نصب سرور در رک

25 خرداد 1401      0 دیدگاه

طریقه ی صحیح نصب سرور در رک چیست؟ این سؤالیست که بسیاری از دوستداران و علاقه مندان به کار در حوزه ی شبکه با آن رو به رو هستند اما باید ذکر کنیم که مهمتر از نحوه ی صحیح نصب سرور در رک ، خرید رک مناسب و تجهیزات داخل آن است .چون نصب صحیح و اصولی شبکه می تواند عملکرد سرور را بهبود ببخشد و هزینه های نگهداری را نیز کاهش دهد.رک ها امروزه به نحوی طراحی شده اند که به صورت ساده نصب می شوند و از نظر ایمنی هم در بالاترین حد خود قرار دارند بنابراین از آن ها می توان در هر حالتی استفاده کرد. این تجهیزات به شما کمک می کنند تا بتوانید سیستم سرور خود را ارتقا داده یا آن را مجددا بازطراحی کنید. به کمک این روش، در هزینه های نگهداری و مدیریت سرور می توانید صرفه جویی زیادی نمایید، زیرا نصب کردن سخت افزارهای مختلف در داخل یک رک کار بسیار ساده ای است و سبب می شود تا بدون هزینه بیشتر سرور خود را بهبود ببخشید.

چگونه یک سرور را داخل رک نصب کنیم و چگونه یک سرور را مدیریت کنیم؟

توان و قدرت ذخیره سازی داده های هر سرور، بسته به نوع سخت افزارها می تواند متفاوت باشد، اما به کمک رک ها شما می توانید سرور را آنطور که دوست دارید به شبکه خود متصل کنید. رک ها با توجه به استانداردهایی که در طراحی آنها به کار رفته است، می توانند یک سرور اختصاصی را براساس ابعاد و سخت افزارهای شما ایجاد کنند. رک ها در اصل محلی برای نگهداری ایمن و دقیق ابزارهای سرور به شمار می روند. از آنجاییکه ارتقا سرورها امری بسیار مهم برای حیات یک شبکه محسوب می شود، رک ها می توانند با توانایی نصب و راه اندازی مجدد، امکان ارتقا سرور را با کمترین هزینه به شما بدهد.

 

ابزارهای لازم برای نصب تجهیزات در رک

با توجه به نیاز شما ، می توان تجهیزات مختلف شبکه را در یک رک مناسب قرار داد  اما برخی از سخت افزارها، از ارتفاع و طول بیشتری برخوردار هستند که برای نصب کردن این تجهیزات باید از انواع براکت ها استفاده کنید. در اصل براکت به ما اجازه می دهد، تا تجهیزات شبکه را همانند یک سازه در دل رک جای دهید. رک ها ابزارهای حساسی نیستند و امکان استفاده از آنها در شرایط مختلف وجود دارد. یک رک مناسب به شما این امکان را می دهد تا بتوانید در هرجایی و در کمترین زمان ممکن یک سرور را راه اندازی نمایید. همچنین برای استفادۀ درست و جلوگیری از ایجاد نوسان در بدنه اصلی رک، باید از براکت های برق نیز در رک خود استفاده کنید. چگونگی نصب سرور در رک سوالی مهم و نحوۀ همبندی رک ها اهمیت زیادی دارد، اما رعایت اصول ایمنی شرط اول راه اندازی یک سرور مناسب است.

رک ها براساس کاری که برای شما انجام می دهند، از نظر اتصال باهم متفاوت هستند. برخی با پیچ و برخی بدون سوراخ عرضه می شوند تا شما براساس نیاز خود یک سرور را راه اندازی کنید، به همین دلیل هرکدام دستورالعمل متفاوتی دارند. اما بیشترین رک های عرضه شده به کمک ریل های داخلی می توانند تجهیزات را به پنل شانه متصل کنند. در نظر داشته باشید که برخی از سرورها مانند سرور HP یا سرور DELL دارای روش های اتصال مخصوص بخود هستند. همچنین شما براساس نیاز شبکۀ خود باید رک را خریداری نمایید. بعنوان مثال برخی رک ها به نام، ایستاده، Open Door و Closed Door شناخته می شوند که هرکدام به شیوه ای برای راه اندازی یک سرور مناسب هستند. ضمن اینکه در هنگام نصب تجهیزات در داخل رک، به سیستم تهویه هوا نیز دقت نموده و سعی کنید فاصلۀ سخت افزارهای مختلف را در نظر بگیرید؛ زیرا حرارت می تواند صدمات زیادی به سخت افزار وارد کند. همچنین رک ها برای تامین برق سرور نیاز به تجهیزات زیادی دارند، ولی اگر یک سرور کوچک راه اندازی کرده اید، حتما برای شروع کار خود یک PDU خریداری نمایید.

بعد از نصب تمام تجهیزات، باید سیم کشی تجهیزات را آغاز کنید، برای این کار باید از داکت های مخصوص سیم کشی داخل رک استفاده نمایید. این کار به شما کمک می کند تا مدیریت بهتری بر روی سیم های خود داشته و به آسانی شبکۀ خود را مدیریت نمایید. نصب درست کابل ها، علاوه بر زیبایی سرور، باعث راحتی شما در هنگام ارتقا یا تعمیر سرور خواهد شد.

چرا باید یک رک خوب بخریم؟

مهمترین مرحله در راه اندازی یک سرور خرید رک مناسب است. چگونه یک سرور را داخل رک نصب کنیم شاید سوال مهمی در حوزۀ شبکه و راه اندازی سرور باشد، اما بهتر است قبل از راه اندازی سرور خود، به بودجه و هزینه ای که برای آن می خواهید صرف کنید، فکر کنید. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان برای خرید رک خساست بخرج ندهید و تجهیزات مناسبی را برای کار خود تهیه کنید. همچنین سرورهایی که بر روی رک های مناسب راه اندازی شده اند، می توانند عمر و عملکرد بیشتری داشته باشند. به همین دلیل رعایت اصول ایمنی در نصب و راه اندازی یک رک را کاملا جدی بگیربد و بخوبی سرور خود را شبکه کنید.

 


به اشتراک بگذارید :
کلمات کلیدی
  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com