معرفی جامع تفاوت VMware و Hyper-V ، دو هایپروایزور مطرح (پارت 1)

19 فروردين 1403      0 دیدگاه

اگر برای انتخاب هایپروایزر مناسب خود بین VMware و Hyper-V سردرگم هستید، در چند سری مقاله، قصد داریم به طور کلی به تفاوت‌های اصلی بین هایپروایزرهای VMware و Hyper-V برای محیط‌های سرور و همچنین برای کاربران فردی اشاره ‌کنیم تا بتوانید بهترین پلتفرم را با توجه به نیازهای خود انتخاب کنید. در این قسمت قصد داریم تا اول از هر چیزی با چیستی این دو هایپروایزور آشنا شویم. با ما همراه باشید.

  انتخاب یکی از هایپروایزورهای Hyper-V و VMware vSphere برای برپایی ماشین‌های مجازی، به نیازهای محیط کاری شما بستگی دارد. مقایسه Hyper-V و VMware معمولا بر دو دسته اصلی متمرکز است:

  1. Hyper-V و VMware برای سرورها: این بخش به مقایسه این دو پلتفرم برای اجرای سرورهای مجازی می‌پردازد.
  2. Hyper-V و VMware برای کاربران دسکتاپ: در این بخش، قابلیت‌های این دو پلتفرم برای مجازی‌سازی دسکتاپ بررسی می‌شود.

Hyper-V چیست؟

Hyper-V، یک هایپروایزر نوع ۱، طراحی شده توسط مایکروسافت است که به شما این امکان را می‌دهد تا نسخه‌های مجازی متعددی از یک رایانه، تحت عنوان ماشین‌های مجازی (VM) ساخته و آن‌ها را مدیریت کنید. Hyper-V یک پلتفرم مجازی سازی برای ساخت زیرساخت فناوری اطلاعات مجازی برای سناریوهای مختلف ارائه می‌دهد. هر ماشین مجازی در این حالت، در فضای جداگانه خود بدون تداخل با فرآیندهای سایر ماشین‌های مجازی و منابع فیزیکی که بین ماشین‌های مجازی به اشتراک گذاشته شده است، اجرا می‌شود.

می‌توانید Hyper-V را در ویندوز به دو صورت پیاده سازی کنید:

  • Hyper-V  روی سرورها (روی نسخه‌های ویندوز سرور مانند Windows Server 2016، 2019، 2022 و سرور مستقل Hyper-V.)
  •  Hyper-V روی workstationها (روی نسخه‌های برتر Windows 8.1 ،Windows 10 و Windows 11 مانند Pro و Enterprise)

توجه: Microsoft Azure cloud از یک نسخه اصلاح شده از Hyper-V روی سرورهای خود برای اجرای ماشین‌های مجازی Azure استفاده می‌کند.

hyper-v چیست

VMware چیست؟

VMware یک شرکت نرم افزاری شناخته شده در سراسر جهان است که محصولات متعددی را در بازار مجازی سازی ارائه می دهد. VMware ESXi، همانندHyper-V، یک نوع هایپروایزر نوع ۱ است که به طور مستقیم روی یک سرور فیزیکی (bare metal) نصب می شود.

vSphere یک پلتفرم مجازی سازی سرور است که برای پیاده سازی ماشین‌های مجازی خود، دو هسته مدیریتی اصلی به شرح زیر دارد:

  • ESXi: هایپروایزور نصبی روی ماشین‌های مجازی که استفاده می‌کنید
  • VMware vCenter: پپلتفرم مدیریتی مرکزی برای هاست‌های ESXI، ماشین‌های مجازی، استوریج و شبکه است.

این محصولات با هم زیرساخت VMware را تشکیل می‌دهند که امکان مدیریت متمرکز محیط مجازی ایجاد شده را فراهم می‌کند. VMware vSphere همچنین شامل محصولات اضافی مانند NSX ،vSAN و vRealize Operations Manager است که قابلیت‌های vSphere را توسعه می‌بخشند.

علاوه بر محصولات سرور، هایپروایزورهای نوع ۲ از نوع VMware می توانند روی رایانه‌های شخصی برای اجرای ماشین‌های مجازی نصب شوند.

هایپروایزر Hypervisor نوع ۲ مناسب کاربرانی است که به صورت فردی فعالیت کرده و قصد اجرای چندین سیستم عامل بر روی رایانه شخصی خود را دارند. از این نوع هایپروایزور می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
  • VMware Workstation
  • VMware Player
  • VMware Fusion (Pro)
  • VMware Fusion Player

vmware چیست؟

 

تفاوت VMware و Hyper-V در یک نگاه

تفاوت vmware و hyper-v در یک نگاه

سخن آخر

در این بخش از سری مقاله‌های مقایسه هایپروایزورهای VMware و Hyper-V، آشنایی ابتدایی با هر دوی این هایپروزایزورها داشتیم و به صورت کلی و در یک نگاه تفاوت آن‌ها را دیدیم، در مقاله بعدی قصد داریم تا بررسی عمیق‌تری بر روی این دو هایپروایز داشته باشیم، منتظر مقاله بعدی ما باشید.

اگر به دنبال سرور با بهترین قیمت در بازار هستید، از صفحه سرورهای مانیا غافل نشوید. اگر در زمینه این هایپروایزورها سوالی داشتید، متخصصین فنی ما می‌توانند بهترین مشاوره را به شما ارائه دهند. منتظر مقاله بعدی ما باشید.
ادامه دارد...

 


به اشتراک بگذارید :

اگر برای انتخاب هایپروایزر مناسب خود بین VMware و Hyper-V سردرگم هستید، در چند سری مقاله، قصد داریم به طور کلی به تفاوت‌های اصلی بین هایپروایزرهای VMware و Hyper-V برای محیط‌های سرور و همچنین برای کاربران فردی اشاره ‌کنیم تا بتوانید بهترین پلتفرم را با توجه به نیازهای خود انتخاب کنید. در این قسمت قصد داریم تا اول از هر چیزی با چیستی این دو هایپروایزور آشنا شویم. با ما همراه باشید.

  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com