ویژگی hot plug چیست و چه کاربردی در سرور دارد؟

6 خرداد 1402      0 دیدگاه

تا به حال به این فکر کرده‌اید که با وجود روشن بودن دائم سرور، چگونه می‌توان بدون بروز مشکل قطعه‌ای را تعویض و یا نصب کرد؟ اگر بخواهیم سرور را برای تعویض و نصب قطعات خاموش کنیم، برای مدتی سرویس دهی و روند کار دچار اختلال خواهد شد، پس چاره چیست؟ با استفاده از قابلیت hot plug این امکان برای شما فراهم شده تا بدون هیچ وقفه‌ای در کار سرور قطعات آن را سرویس کنید. اگر با این قابلیت آشنا نیستید، کافیست تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

ویژگی hot plug به چه معناست؟

hot plugging به معنای افزودن یک قطعه به سیستم در حال اجرا و روشن است، بدون این که در روند کار آن اختلال به وجود آید. در واقع می‌توان گفت با استفاده از این قابلیت نیازی به ریستارت و یا خاموش کردن سیستم ندارید. اهمیت این ویژگی در سرورها که باید دائما روشن باشند به خوبی دیده می‌شود. در واقع به راحتی از روی نام hot plug نیز می‌توان به مفهوم آن پی برد. هات پلاگ به معنای اتصال گرم است، یعنی زمانی که سرور گرم و در حال فعالیت است، قطعات مورد نیازمان را وصل کنیم.

از جمله قطعات اصلی که در سرور می‌توانند از قابلیت هات پلاگ پشتیبانی کنند، می‌توان به درایوهای HDD و SDD و پاور اشاره نمود.

نکته: قابلیت هات پلاگ از شوک الکتریکی در زمان نصب و تعویض قطعه به دستگاه نیز جلوگیری می‌کند.

hot swap in server

هات پلاگ پاور در سرور چگونه انجام می‌شود؟

در سرورهایی چون HPE دو عدد پاور تعبیه می‌شود که ریدانت هم هستند. یعنی زمانی که یکی از پاورها دچار خرابی شود، پاور دیگر جایگزین آن می‌شود. پاور دوم عملیات برق رسانی را انجام نمی‌دهد، بلکه به صورت آماده باش قرار دارد تا در زمان خرابی پاور اول مسئولیت برق رسانی را به دوش بکشد.

به همین دلیل عملیات هات پلاگ برای پاور سرور خیلی راحت انجام می‌شود، می‌توان در حین روشن بودن سرور پاور را تعویض و یا نصب کرد.

hot plug در پاور

hot swap و تفاوت آن با hot plug

هر دوی اصطلاحات hot swap و hot plug به منظور تعویض یک قطعه سخت افزاری حین کار سرور یا کامپیوتر است. اما یک تفاوت ریز در بین این دو وجود دارد که سبب می‌شود با هم اشتباه گرفته شوند.

همانطور که بالاتر گفتیم hot plug یعنی یک قطعه که در حال حاضر عملکرد سرور یا سیستم به آن وابسته نیست را تعویض و یا نصب کنیم. برای مثال اتصال ماوس به کامپیوتر اختلالی در عملکرد سسیستم ایجاد نمی‌کند.

اما hot swap یعنی سخت افزاری که در حال اجرا هست را تعویض کنیم. به همین دلیل برای اینکه اشکالی در عملکرد سیستم و یا مدیریت ورودی و خروجی باس‌ها رخ ندهد از کنترلرهای به خصوصی استفاده می‌شود.

کنترلر RAID را در نظر بگیرید، حتی اگر هارد دیسکی از RAID را حین کار کردن، با هارد دیسک دیگری جا به جا کنیم وقفه و مشکلی در عملکرد سیستم یا سرور ایجاد نمی‌شود.

نکته:

hot swap همچنین می‌تواند در خصوص نرم افزار نیز به کار گرفته شود. برای مثال، می‌توان کد اجرایی یک برنامه را بدون توقف در اجرای برنامه تغییر داد. یک نمونه از عملیات hot swap در نرم‌افزار vSphere شرکت VMware دیده می‌شود. به صورتی که کاربر با فعال‌سازی این ویژگی، می‌تواند حافظه یا واحد پردازش مرکزی (CPU) را به ماشین مجازی خود (VM) اضافه کند. در گذشته، CPU و حافظه تنها در زمان خاموش بودن سیستم قابل تعویض بودند. اما حالا مجازی‌سازی با استفاده از نرم‌افزار، این امکان را فراهم می‌کند.

سخن آخر

در این مقاله در خصوص hot plug به عنوان یکی از ویژگی‌های کاربردی در سرورها صحبت کردیم و تفاوت آن با hot swap به عنوان اصطلاح رایجی که با هم اشتباه گرفته می‌شوند، بیان کردیم. آداک فناوری مانیا در ارائه بهترین سرورهای روز دنیا نظیر hpe زبانزد است. شما هم می‌توانید با خرید سرور خوش قیمت از مانیا در گروه مشتریان عزیز ما قرار بگیرید و از خدمات و گارانتی بی نظیر بهره مند شوید.


به اشتراک بگذارید :
  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com