سری های پردازنده‌ نسل پنجم Intel Xeon معرفی شدند!

26 بهمن 1402      0 دیدگاه

به تازگی انواع پردازنده‌ نسل پنجم Intel Xeon معرفی شدند. این نسل که با نام رمز Emerald Rapids شناخته می‌شود، 64 هسته به ازای هر پردازنده ارائه می‌دهد و قابلیت‌های پردازش موازی و چند رشته‌ای در آن‌ها نسبت به نسل قبلی پیشرفت چشمگیری داشته است.

نسل پنجم پردازنده‌های Intel Xeon، از سرعت حافظه مموری تا 5600MT/s و Intel UPI 2.0 پشتیبانی می‌کند که دسترسی سریع‌تر به داده‌ها را امکان پذیر می‌سازد. همچنین، مقدار حافظه کش سه برابر شده و تا حدود 320MB رسیده که همین امر به بازیابی سریعتر داده و افزایش کارایی و عملکرد آن و کاهش هزینه کمک شایانی می‌کند.

همچنین این پردازنده‌ها از حافظه نوع 3 با Compute Express Link 1.1 پشتیبانی می‌کنند که انعطاف پذیری و عملکرد حافظه را افزایش می‌دهد. در این مقاله قصد داریم تا با نسل پنجم پردازنده‌های Intel Xeon و ویژگی‌های آن بیشتر آشنا شویم، با ما همراه باشید.

ویژگی‌های پردازنده‌ نسل پنجم Intel Xeon

قالب، پکیج و معماری

پردازنده‌های نسل پنجم Intel xeon در قالب و مدل‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شوند تا پاسخگوی نیازهای محاسباتی متنوعی باشند. برای مثال، پکیج XCC تا حداکثر 64 هسته را ارائه می‌دهد و می‌تواند با بهترین عملکرد از عهده سخت‌ترین وظایف برآید. یا پکیج MCC تعداد 32 هسته را ارائه می‌دهد و عملکرد و راندمان متعادلی را برای شما به همراه دارد. پکیج EE LCC نیز با 20 هسته، یک گزینه ایده‌آل با بهینگی انرژی در محیط‌هایی با نیازهای محاسباتی فشرده و کم می‌باشد.

حالت‌های Clustering که در پکیج XCC وجود دارند، علاوه بر دارا بودن SNC3 در تنظیمات پیش فرض، شامل SNC2 و Hemi هستند که پردازش داده بهینه و توزیع آن را امکان پذیر می‌کند. در پکیج MCC، از مدهای SNC2 و Hemi پشتیبانی می‌شود که Hemi خود حالت پیش فرض این پکیج محسوب می‌شود.

این مدها پردازنده را قادر می‌سازند تا تسک‌های پیچیده را با بهینه سازی روند توزیع بارهای کاری بین هسته‌ها و سلسه مراتب cache مدیریت کرده و به طور کلی عملکرد نهایی سیستم را بالا می‌برد. معماری این خانواده از پردازنده‌ها بر اساس Raptor Cove P-Cove و گره پردازشی اینتل 7 (10 نانومتری ESF) طراحی و ساخته شده است. در آخر باید گفت که به این پردازنده‌ها خزینه‌های بزرگ کش‌های L3 اضافه شده است.

عملکرد

نسل پنجم پردازنده‌های اینتل زئون در مقایسه با نسل چهارم، پیشرفت قابل توجهی داشته است. اینتل اظهار کرده است که 1.34 برابر میانگین عملکرد آن به ازای هر وات افزایش یافته است. در حوزه‌های خاصی مانند استنتاج هوش مصنوعی، بهبود بالقوه تا 1.42 برابر وجود دارد، در حالی که برنامه‌های محاسباتی با عملکرد بالا (HPC) می‌توانند تا 1.4 برابر افزایش عملکرد داشته باشند. تقریبا این پردازنده در حالت استراحت 100 وات را در هر سوکت صرفه جویی می‌کند که همین سبب صرفه جویی در مصرف انرژی می‌شود. این راندمان به ویژه در سطوح استفاده 30 تا 40 درصد قابل توجه است، جایی که می‌تواند تا 110 وات انرژی سرور را ذخیره کند و تا 77 درصد کاهش هزینه مالکیت را برای شما به همراه داشته باشد.

عملکرد پردازنده های نسل پنجم اینتل زئون

ویژگی‌های پردازنده‌های Emerald Rapids در یک نگاه

  • فناوری محاسبه پیوند سریع (CXL) نوع 1، 2 و 3
  • موتورهای شتاب‌دهنده اینتل
  • افزایش یافتن سرعت UPI
  • افزایش عملکرد و عملکرد/وات
  • افزایش یافتن تعداد هسته با حافظه کش L3 مشترک بزرگ‌تر
  • افزایش یافتن سرعت حافظه
  • حداکثر 80 خط PCIe Gen5

بهبود عملکرد حوزه‌های مختلف پردازنده‌ نسل پنجم Intel Xeon در یک نگاه

  • بخش بندی تصویر (AI): 42 درصد عملکرد بهتر
  • طبقه‌بندی تصویر (Edge AI): 24 درصد عملکرد بهتر
  • مدل‌سازی / شبیه‌سازی (HPC): 42 درصد عملکرد بهتر
  • NVMe از طریق TCP: تا 24 درصد عملکرد/وات بهتر
  • جاوا سمت سرور: 33 درصد عملکرد/وات بهتر

پردازنده‌ نسل پنجم Intel Xeon – فرکانس‌های توربو

پردازنده‌های زئون نسل پنجم اینتل فرکانس‌های توربو را برای مجموعه‌ دستورالعمل‌های مختلف به میزان قابل توجهی بهبود می‌بخشند. این پیشرفت به خصوص برای شدت‌های مختلف محاسباتی چون سبک، متوسط و سنگین در کلاس‌های SSE ،AVX2 ،AVX512 و AMX مشهود است.

در جدول زیر یک نمای کلی از پیشرفت‌های Intel Xeon Gen 5 در مقایسه با Intel Xeon Gen 4 را مشاهده می‌کنیم:

پردازنده های INTEL XEON GEN 5

پردازنده‌ نسل پنجم Intel Xeon – بخش SKUs

مطمئنا همه این پیشرفت‌ها در کنار هم جمع شده‌اند تا عملکرد و کارایی بهبود یافته‌ای را به شما ارائه دهند. پردازنده‌های نسل پنجم Intel Xeon به چندین دسته تقسیم می‌شوند، که هر کدام برای نیازهای عملکردی خاص و محیط‌های محاسباتی طراحی شده‌اند که قصد داریم در ادامه به طیف متنوعی از SKUهای موجود در آن نگاهی بیاندازیم.

دسته بندی “2S Performance – General Purpose” طیفی از SKUهایی را ارائه می‌دهد که برای کارهای با عملکرد بالا طراحی شده‌اند. در صدر این جدول، +8592 را شاهد هستیم که با 64 هسته، فرکانس پایه 1.9GHz و فرکانسی با مقدار 3.9GHz در زمان بوست قدرت نمایی می‌کند. این جدول با +5515 به پایان می‌رسد که دارای 8 هسته بوده و فرکانس پایه و بوست آن به ترتیب مقادیر 3.2GHz و 4.1GHz را ارائه می‎‌دهند.

 

SKU پردازنده های نسل پنجم اینتل زئون

 

دسته بندی “2S Mainline – General Purpose” از پردازنده‌های این نسل، SKUهایی را شامل می‌شود که برای برنامه‌های سازمانی همه کاره طراحی شده‌اند.

پردازنده‌های این دسته بندی از 8558 با 48 هسته و فرکانس پایه 2.1GHz آغاز شده و به 4509Y با 8 هسته و فرکانس پایه 2.6GHz ختم می‌شود.

2S Mainline – General Purpose

در دسته بندی بعدی قصد داریم به پردازنده‌های دسته  “Liquid-cooled – General Purpose” بپردازیم. این پردازنده‌ها برای محیط‌هایی طراحی شده‌اند که مدیریت حرارت سیستم، مقوله مهم و حیاتی باشد. در صدر جدول زیر، پردازنده 8593Q را با 64 هسته، فرکانس پایه 2.2 GHz و TDP به مقدار 385 وات شاهد هستیم و تنها SKU بعد از آن، 6558Q با 32 هسته، فرکانس پایه بالاتر به مقدار 3.2GHz و TDP با مقدار 350 وات را در جایگاه دوم شاهد هستیم.

این پردازنده با پشتیبانی از خنکسازی مایع گزینه عالی برای دیتاسنترهایی هستند که حفظ دمای عملیاتی در آن‌ها حیاتی است.

Liquid-cooled – General Purpose

حالا می‌خواهیم به پردازنده‌های تک سوکتی بپردازیم. پردازنده‌های دسته بندی “Single socket – General Purpose” برای ارائه عملکرد بهینه در سرورهای تک سوکتی طراحی شده‌اند. اینتل تنها سه پردازنده در این دسته بندی برای نسل پنجم پردازنده‌های Intel Xeon طراحی کرده است که در جدول زیر آن‌ها را مشاهده می‌کنیم.

در صدر این جدول، 855BU با 48 هسته و TDP با مقدار 300 وات، در رتبه دوم 5512U با 28 هسته و TDP به مقدار 185 وات و در آخر مقام سوم متعلق به 35O8U با 8 هسته و TDP به مقدار 125 وات می‌باشد.

این پردازنده‌های برای کاربری‌هایی مناسب هستند که نیازمند عملکرد و بهینگی بالا با تعداد هسته پایین دارند که همین سبب می‌شود تا به انتخاب مناسبی برای سرورهای کوچک و اپلیکیشن‌هایی که بهینگی انرژی برای آن‌ها ضروری است تبدیل شوند.

Single socket – General Purpose

از پردازنده‌های تک سوکتی گذر می‌کنیم و به دسته بندی “5G/Networking optimized (-N)” می‌رسیم. این دسته بندی از پردازنده‌های نسل پنجم Intel Xeon بر روی کاربری‌های شبکه و ارتباطات راه دور تمرکز دارند.

سه مدل 857W و 6538N/6538N با تعداد هسته‌هایی به ترتیب 52 و 32 اتصالات بالایی را فراهم می‌کنند که آن‌ها را به گزینه ایده‌آلی برای کارهای 5G و ارتباطات داده تبدیل می‌کند.

این پردازنده‌ها بهینگی شبکه را با عملکرد بالای هسته‌های تعداد بالا در می‌آمیزد تا بتواند به خوبی پاسخگوی درخواست‌های زیرساخت‌های شبکه‌ای مدرن باشد.

5G/Networking optimized (-N)

دسته بندی “Cloud Optimized laaS(-P) / SaaS(-V)” در این بخش جا خوش کرده‌ که یک انتخاب عالی برای زیرساخت‌های Cloud می‌باشد. در صدر این جدول 8592V با 64 هسته و قابلیت پشتیبانی از رم‌های پیشرفته، گزینه مناسبی برای درخواست‌های اپلیکشن‌های cloud و سرویس‌های آن است.

این پردازنده‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که عملکرد بهینه را برای زیرساخت‌های IaaS و SaaS به همراه داشته باشند و خیال شما را از راه حل‌های محاسباتی ابری کارآمد راحت کنند.

Cloud Optimized laaS(-P) / SaaS(-V)

می‌رسیم به دو دسته بندی آخر. دسته بندی “Storage & Hyperconverged Infrastructure (HCI) Optimized (-S)” که مدل 6554S در جدول آن به چشم می‌خورد برای محیط‌های HCI و ذخیره سازی فشرده طراحی شده‌اند و عملکرد بی‌نظیری را برای کاربری‌های داده محور ارائه می‌دهد.

در مقابل، دسته بندی “Long-life Use (IOT) – General Purpose (-T)” با SKUهایی مشابه 4510T برای اپلیکیشن‌های کاربردی اینترنت اشیا (IoT) که نیاز به قابلیت اطمینان طولانی مدت و عملکرد کارآمد دارند، متناسب با نیازهای منحصر به فرد زیرساخت‌های اینترنت اشیا طراحی شده است.

Long-life Use (IOT) – General Purpose (-T)

پردازنده‌ نسل پنجم Intel Xeon سری E-2400

سری Xeon E-2400 نسل پنجم اینتل که در 30 نوامبر 2023 معرفی شد، نیز نشان دهنده پیشرفت قابل توجهی در فناوری برای سرورهای سطح پایه است.

از کسب و کارهای کوچک گرفته تا متوسط، این پردازنده‌ها عملکرد پیشرفته و بهینگی بالایی را برای اپلیکیشن‌های گوناگون به ارمغان می‌آورند. این پردازنده‌ها در پیکربندی‌هایی با 4، 6 و 8 هسته به بازار ارائه می‌شوند و برای موارد زیر طراحی شده است:

  • اپلیکیشن‌های SMB
  • میزبانی ابری سطح مبتدی
  • برنامه ریزی منابع سازمانی Enterprise Resource Planning (ERP)
  • CRM
  • و مدیریت دیتابیس

پردازنده‌های سری E-2400 به نسبت نسل قبل‌تر، 1.3 برابر عملکرد بهتری را ارائه می‌دهد. این پردازنده‌ها با بهره گیری از Intel Turbo Boost Max Technology 3.0 فرکانسی تا حدود 5.6GHz را برای شما به همراه خواهد داشت.

همچنین این پردازنده‌ها از 16 خط PCIe 5.0 برای انتقال داده سریع‌تر پشتیبانی می‌کند.

سخن آخر

در این مقاله، با پردازنده‌ نسل پنجم Intel Xeon به عنوان تازه وارد به بازار آشنا شدیم و سری‌های مختلف آن را بررسی کردیم. همچنین تفاوت این نسل با نسل قبلی خود را نیز در یک نگاه بررسی کردیم. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

آداک فناوری مانیا با دارا بودن چندین سابقه درخشان و پرچم داری در عرصه فروش سرور و تجهیزات شبکه، در کنار شما خواهد بود تا بهترین انتخاب را داشته باشید. اگر به دنبال سرور با بهترین قیمت در بازار هستید، از صفحه سرورهای مانیا غافل نشوید. برای انتخاب پردازنده مناسب سرور خود نیز کافیست با متخصصین فنی ما در تماس باشید تا بهترین پردازنده را متناسب با نیازتان به شما معرفی کنند.


به اشتراک بگذارید :

به تازگی انواع پردازنده‌ نسل پنجم Intel Xeon معرفی شدند. این نسل که با نام رمز Emerald Rapids شناخته می‌شود، 64 هسته به ازای هر پردازنده ارائه می‌دهد و قابلیت‌های پردازش موازی و چند رشته‌ای در آن‌ها نسبت به نسل قبلی پیشرفت چشمگیری داشته است.

نسل پنجم پردازنده‌های Intel Xeon، از سرعت حافظه مموری تا 5600MT/s و Intel UPI 2.0 پشتیبانی می‌کند که دسترسی سریع‌تر به داده‌ها را امکان پذیر می‌سازد. همچنین، مقدار حافظه کش سه برابر شده و تا حدود 320MB رسیده که همین امر به بازیابی سریعتر داده و افزایش کارایی و عملکرد آن و کاهش هزینه کمک شایانی می‌کند.

همچنین این پردازنده‌ها از حافظه نوع 3 با Compute Express Link 1.1 پشتیبانی می‌کنند که انعطاف پذیری و عملکرد حافظه را افزایش می‌دهد. در این مقاله قصد داریم تا با نسل پنجم پردازنده‌های Intel Xeon و ویژگی‌های آن بیشتر آشنا شویم، با ما همراه باشید.

  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com