنیای IT جهان دارد و کمتر متخصص IT پیدا می شود که وقتی پای تجهیزات تخصصی شبکه و سرور به میان می آید، به hp فکر نکند.

اما در میان تمام محصولاتی که کمپانی اچ پی تولید می کند، اغراق نکرده ایم اگر بگوییم سرورهای این شرکت عضو پررنگ تری به شمار می آیند؛ شاید دلیل این امر اهمیت سرورها در دنیای IT می باشد به طوری که قدرت و پایداری یک سرور تأثیر بسزایی در فرآیند انفورماتیک یک شرکت می تواند داشته باشد و اچ پی در این میان همواره قدرت نمایی بیشتری کرده است.

اما خواستیم در این مقاله نگاهی دوباره به سرورهای پرولیانت اچ پی بیاندازیم و کمی ساختار آن ها را به زبان ساده برای کسانی که قصد آشنایی با دنیای سرورهای اچ پی دارند، شرح بدهیم. بدیهی است که ارائه این مطالب برای اشخاصی که در این حوزه فعالیت داشته اند، فقط جنبه یادآوری خواهد داشت.

HP Proliant نام یک برند از سرورهای کامپیوتری می باشد که توسعه و فروش آن توسط شرکت Compaq صورت می گرفت. پس از آنکه شرکت Compaq با شرکت اچ پی ادغام شد، hp نسل قدیمی سرورهای خود یعنی NetServer را بازنشسته کرد و پرولیانت را جایگزین آن کرد. سیستم های پرولیانت اچ پی بازار سرورهای x86 را رهبری می کنند.

 

سرورهای پرولیانت به چهار خط تولید ML، DL، BL و SL تقسیم می شوند. دلیل وجود چهار خط تولید متفاوت تفاوت های بنیادی در ماهیت این سرور ها می باشد. خط تولید سرورهای ML اچ پی شامل سرورهای ایستاده (قابل تبدیل به سرور مناسب رک) می شود و سرورهای این رده دارای ظرفیت مناسب برای دیسک ها و اسلات های توسعه داخلی می باشند. در مقابل سرورهای DL اچ پی اساساً برای خوابیدن در رک ها طراحی می شوند. سرورهای BL که به کلمه Blade اشاره می کنند برای قرارگرفتن در سیستم های Blade اچ پی ساخته می شوند. سرورهای SL نیز برای محیط هایی می باشند که فضا و اندازه فاکتور مهمی تلقی می شود.

اچ پی در مورد سرورهای DL و ML خود می گوید:

«تا هر کجا که کسب و کار شما پیش برود، سرورهای ما نیز با شما همراه خواهند بود.»

«سرورهای سری رک و سرورهای ایستاده ما قابلیت تشخیص هوشمند بر روی board، قابلیت اطمینان فوق العاده و عملکرد بهینه دارند و دارای ظرفیت کار چند لایه می باشند.»

HP-ML-DL-Server

 

همچنین سرورهای BL را چنین معرفی می کند:

«زیر ساختی واحد با پلت فرم مدیریتی واحد. این قدرت بی همتاست!»

HP-Blade-Server

 

همچنین سرورهای پرولیانت اچ پی در سری های مختلفی طبقه بندی می شوند که پیکربندی پردازنده ها در این نام گذاری ها تأثیرگذار می باشد. سری های 100، 200، 300 و 400 به سیستم های دارای یک یا دو سوکت برای پردازنده اشاره می کنند، سروهای سری 500 و 600 قابلیت پشتیبانی از 4 پردازنده را دارند و سرورهای 700 و 900 از 8 پردازنده پشتیبانی می کنند. همچنین سرورهای سری 900 اچ پی قابلیت پشتیبانی از 80 هسته پردازنده و 4 ترابایت RAM را دارد.

مدل هایی که رقم نهایی آنها صفر می باشند از پردازنده های اینتل و مدل های با رقم نهایی 5 از پردازنده های AMD استفاده می کنند.

در فوریه 2012 اچ پی ارائه سرورهای نسل هشتم (Gen 8) خود را آغاز کرد. در جولای 2013 یک سرور Blade جدید به نام Moonshot توسط این کمپانی معرفی شد.

و در 8 آگوست 2014، HP تولید نسل نهم (Gen 9) سرورهای پرولیانت خود را که بر پایه چیپست Haswell اینتل می باشد و از حافظه DDR4 استفاده می کند را آغاز کرد. اولین محصولات نسل نهم HP Proliant ML350 Gen9 و BL460c Gen9 بودند.

 

پرولیانت گاهی به عنوان بخش مهمی از Converged System های اچ پی نیز محسوب می شود؛ سیستم هایی که یک زیر ساخت همگرا برای سرور، دستگاه های ذخیره سازی و شبکه فراهم کرده اند و قابلیت پشتیبانی از 50 تا 300 ماشین مجازی را دارند.

HP Converged System 300 توسط سرورهای پرولیانت پیکربندی شده است و مدیر سیستم می تواند توسط HP OneView سرورهای پرولیانت را مدیریت کند و در نهایت در فرآیند مدیریت زیرساخت های همگرا آسوده خاطر باشد.


به اشتراک بگذارید :

حمیدرضا عباسی / آداک فن آوری مانیا

منابع: سایت کمپانی اچ پی و ویکی پدیا

کلمات کلیدی
  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com