فناوری Qtier بر روی ذخیره ساز های تحت شبکه کیونپ

15 فروردين 1395      0 دیدگاه

عملکرد استثنایی در ایجاد تعادل بین اطلاعات گرم و سرد در محیط های بزرگ ذخیره سازی

فناوری لایه بندی خودکار کیونپ که Qtier™ نامیده می شود یک سیستم مدیریت فضای ذخیره سازی اطلاعات چند لایه به شمار می رود که بر اساس الگوریتم های مختلف درجه اهمیت اطلاعات را از نظر نیاز به در دسترس بودن مشخص کرده و بر روی هارد دیسک هایی با سرعت های خواندن و نوشتن متفاوت ذخیره می کند. Qtier™ اطلاعاتی که کاربرد بیشتری را دارند به صورت خودکار به هارد دیسک ها با عملکرد و سرعت بالاتر مانند درایور های SSD منتقل می کند، این در حالی است که اطلاعاتی که کمتر مورد استفاده قرار می گیرند در درایو های با ظرفیت بالااما با سرعت کمتر مانندSATA یا NL-SAS قرار داده می شوند.

این ویژگی تنها در سری های TVS-ECx80U-SAS-RP و همچنین TS-ECx80U در اختیار کاربران است.

  • لطفا هنگام ایجاد Storage pool قابلیت Auto-tiering را فعال نمایید.

جابجایی اطلاعات بر مبنای بروز رسانی  B-tree

ذخیره سازتحت شبکه (NAS ) بر مبنای نتایج محاسباتالگوریتم B-tree، بلوک اطلاعات با وزن بیشتر(طبقه بندی اطلاعات بر اساس وزن در واقع الویت بندی آنها بر اساس اهمیت داده می باشد مولفه وزن در اینجا تعریفی از الویت می باشد و نباید با مولفه ی وزن در فیزیک اشتباه گرفته شود.) را به صورت خودکار به لایه های بالاتر منتقل خواهد کرد ( به عنوان مثال ، جابجایی بلوک های داده از گروه HDD RAID به گروه SSD RAID) . جابجایی اطلاعات و به روز رسانی metadata به هیچ عنوان با عملیات های ورودی و خروجی تداخل ایجاد نمی کند؛ یعنی بروز رسانی B-tree بر اساس تراکنش، مشکلی در صحت اطلاعات ایجاد نمی نماید.

همچنین در این مرحله شما می توانید گزارش کاملی از اطلاعات در انتظار پردازش و اطلاعات پردازش شده که توسط سیستم در اختیار شما قرار گذاشته می شودرا بدست آورید. در صورتی که برای یک ارتباط خارج از شبکه نیاز به پهنای باند بیشتری باشد، می توانند جابجایی اطلاعات را در این مرحله متوقف کنند. علاوه بر این، تخصیص وزن می تواند به تنظیم پهنای باند یا کاهش ازدحام بین ورودی و خروجی های خارجی و جابجایی اطلاعات داخلی کمک نماید.

دلیل ایجاد عملکرد لایه بندی خودکار (auto-tiering) در ذخیره ساز های تحت شبکه کیونپ این است که با متعادل کردن عملکرد فضای ذخیره سازی اطلاعات به صورت همزمان، استفاده بهینه از زیر ساخت های ذخیره سازتحت شبکه امکان پذیر می کند.

- اطلاعاتی را که به صورت مداوم مورد استفاده قرار می گیرند به دیسک های سریع منتقل کنید تا کاملا در دسترس باشند؛ یا اینکه بتوانید از توان cache ورودی و خروجی بالا استفاده کنید.

- اطلاعاتی را که کمتر مورد استفاده قرار می گیرند را به دیسک های کم هزینه با ظرفیت بالای خود منتقل کنید تا در هزینه ها صرف جویی شود.

جهت دستیابی به سطوح مورد نیاز و بهینه کردن هزینه، اطلاعات بر اساس تکرار دسترسی به آنها دسته بندی می شوند. درتصمیم گیری برای اینکه کدامیک از اطلاعات می بایست در زمان داده شده در یک لایه مشخص ذخیره شوند، زمان های پاسخگویی یا زمان اجرا باید از پیش ارزیابی و اندازه گیری شوند.

  

3 سطح از لایه های حافظه

Qtier™، برای ترکیبی از دیسک درایو های مختلف، 3 لایه از پیکربندی را ارائه می دهد که فوق سریع (SSD) ، سریع (SAS) و ظرفیت بالا (SATA/NL-SAS) نام دارند.

- لایه 1 (فوق سریع) : درایو های SSD

- لایه 2 (سریع) : درایو های SAS

- لایه 3 (ظرفیت بالا) : SATA یا NL-SAS

 

بررسی عملکرد دستگاه با استفاده از نمودار   

نمودار اطلاعات در تنظیم عملکرد و تامین فضای ذخیره ساز نقشی اساسی در سیاست های لایه بندی خودکار اطلاعات دارد.

 

   

تعیین سیاست توسط کاربران جهت کارآیی بهتر لایه بندی خودکار

لایه بندی خودکار بر مبنای سیاست های از پیش تعریف شده، علاوه بر برنامه ریزی و اولویت بندی جابجایی اطلاعات باعث می شود اطلاعات با توجه به ملزومات اجرای اطلاعات یا برنامه ها به صورت دینامیک تخصیص مجدد یابند.

 

جدول مقایسه جامع فناوری های ذخیره سازی

 

 

Qtier™

Full SSD

SSD Cache

هزینه

$

$$

$

فضای حافظه

بزرگ

کوچک

بزرگ

فضای موجود SSD

قابل گسترش در صورت نیاز

قابل گسترش در صورت نیاز

محدود به حافظه موجود

روش جابجایی اطلاعات

برنامه ریزی شده

خیر

خودکار

مکانیزم جابجایی اطلاعات

جابجایی اطلاعات بنا بر تکرار دسترسی

تمامی اطلاعات در حافظه SSD

از اطلاعاتی که متناوبا مورد دسترسی قرار می گیرند در حافظه SSD رونوشت تهیه می کند

سناریو کاربرد

معمولا در کارهایی با ورودی و خروجی قابل پیش بینی مانند سرور فایل/وب/ایمیل و برنامه های مجازی سازی و تدوین فیلم به کار میرود.

معمولا در برنامه هایی مانند پایگاه داده و یا محیط های مجازی شده که نیازمند ورودی و خروجی سریع و حساس هستند، استفاده می می شود.

معمولا در محیط هایی مانند برنامه های مجازی شده و پردازش ویدئو ها و صداهای کیفیت بالا که نیازمند فرکانس دسترسی بالایی هستند، بکار می رود.

 

 Qtier™ با قابلیت SSD Cache

Qtier™ ازقابلیت های لایه بندی و SSD caching همزمان پشتیبانی می کند. در این حالت Qtier™ فعالیت های ورودی و خروجی را دائما بررسی نموده و داده های فعالی را که SSD cache های Read-write یا Read-only برای عملیات های خواندن و نوشتن کوچک و غالبا تصادفی لازم دارند، نگاه می دارد. سایر داده ها نیز در فضای ذخیره سازی لایه بندی شده حفظ می شوند و به صورت خودکار بین لایه های مناسب جابجا می گردند. ذخیره ساز یکپارچه و لایه بندی شده کیونپ، یک سیستم هوشمند و خودکار ذخیره سازی است که برای مدیریت قرارگیری اطلاعات در جهت کمک به بهینه سازی عملکرد و هزینه ها در پیکربندی های چند لایه مناسب است.

فناوری Qtier™ روشی آسان، اقتصادی و هوشمند برای ذخیره سازی و ایجاد تعادل بین داده های فعال (داغ) و آرشیوی (سرد) به شمار می رود. ویژگی هوشمند لایه بندی خودکار به شما اجازه می دهد که اطلاعاتی را که دسترسی بیشتری دارند روی درایو های SSD ذخیره ساز خود قرار دهید، تا دسترسی سریع و عملکرد بالایی را به شما ارائه نماید. همچنین می توانید داده

های آرشیوی را که به ندرت از آنها استفاده می کنید روی درایو های SAS و SATA ذخیره ساز قرار دهید و به آنها دسترسی داشته باشید. با استفاده از این روش، قابلیت هایی مانند عملکرد حداکثری، ظرفیت بالای ذخیره سازی را در اختیار خواهید داشت و هزینه کمتری نیز جهت ذخیره سازی و ایجاد تعادل در اطلاعات به ازای هر گیگابایت پرداخت خواهید نمود.


به اشتراک بگذارید :

ویدا تیزقلم / کارشناس کیونپ / آداک فن آوری مانیا

کلمات کلیدی
  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com