23
تير
1393

شرکت فرانسوی آلکاتل-لوسنت فناوری جدیدی را توسعه داده است که به کمک آن می‌‏توان سرعت انتقال داده از طریق کابل‏‌های مسی را تا ۱۰ گیگابایت بر ثانیه افزایش داد. 
به گزارش وب‏‌سایت toptechnews، لابراتوار بل (Bell Labs) که بازوی تحقیق و توسعه شرکت فرانسوی آلکاتل لوسنت است، از توسعه فناوری جدیدی خبر داده است که به کمک آن می‌‏توان سرعت انتقال داده بر روی کابل‏‌های مسی را تا ۱۰ گیگابایت بر ثانیه افزایش داد. این فناوری که XG-FAST نام دارد می‌‏تواند سرعت انتقال داده بر روی سیم‏‌های مسی را با سرعت فیبرهای نوری برابر کند. 
این فناوری نسخه‏‌ای از فناوری استاندارد G fast است که اتحادیه بین‌‏المللی ارتباطات راه دور (ITU) در حال حاضر مشغول بازبینی آن است. این فناوری که احتمالاً از سال آینده وارد بازار خواهد شد، می‌‏تواند داده‏‌ها را با بسامد ۱۰۶ مگاهرتز انتقال دهد و سرعت پهن‏‌باند‌ها را در هر صد متر به ۷۰۰ مگابایت بر ثانیه برساند. فاز دوم این فناوری نیز می‌‏تواند بسامد داده‏‌ها را به ۲۱۲ مگاهرتز افزایش دهد و سرعت پهن‌باند‌ها را نیز به ۱.۲۵ گیگابایت در هر ۷۰ متر برساند. 
نسخه XG-FAST این فناوری که شرکت آلکاتل لوسنت آن را توسعه داده است، از بسامد ۵۰۰ مگاهرتز استفاده می‌‏کند و می‌‏تواند با بسامد ۳۵۰ مگاهرتز داده‏‌ها را در فاصله ۷۰ متر تا یک گیگابایت بر ثانیه انتقال دهد و اگر از دو جفت کابل استفاده شود، می‌‏تواند سرعت انتقال داده را تا ۱۰ گیگابایت بر ثانیه در هر سی متر افزایش دهد. 
بررسی‏‌های پژوهشگران نشان می‌‏دهد سرعت پهن‏‌باند‌ها بیش از هر چیز تحت تاثیر عواملی مثل بسامد و مسافت است و هر چه مسافت افزایش یابد از سرعت انتقال داده کم می‌‏شود و در مقابل هرچه بسامد افزایش یابد، بر سرعت انتقال داده نیز افزوده می‌‏شود.

منبع: همکاران سیستم