اهمیت دیتا و شیوه های تهیه نسخه پشتیبان

30 مهر 1396      0 دیدگاه

بکاپ گیری

آیا میدانید مهم ترین کالای جهان در قرن کنونی چیست؟  آیا میدانید مهمترین کسب و کار در دنیای کنونی محور کدام صنعت میچرخد؟ در گذشته و قرن بیستم مهمترین کالای جهان سوخت و مخصوصا نفت بود ولی در شرایط کنونی دیتا مهمترین کالای جهان می باشد که لقب نفت دیجیتال را به خود اختصاص داده است. نگاهی به 5 شرکت با ارزش دنیا نیز خود موید این ادعا می باشد و نام انها به ترتیب زیر میباشد:

  1. Apple
  2. Alphabet) Google)
  3. Microsoft
  4. Amazon
  5. Facebook

حتما شما وسایل با ارزش خود را با دقت بسیاری نگه داری می کنید پس قطعا برای با ارزشترین کالای خود باید برنامه مدونی را پیش بینی کرده باشید. حادثه پلاسکو را در نظر بگیرید به جز ضرری که به اجناس وارد گردید چه هزینه گزافی با از بین رفتن اسناد و مدارک گریبانگیر صاحبان اموال گردید؟ آیا راه حلی برای جلوگیری از این دست ضررها وجود نداشت؟ اگر همین الان شما داده های مالی سازمان خود را به هردلیلی از دست بدهید چه ضرر جبران ناپذیری گریبان گیر شما خواهد شد؟ پیشنهاد میکنم از همین الان تا دیر نشده به فکر پیشگیری از این قبیل مشکلات باشید و پس از خواندن این مقاله جواب تمامی این سوال ها را دریافت خواهید نمود.

بهترین راه جهت نگهداری از داده ها ، در ابتدا تبدیل داده های سنتی به داده نوین و دیجیتالی میباشد و سپس نگهداری از این داده های دیجیتالی در مرحله بعد قرار میگیرد که در اصطلاح به این کار بکاپ (Backup) میگویند.

 

Backup چیست؟

به هرگونه تهیه نسخه پشتیبان از داده های موجود بکاپ گیری گفته میشود در واقع اگر بخواهیم تخصصی تر به این قضیه نگاه کنیم توسط نرم افزاری واسط از داده های انتخاب شده نسخه ای تهیه شده و تحت یک فایل متمرکز ذخیره میگردد و برای بازگرداندن آنها نیز به عمل بازگردانی (Restore) نیاز میباشد.

  

انواع Backup

  1. Full Backup: در این روش از کل داده های نسخه پشتیبان تهیه میشود درواقع تغییرات روزانه تاثیری در بکاپ ندارد . در این روش حجم فایل بکاپ بسیار بزرگ می باشد و زمان پشتیبان گیری نیز طولانی است ولی چون برای بازگرداندن اطلاعات فقط Restore کردن یک فایل نیاز می باشد، باز گردانی (Restore)  بسیار راحت می باشد.

شیوه های تهیه نسخه پشتیبان - فول بکاپ

  

  1. Incremental Backup: در این روش ابتدا از کل داده ها بکاپ گرفته میشود و سپس در بازه های زمانی مشخص شده فقط از تغییرات پشتیبان گیری میشود. پشتیبان گیری در این روش کمی پیچیده می باشد و حجم فایلها کوچک و عملیات بازگردانی کمی سخت و زمانبر میباشد در ابتدا باید فول بک اپ اولیه و سپس به ترتیب بکاپ ها را بازگردانید.

بکاپ افزایشی

 

  1. Differential Backup: در این روش ابتدا یک فول بک اپ تهیه میشود سپس در بازه های زمانی تعیین شده از اولین بکاپ زمانبندی شده تا آن روز بکاپ تهیه میشود در این روش سرعت بکاپ گیری نسبت به فول بکاپ بیشتر و نسبت به incremental  کمتر می باشد و در Restore  کردن نیز سرعت نسبت به Full  کمتر و نسبت به Incremental بیشتر می باشد.

   

Replicate چیست؟

در واقع این روش نیز یکی از روش های حفظ دیتاها میباشد. در این روش دقیقا دیتا ها در مقصدی کپی میشود، به عبارتی دیگر دیتاها به یک فایل متمرکز تبدیل نمیشود بنابراین نیازی به Restore کردن نمی باشد و معمولا در سرویس هایی که نیاز به زمان در دسترس بودن بالایی دارند استفاده میشوند . در این روش وقتی مبدا دیتاها به مشکل میخورد سیستم سریعا به صورت دستی یا اتوماتیک برروی مقصد تغییر داده میشود تا کمترین قطعی سرویس را داشته باشیم.

replication backup

 

 حال به دنبال دستگاهی میگردید تا تمامی این امکانات را با کمترین قیمت ممکن پشتیبانی کند؟ دستگاههای NAS به دلیل سرویس دهی برروی بستر شبکه یکی از بهترین و کارا ترین راهکار ها جهت پشتیبان گیری می باشد. برند QNAP یکی از بهترین برند های موجود در بازار میباشد که از ویژگی های بسیار مناسبی بهره می برد که در مقاله بعدی نحوه بکاپ گیری بوسیله دستگاههای QNAP و پروتکل ها و انواع بکاپ هایی که برروی این دستگاه ها پشتیبانی میشود را تشریح خواهیم کرد.

ادامه دارد....

  


به اشتراک بگذارید :

میلاد رسولی / آداک فن آوری مانیا

کلمات کلیدی
  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com