مجازی سازی چیست و چه کمکی به شرکت ها و سازمان ها میکند؟

30 فروردين 1399      0 دیدگاه

مجازی سازی یعنی تهیه نسخه ای مجازی از نرم افزار و سخت افزارهایی همچون سرور ، استوریج یا ذخیره سازها و تجهیزات شبکه و ...

این کار را می توان به عنوان مؤثرترین حالت برای کاهش هزینه ها دانست به صورتیکه کارایی دنیای فناوری اطلاعات را افزایش می دهد. با توجه به پیشرفت روز افزون فناوری تجهیزاتی همچون سرورها و با توجه به نیازهای گوناگون یک شرکت ، سازمان ها باید تعداد زیادی از آن ها را داشته باشند تا بتوانند نیازهای پردازشی و ذخیره سازی خود را برطرف سازند. هر کدام از این دستگاه ها هم به صورت جداگانه هزینه های مختلفی دارند . به طبع استفاده از چندین دستگاه هزینه های یک شرکت را چند برابر میکند. بنابراین برای حل این مشکل و ایجاد یک شبکه ی مقرون به صرفه می توانیم از راهکارهای مجازی سازی استفاده کنیم.

مجازی سازی چگونه کار میکند؟

طریقه ایجاد مجازی سازی توسط نرم افزار انجام می پذیرد تا بتواند عملکرد تجهیزات شبکه ای را شبیه سازی کند. در واقع با مجازی سازی می توانیم تمام قابلیت های دستگاه ها و تجهیزات شبکه ای را از طریق نرم افزار روی سرور ارائه بدهیم. این راهکار می تواند به شرکت ها و سازمان ها این امکان را بدهد که بتوانند در کنار یک سرور فیزیکی چندین سرور مجازی داشته باشند که هر کدام به صورت جداگانه می توانند قابلیت های مختلفی داشته باشند. این امر بهره وری بهتر و صرفه اقتصادی را برای سازمان ها به ارمغان می آورد.

حال با هم نگاهی به ساختار نرم افزار مجازی سازی می اندازیم . هر کدام از این سرورها و دیوایس های مجازی در یک قالب نگهدارنده نرم افزار قرار دارند که به آن Virtual Machine گفته می شود. Virtual Machine ها به صورت مستقل کار میکنند و می توان روی هر کدام به صورت جداگانه سیستم عامل نصب کرد . داشتن چندین Virtual Machine در یک سرور این امکان را می دهد که سیستم عامل ها و برنامه های مختلفی را در یک سرور فیزیکی داشته باشیم.

مزایای مجازی سازی

کاهش هزینه ها .

کاهش خرابی ها

افزایش بهره وری و کارایی

آماده سازی سریعتر برنامه ها و منابع

بهبود بازیابی اطلاعات و تداوم کسب و کار

ساده سازی مدیریت دیتاسنترها

افزایش انعطاف پذیری و گسترش پذیری

دسترسی به منابع بهبود یافته

 

انواع مجازی سازی

مجازی سازی دیتاسنتر

مجازی سازی سرور

مجازی سازی دسکتاپ

مجازی سازی شبکه

مجازی سازی استوریج

 

برای کنترل دما و سیستم تهویه دیتاسنتر هزینه های زیادی صرف می شود و به طبع تعداد سرورها و تجهیزات شبکه در دیتاسنتر باعث افزایش دما می شود بنابراین هر چقدر تعداد سرورها کمتر باشد گرمای کمتری خواهیم داشت با مجازی سازی می توانیم تعداد زیادی سرور و تجهیزات شبکه ای را داخل دیتاسنتر داشته باشیم و از سرورهای فیزیکی کم کنیم و به طبع گرمایش کمتری خواهیم داشت. از مزایای مشهود مجازی سازی دیتاسنتر کاهش هزینه و گرمای ایجاد شده است و همچنین نقل و انتقال آسان . اگر یک سرور فیزیکی دچار خرابی و حذف اطلاعات شود بازگرداندن اطلاعات به فایل های بک آپ در سرور بستگی دارد که مستلزم صرف زمان زیادی است اما یک سرور مجازی با چند کلیک و با استفاده از نرم افزار و ابزارهای پشتیبان گیری مانند Veeam قابل بازیابی اطلاعات از دست رفته است. از مزایای دیگر مجازی سازی پشتیبان گیری آسان است .

 


به اشتراک بگذارید :

آداک فن آوری مانیا 

  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com