فیس‌تایم حکومت اردوغان را نجات داد

27 تير 1395      0 دیدگاه
داغ‌ترین خبر دیروز صبح جهان مربوط به ترکیه بود. این کشور دو شب گذشته با کودتای ارتش علیه دولت مواجه بود و  هرچند زمان زیادی درگیریهای اصلی ادامه نداشت اما در همین مدت کوتاه جان بیش از 60 نفر را گرفت.
از طرفی دیگر هم تمام راه‌های ارتباطی میان اردوغان و مردم مانند فیسبوک و توییتر توسط خود اردوغان مسدود شده بود و  از سوی دیگر شبکه‌های تلویزیونی به تصرف کودتاچیان درآمده بود. نکته جالب دیگر این که صفحه شخصی اردوغان در توییتر بیش از 8 میلیون نفر عضو دارد و او از این قدرت شبکه‌های اجتماعی به خوبی استفاده می‌کند. اما رئیس‌جمهور ترکیه برای اینکه بتواند با مردم کشور خود صحبت کند دست به دامان اپل و سیستم مکالمه ویدئویی این شرکت شد.
اردوغان طی یک تماس ویدئویی با شبکه CNN از طریق فیس‌تایم موفق شد با مردم ترکیه صحبت کند. اردوغان در این تماس ویدئویی می‌گوید کسانی که این کودتا را انجام داده‌اند را به سزای اعمالشان خواهد رساند. 

او گوشی خود را جلوی صورتش گرفت و از طریق برنامه فیس تایم، مصاحبه ایی کوتاه با پایگاه خبری محلی انجام داد و از مردم خواست به خیابان ها بیاییند و تجمع کنند. اردوعان طی مصاحبه فیس تایمی خود گفت:

"من از مردم ترکیه می خواهم در میدان های شهر و فرودگاه ها تجمع کنند.هیچ قدرتی بالاتر از قدرت مردم نیست."

این فراخوان فیس‌تایمی اردوغان نتیجه مثبتی برای او و طرفدارانش داشت چراکه بسیاری از طرفدارانش را به خیابان‌ها کشاند. در ادامه تا صبح بسیاری از ارتشیان دستگیر شدند. 

حالا اما همین کودتای اخیر ترکیه  نشان می‌دهد گوشی های هوشمند و اتصال به اینترنت نه تنها  برای مردم عادی بلکه حتی برای سیاست مداران نیز میتواند حیاتی  باشد.

گوشی های هوشمند امروزه برای میلیون ها انسان حکم وسیله ای را دارد که با ان زندگی خود را کنترل می کنند. دنیای سیاست و سیاست مداران نیز مستثنی نیستند و در مواقع اینچنین حتی میتوانند سرنوشت یک مملکت را تغییر دهند.

درست مانند اتفاقات گذشته چند هفته اخیر آمریکا، زمانیکه سیاست مدارت دموکرات در واشنگتن در اعتراض به قوانین استفاده از سلاح گرم در مجلس نمایندگان ایالات متحده یک روز کامل به روی زمین تحصن کردند، طبق دستور حذب مخالف تمام دوربین های صحن مجلس خاموش شدند و اجازه انتشار هیچ تصویری نداشتند. اما دموکرات ها با استفاده از برنامه هایی چون پریسکوپتوییتر و Live  فیس بوک توانستند تصاویر اعتراض خود را منتشر کنند  تا حدی که حتی خبرگذاری های رسمی نیز از این تصاویر برای پوشش خبر استفاده کردند.

دو هفته بعد زنی به نام دیاموند رینالد بعداز اینکه افسران پلیس به نامزدش درون ماشین 4 بار شلیک کردند ، تصاویر را لحظه به لحظه از طریق فیس بوک منتشر کرد و رو به دوربین گوشی خود درخواست کمک می کرد و جریان را توضیح می داد.

چند روز بعد، حمله به افسران پلیس دالاس  به صورت مستقیم و باز از طریق برنامه Live فیس بوک منتشر شد و در همه این موارد این ویدیو های آماتوری که منبع اصلی خبر را شکل می دادند.

اما مورد کودتای ترکیه خاص تر است، زیرا رئیس جمهور ترکیه  در حالی توانست با خبرگزاری محلی تماس ویدیویی بگیرد که طبق گزارشهای سرویس های شبکه های اجتماعی  آن زمان به دلیل سرعت اینترنت مختل شده بود. البته یوتیوب بعدا اعلام کرد که مشکلی در اتصال به شبکه وحود ندارد اما توییتر از اختلال در اتصال به سرورهای این شبکه در ترکیه خبر داد. طبق گفته مسئولان فیس بوک ، در برنامه Live این شبکه نیز مشکلی وجود نداشته است.

فعلا که فیس‌تایم نجات بخش اردوغانی بوده که در عین استفاده از شبکه‌های اجتماعی و موبایلی دسترسی مخالفان خود به آنها را نیز محدود کرده است. او طی سالهای اخیر تسویه گسترده‌ای را در رسانه‌های رسمی این کشور انجام داده است و بسیاری از روزنامه‌های منتقد را سرکوب کرده است. اردوغان نشان داده اگرچه رابطه خوبی با رسانه‌های آزاد ندارد اما در  استفاده از رسانه‌ها تبحر لازم را دارد. 


به اشتراک بگذارید :

منبع: آی تی ایران

  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com