معرفی جامع تفاوت VMware و Hyper-V ، دو هایپروایزور مطرح (پارت 2)

25 فروردين 1403      0 دیدگاه

در مقاله قبلی به طور مختصر با هایپروایزورهای Hyper-V و VMware آشنا شدیم و در یک نگاه تفاوت‌های این دو را دیدیم. در مقاله قصد داریم تا تفاوت‌ VMware و Hyper-V را از نظر معماری و سیستم عامل‌های قابل پشتیبانی بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

تفاوت‌ VMware و Hyper-V در معماری

Hyper-V

زمانی که Hyper-V در ویندوز فعال است، ابتدا Hyper-V و سپس سیستم عامل بوت می‌شوند. این موضوع می‌تواند برای کاربرانی که فکر می‌کنند یک هایپروایزور روی یک کامپیوتر فیزیکی با ویندوز، الزاما یک هایپروایزور نوع ۲ است، گیج کننده باشد. چراکه Hyper-V در واقع یک هایپروایزور نوع ۱ است.

معماری Hyper-V بر اساس هایپروایزورهای میکرو-کرنلی است، به این معنی که سرور میزبان (پارتیشن مادر) دسترسی مستقیم به سخت‌افزار و منابع محاسباتی (virtualization stack) را فراهم می‌کند. Hyper-V به شما امکان می‌دهد ماشین‌های مجازی را در واحدهای منطقی، از جمله سیستم‌عامل‌ها و برنامه‌های کاربردی پارتیشن بندی کنید.

پارتیشن‌ها به دو بخش والد و فرزند تقسیم می‌شوند. هر محیط Hyper-V فقط می‌تواند یک پارتیشن والد داشته باشد که باید نسخه پشتیبانی‌ شده‌ای از Windows Server را اجرا کند. پارتیشن والد می‌تواند چندین پارتیشن فرزند برای میزبانی سیستم‌عامل‌های مهمان ایجاد کند. پارتیشن‌های فرزند نمی‌توانند مستقیماً به منابع سخت‌افزاری دسترسی داشته باشند، اما می‌توانند نمای مجازی از منابع را به صورت دستگاه‌های مجازی ارائه دهند.

ارتباط بین پارتیشن‌های والد و فرزند از طریق VMBus انجام می‌شود که به شما امکان می‌دهد درخواست‌های ارسال‌شده به دستگاه‌های مجازی را مدیریت کنید. پارتیشن مادر همچنین شامل یک ارائه‌دهنده خدمات مجازی‌سازی (VSP) است که امکان اتصال به VMBus برای مدیریت درخواست‌های دسترسی به دستگاه از پارتیشن‌های فرزند را فراهم می‌کند.

Hyper-V می‌تواند دو نوع سیستم عامل Enlightened و Unenlightened را در پارتیشن‌های فرزند میزبانی کند. تفاوت اصلی این است که پارتیشن فرزند Enlightened دارای اجزای ادغام Hyper-V و یک سرویس گیرنده مجازی‌سازی (VSC) است. این به شما امکان می‌دهد تا از شبیه‌سازی دستگاه اجتناب کنید و ارتباط مستقیم با لایه مجازی‌سازی را برقرار کنید. در عین حال، پارتیشن فرزند Unenlightened فاقد اجزای مشابه بوده و صرفاً نرم‌افزار را شبیه‌سازی می‌کند.

hyper-v

VMware

VMware vSphere یک پلتفرم مجازی‌سازی تشکیل شده از چندین جزء است که باید نصب و راه‌اندازی شوند. در واقع، vSphere مجموعه‌ای از محصولات مجازی‌سازی است که با ترکیب آن‌ها، امکان ساختن یک پلتفرم رایانشی را فراهم می‌کند. هسته اصلی VMware ESXi ،VMware vSphere است که یک هایپروایزور نوع ۱ بوده و برای مدیریت سرورهای میزبان و اجرای چندین ماشین مجازی مهمان به طور مستقیم استفاده می‌شود. VMware ESXi دسترسی مستقیم به منابع محاسباتی ماشین فیزیکی را فراهم می‌کند که توسط ماشین‌های مجازی در حال اجرا در سیستم به اشتراک گذاشته می‌شود.

نسخه قبلی VMware ESXi، یعنی VMware ESX روی یک هسته لینوکس اجرا می‌شد که به عنوان ماشین مجازی اصلی عمل می‌کرد. بعداً، هایپروایزور ESXi برای به حداقل رساندن سربار تحمیل شده توسط VMware ESX معرفی شد. VMware ESXi به حداقل منابع سخت‌افزاری نیاز دارد و امکان یک فضای اشغالی کم (۱۳۰ مگابایت برای نسخه ESXi ۷ را فراهم می‌کند.) فرآیند مجازی‌سازی در ESXi توسط VMkernel پشتیبانی می‌شود که مستقیماً روی میزبان‌ها اجرا می‌شود و امکان برقراری ارتباط بین ماشین‌های مجازی و سخت‌افزار فیزیکی را فراهم می‌کند و عملکرد بالایی را تضمین می‌نماید.

VMware vCenter Server بخشی از vSphere هستند که برای مدیریت پلتفرم مجازی‌سازی VMware در دسترس‌اند و به عنوان ابزارهای مدیریتی برای اجرای میزبان‌های ESXi عمل می‌کنند. در ادامه به توضیح و مقایسه آن‌ها با موارد مشابه در Hyper-V خواهیم پرداخت.

VMware همچنین VMware Workstation را ارائه می‌دهد که هایپروایزورهای نوع ۲ هستند و می‌توان آن‌ها را روی رایانه‌هایی با سیستم عامل در حال اجرا برای کاربران به صورت تکی نصب کرد.

vmware در تفاوت vmware و hyper-v

تفاوت‌ VMware و Hyper-V در سیستم عامل‌های پشتیبانی شده

هنگام مقایسه Hyper-V با VMware، مهم است بدانید که کدام سیستم عامل‌ها پشتیبانی می‌شوند. در این بخش، باید به سیستم عامل‌ها از دو جنبه توجه کرد:

  • سیستم عامل‌های میزبان: سیستم عامل هایی هستند که روی یک کامپیوتر یا سرور فیزیکی اجرا می‌شوند و می‌توانید روی هر کدام، یک هایپروایزور نصب کنید.
  • سیستم عامل‌های مهمان: سیستم عامل‌هایی هستند که می‌توانید روی یک ماشین مجازی نصب کنید. در واقع یک ماشین مجازی روی یک هایپروایزور، در حال اجرا خواهد بود.

 

پشتیبانی سیستم عامل میزبان (Host OS support)

این بخش، به سیستم عامل‌هایی که توسط انواع مختلف هایپروایزور پشتیبانی می‌شوند، اشاره دارد:

Hyper-V: تنها سیستم عاملی که می‌توانید Hyper-V را روی آن نصب کنید، Windows است.

ESXi :ESXi خود به تنهایی، به عنوان یک سیستم عامل عمل می‌کند و نیازی به نصب هیچ سیستم عامل دیگری روی سرور ندارد.

VMware Workstation: برای این بخش سیستم عامل‌های مورد نیاز windows و Linux هستند.

 

تفاوت‌ VMware و Hyper-V از نظر پشتیبانی سیستم عامل مهمان (Guest OS support)

پشتیبانی سیستم عامل مهمان (Guest OS) تفاوت‌ VMware و Hyper-V به شکل واضح است. که در زیر به صورت جداگانه به هر یک می‌پردازیم:

پشتیبانی سیستم عامل مهمان در Hyper-V

تعداد سیستم عامل‌های مهمان پشتیبانی شده در Hyper-V محدود است. طبق اطلاعات موجود در وب‌سایت رسمی، سیستم عامل‌های مهمان زیر توسط Hyper-V پشتیبانی می‌شوند:

    • Windows
    • Linux
    • FreeBSD

نکته: توجه داشته باشید که نسخه‌های Vista به بعد قابل پشتیبانی خواهند بود. بنابراین، اگر نیاز به اجرای طیف وسیعی از سیستم عامل‌های مهمان دارید، ممکن است Hyper-V گزینه مناسبی نباشد. توصیه می‌شود برای بررسی دقیق‌تر لیست کامل سیستم عامل‌های مهمان پشتیبانی شده به وب سایت رسمی Hyper-V مراجعه کنید.

پشتیبانی سیستم عامل مهمان در VMware

هایپروایزرهای VMware از جمله ESXi ،VMware Workstation ،VMware Player ،VMware Fusion و Fusion Player، طیف وسیع‌تری از سیستم عامل‌های مهمان را برای نصب روی ماشین‌های مجازی (VMs) پشتیبانی می‌کنند:

  • Windows
  • Linux
  • Unix
  • FreeBSD
  • macOS (با نام Mac OS X* نیز شناخته می‌شود)

هایپروایزرهای VMware از سایر سیستم‌عامل‌ها نیز پشتیبانی می‌کنند، که می‌توان به سیستم‌عامل‌های قدیمی نظیر DOS، ویندوز ۹۵، Novell Netware  و... اشاره نمود.

یکی از تفاوت‌های VMware و Hyper-V این است که می‌توانید ESXi را برای اهداف آزمایشی و آموزشی روی ماشین‌های مجازی VMware پیاده‌سازی کنید، اما Hyper-V این پشتیبانی را ندارد. می‌توانید ESXi را روی Hyper-V نصب کنید، اما با محدودیت‌هایی همراه است و تنها نسخه‌های قدیمی ESXi را پشتیبانی می‌کند.

*macOS به صورت پیش‌فرض در VMware Fusion پشتیبانی می‌شود. اما برای سایر هایپروایزرهای VMware، اطمینان حاصل کنید که لایسنس به شما اجازه نصب macOS به عنوان یک سیستم‌عامل مهمان را می‌دهد.

freebsd

سخن آخر

در این بخش از مقاله در خصوص تفاوت‌ VMware و Hyper-V از نظر معماری و سیستم عامل‌های قابل پشتیبانی توسط آن‌ها صحبت کردیم. آداک فناوری مانیا با دارا بودن چندین سابقه درخشان و پرچم داری در عرصه فروش سرور و تجهیزات شبکه، در کنار شما خواهد بود تا بهترین انتخاب را داشته باشید. اگر به دنبال سرور با بهترین قیمت در بازار هستید، از صفحه سرورهای مانیا غافل نشوید. اگر در زمینه این هایپروایزورها سوالی داشتید، متخصصین فنی ما می‌توانند بهترین مشاوره را به شما ارائه دهند. منتظر مقاله بعدی ما باشید.
ادامه دارد...


به اشتراک بگذارید :

در مقاله قبلی به طور مختصر با هایپروایزورهای Hyper-V و VMware آشنا شدیم و در یک نگاه تفاوت‌های این دو را دیدیم. در مقاله قصد داریم تا تفاوت‌ VMware و Hyper-V را از نظر معماری و سیستم عامل‌های قابل پشتیبانی بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com