سه قابلیت در فایرفاکس که کاربران کروم از آن محروم‌اند!

7 تير 1393      0 دیدگاه

معمولا در میان کاربران گوگل کروم و فایرفاکس، ‌رقابت جدی در جریان است که طی آن، هر یک از آنها قابلیت‌ها و توانایی‌های مرورگر محبوب خود را به رخ یکدیگر می‌کشند. کاربران کروم معمولا به دلایل عدیده، فرصت برای فخر فروشی به کاربران فایرفاکس را بسیار می‌یابند و می‌پندارند، هیچ کاری نیست که گوگل کروم نتواند انجام دهد.

اما در اینجا ما سه قابلیت را در فایرفاکس نشان می‌دهیم که متأسفانه کرومی‌ها از آن محروم‌اند!

به گزارش «تابناک»، بی‌گمان تبعیض بین مرورگرها عادت چندان خوبی نبوده و نشان دادن برتری یکی بر دیگری با ‌استدلال‌های گوناگون به هیچ روی منطقی و علمی نیست. واقعیت آینکه هر کدام از مرورگرها قابلیت‌های خاص خود را دارند و هر یک ‌نقاط ضعفی نیز دارند.

‌از همین روی، می‌توان گفت، طرفداران هر یک از این مرورگرها در جای خود به درستی از قابلیت‌ها و توانایی‌های مرورگر محبوب خود دفاع می‌کنند؛ اما همان گونه که گفته شد، هر مرورگر قابلیتی منحصر به فرد دارد که آن را با دیگر نمونه‌های رقیب متمایز می‌سازد. البته و با عرض پوزش از کاربران کروم (!) باید گفت، فایرفاکس از این گونه قابلیت‌های منحصر به فرد بسیار ‌دارد. 

ما نیز در اینجا تنها به سه نمونه از قابلیت‌های منحصر به فرد ابتدایی فایرفاکس اشاره می‌کنیم.

هر آنچه ‌دوست دارید، شخصی‌سازی کنید!

آیا از واسط کاربری گوگل کروم لذت نمی‌برید؟ بد شد، زیرا متأسفانه واسط کاربری گوگل کروم یک واسط کاربری حداقلی است؛ به این معنا که به غیر از نصب افزونه‌ها و تم‌ها، تقریبا دیگر هیچ چیز‌‌ برای تغییر واسط کاربری و شخصی‌سازی آن بنا به سلیقه کاربر وجود ندارد.

اما درباره واسط کاربری فایرفاکس چطور؟ آیا از پوسته پیش فرض آن هم ناراضی هستید؟ بسیار خوب! می‌توانید به سادگی آن را تغییر داده و بنا به سلیقه خود در‌آورید. به ویژه از نسخه 29 به بعد که عملا به شما این امکان داده شده ‌که هر یک از عناصر واسط کاربری را کشیده و در هر جایی که دوست دارید، بگذارید.

قابلیت‌های شخصی‌سازی فایرفاکس تا آنجا ‌پیش رفته ‌که حتی شما می‌توانید عناصر واسط کاربری را به منو‌ ‌اصلی منتقل کنید؛ اما این تنها قابلیت فایرفاکس در شخصی سازی برای کاربران عادی است، در حالی که کاربران حرفه‌ای می‌توانند با ویرایش فایل‌های مربوطه، به کلی واسط کاربری فایرفاکس را دگرگون کنند.

در پایان اینکه کاربران فایرفاکس می‌توانند ‌مرورگر محبوب خود را دقیقا به هر حالت و وضعیتی که دوست دارند تغییر دهند، حال آنکه این کار از دست کاربران کروم به کلی خارج است.

نصب افزونه‌های پیشرفته

‌در نصب افزونه‌ها این گونه عنوان و تلقی می‌شود که گوگل کروم به مراتب از افزونه‌های بیشتری از فایرفاکس برخوردار است و یکی از حوزه‌هایی که کاربران کروم در آن به رقیبان خود فخر فروشی می‌کنند همین حوزه است.‌ این گونه به نظر می‌رسد که افزونه‌ها نخست برای کروم ساخته میشوند و پس از آن در صورت نیاز برای فایرفاکس نیز طراحی می‌شوند؛ بر خلاف روند گذشته.

اما اکنون چندی است ‌این واقعیت تغییر کرده است. نکته نخست اینکه در نصب افزونه‌ها ‌روی گوگل کروم، محدودیت‌های اساسی وجود دارد؛ از جمله اینکه به تازگی گوگل نصب هر گونه افزونه ای از خارج از Web Store ‌روی کروم را ممنوع کرده ‌که البته این در راستای برخی نکات امنیتی است؛ اما بد تر از آن، اینکه گوگل کروم ‌افزونه‌هایی را ‌پاک می‌کند که کاربران پیش از این از خارج از Web Store آنها را ‌نصب کرده‌اند‌.

این در حالی است که کاربران فایرفاکس، محدود به نصب افزونه‌ها از وب سایت رسمی مخصوص به آن نیستند و از هر وب سایت دیگری که بخواهند، می‌توانند اقدام به نصب افزونه‌ها کنند.

از سوی دیگر، نکته بسیار مهم‌تر در ‌نصب افزونه‌های حرفه‌ای و پیشرفته است. بنا به دلایل موجه یا نا موجه، گوگل به طراحان و توسعه دهندگان افزونه‌ها، اجازه دسترسی محدودی به هسته مرورگر را می‌دهد؛ معنی این جمله آن است که برخی افزونه‌ها‌ برای فایرفاکس وجود دارند که هرگز ‌روی کروم قابل پیاده‌سازی نیستند.

برای نمونه، «نیلز مایر» طراح افزونه DownThemAll برای فایرفاکس که یک Download Manager حرفه ای برای این مرورگر است، در یک مقاله‌ای یاد‌آور شده بود، طراحی این افزونه با همه قابلیت‌هایی که ‌روی فایرفاکس دارد، برای کروم نا ممکن است.

وی دلیل این امر را اینگونه بیان کرده بود، ‌در حالی که ‌روی کروم اجازه دسترسی به Download Manager اصلی وجود دارد، ‌هیچ کنترلی بر ‌درخواست‌ها، داده‌ها و سایر دسترسی‌های سطح پایین ‌وجود ندارد.

این موضوع در خصوص بسیاری از افزونه‌هایی که نیازمند دسترسی به هسته اصلی مرورگر و امکانات اصلی آن هستند، صادق است. در نتیجه برای استفاده از این افزونه‌ها، قطعا باید به فایرفاکس کوچ کنید.

افزودن کلیدواژه‌های جستجو در چند ثانیه

‌ترفندی در فایرفاکس وجود دارد که نه تنها کاربران گوگل کروم از آن محروم هستند، بلکه حتی بسیاری از کاربران فایرفاکس هم از آن بی‌خبرند. شما در فایرفاکس این قابلیت را دارید که ‌روی هر جعبه، متنی موجود در وب‌سایت‌های گوناگون که مختص به جستجوست، کلیک راست کرده و با انتخاب گزینه Add a Keyword for this Search یک کلید واژه برای جستجوی این وب‌سایت بسازید.

در این صورت پیامی شبیه به پیام Bookmark برای شما به نمایش درمی‌آید که در این پیام کافی است یک نام و کلید واژه مربوطه را انتخاب کرده و وارد کنید.

حال برای جستجو در وب‌سایت تابناک، تنها کافی است کلید واژه مربوطه را در نوار آدرس وارد کنید و به دنبال آن متن مورد نظر برای جستجو را بنویسید.

شما نیز دریافته‌اید که همین یک ترفند کوچک تا چه اندازه می‌تواند در وقت و زمانی که شما برای جستجوی مطالب بر روی وب‌سایت‌ها‌ صرف می‌کنید، تأثیر‌گذار باشد. البته نمونه‌های مشابه این ترفند در کروم نیز هست، ولی نه به این سادگی و راحتی.

اینها تنها سه قابلیت ابتدایی در فایرفاکس است که کروم از آنها محروم است. مسلما قابلیت‌های حرفه ای فایرفاکس به ویژه برای طراحان صفحات وب و ابزارهای Debug این مرورگر آن را به یکی از بی رقیب ترین مرورگرها برای حرفه ای‌ها تبدیل کرده است و همه اینها در کنار این نکته که فایرفاکس از سوی شرکتی غیر انتفاعی حمایت و پشتیبانی می‌شود که از راه رصد وب‌گردی کاربران برای تبلیغات‌ پول در‌نمی‌آورد!

شما نیز می‌توانید در بخش دیدگاه‌ها، ایده‌ها و تجربیات خود را با فایرفاکس و کروم با دیگر کاربران در میان بگذارید.


به اشتراک بگذارید :

منبع: تابناک

  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com