5 دشمن محیطی که امنیت اتاق سرور شما را به خطر می‌اندازند!

18 ارديبهشت 1402      0 دیدگاه

در دنیای امروز، اتاق سرور به عنوان قلب هر سیستم اطلاعاتی در شرکت‌ها و سازمان‌ها شناخته شده است. همیشه مشکلات نرم افزاری نیستند که اتاق سرور را با تهدید مواجه می‌کنند؛ بلکه، اتاق سرورها اغلب با تهدیدات محیطی روبه‌ رو هستند که ممکن است منجر به از دست دادن داده‌های مهم شرکت شوند. در این مقاله، 5 تهدید محیطی که امنیت اتاق سرور شما را تهدید می‌کنند به همراه راه حل گریز از آن‌ها توضیح خواهیم داد، با ما همراه باشید.

5 دشمن محیطی امنیت اتاق سرور که بلای جانتان می‌شوند!

دما، گرما، حرارت

اولین تهدید محیطی که امنیت اتاق سرور، شبکه و اطلاعات شما را به خطر می‌اندازد، دما است. سرورهای زیادی هستند که به خاطر حرارت اتاق سرور آسیب دیده‌اند. از این رو باید به دمای اتاق سرور توجه زیادی داشته باشید. می‌دانستید که اگر دمای اتاق سرور بین 18 تا 27 درجه سلسیوس باشد، خطرات دما شما را تهدید نمی‌کند؟ راه حل‌های زیر می‌تواند در کاهش دما کارساز باشند:

  • افزایش تهویه: یکی از علل افزایش دما در اتاق سرور، نبود تهویه مناسب است. برای رفع این مشکل، می‌توانید تعداد واحدهای تهویه را افزایش دهید.

  • کاهش بار مصرفی: تجهیزات الکترونیکی در حال کار، از خود گرما ساطع می‌کنند. حدالامکان تجهیزاتی که به آن‌ها احتیاج ندارید، خاموش کنید.

  • استفاده از سیستم خنک کننده: استفاده از سیستم خنک کننده، می‌تواند باعث کاهش دمای اتاق سرور شود. برای این کار، می‌توانید از کولرهای گازی یا آبی استفاده کنید.

  • مراقب گرد و غبار باشید: گرد و غبار به مرور زمان بر روی هم انباشته شده و سبب بالا رفتن دما و کاهش عمر قطعات می‌شود. نظافت منظم و استفاده از فیلتر هوا را جدی بگیرید.

تاثیر گرما بر روی امنیت اتاق سرور

رطوبت

رطوبت، نکته مهم دیگری است که باید به آن توجه شود. رطوبت بالا سبب زنگ زدگی و پوسیدگی قطعات سرور می‌شود. از طرفی در رطوبت پایین، تخلیه الکترواستاتیکی به سرور آسیب می‌زند. رطوبت نسبی اتاق سرور بین 45% تا 55% گزارش شده است که با راه حل‌های زیر می‌توانید این مقدار را رعایت کنید:

  • استفاده از سیستم تهویه: یکی از راه‌حل‌های اولیه برای کاهش رطوبت در اتاق سرور، استفاده از سیستم تهویه مناسب است. تهویه مناسب می‌تواند باعث کاهش رطوبت و تثبیت رطوبت نسبی در محیط شود.

  • استفاده از دستگاه‌های جاذب رطوبت: استفاده از دستگاه‌های جاذب رطوبت همچون رطوبت گیر صنعتی می‌توانند به شما در کاهش رطوبت اتاق سرور کمک کنند.

  • سنسور رطوبت: با استفاده از سنسور رطوبت به راحتی می‌توانید از میزان رطوبت اتاق سرور خود مطلع باشید.

آب، مایه نابودی امنیت اتاق سرور

شاید آب برای ما مایه حیات باشد، اما برای تجهیزات الکترونیکی، به خصوص سرور، مایه نابودی است. ممکن است ندانید اما، 24٪ از خرابی‌های اتاق سرورها زیر سر آب است. تعدادی از این نشت‌ها به دلیل خرابی لوله‌های آب در پشت دیوارها و سقف‌های اتاق سرور رخ می‌دهد. حتی یک نشت کوچک می‌تواند در طول زمان به سیستم‌های شما آسیب بسیاری وارد کند.

راه حل:

  • راه حل روشن و واضح برای جلوگیری از بروز این مشکل، دور نگه داشتن اتاق سرور از تجهیزات آبی است. منابع آب در اتاق سرور را بررسی کرده و در صورت وجود نشتی یا خرابی در لوله‌ها و سیستم‌های آب شرب، تهویه، سرمایش و حرارتی، اقدام به تعمیر آن‌ها کنید.

  • نصب سنسورهای آب در اتاق سرور می‌تواند به شناسایی سریع مشکل نشتی و ورود آب به اتاق سرور کمک کند.

تاثیر آب بر روی امنیت اتاق سرور

لرزش و نوسان

لرزش و نوسانات ناشی از محیط عامل دیگری است که می‌تواند تهدیدی برای امنیت اتاق سرور و شبکه شما باشد. قطعات حساس نظیر هاردها در برابر لرزش آسیب پذیر هستند. هاردی را نظر بگیرید که در حال چرخش با سرعت بالا است، لرزش می‌تواند باعث منحرف شدن مسیر هدر بر روی پلتر شده و با ایجاد خراش بر روی آن، اطلاعات شما را مختل کند.

در نظر بگیرید اتاق سرور شما در محلی واقع شده که ماشین‌های سنگین عبور و مرور دارند. حرکت این ماشین‌ها می‌تواند سبب لرزش دیوار اتاق سرور شده و به آن انتقال یابد. همچنین زمین لرزه نیز می‌تواند به عنوان عامل دیگر لرزش قید شود.

راه حل:

  • نصب پایه‌های محافظ: پایه‌های محافظ از انتقال لرزش و ارتعاشات از سطح زمین به تجهیزات الکترونیکی در اتاق سرور، جلوگیری می‌کنند.

  • نصب پوشش‌های صوتی: پوشش‌های صوتی می‌توانند صداهای بیرون از اتاق سرور را جذب کرده و لرزش محیط را کاهش دهند.

  • محل قرار دادن تجهیزات الکترونیکی در جای مناسب: تجهیزات خود را در جایی با کمترین ارتعاش و لرزش قرار دهید.

مدیریت کابل ضعیف، دشمن امنیت اتاق سرور

آخرین عامل محیطی تهدید کننده امنیت اتاق سرور، کابل کشی مدیریت نشده و اشتباه است. کابل کشی اشتباه می‌تواند سدی در برابر جریان یافتن هوا باشد و یا سرویس و تعمیر سرور را دشوار کند.

راه حل: برای این کار، راه حل‌های زیادی وجود دارد که می‌توان به برچسب گذاری و یا استفاده از ابزارهای مدیریت کابل، همچون نظم دهنده افقی و عمودی کابل، نظم دهنده پچ کابل، بست پارچه‌ای و سینی‌های مدیریت کابل اشاره نمود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص پیشنهاد می‌کنیم مقاله " چرا مدیریت کابل شبکه برای رک سرور مهم است؟" را مطالعه کنید.

مدیریت کابل ضعیف دشمن امنیت اتاق سرور است

سخن آخر

در این مقاله، در خصوص 5 تهدید محیطی که در صورت بی توجهی گریبان گیر امنیت اتاق سرور شما می‌شوند، صحبت کردیم. همچنین به راه حل‌هایی برای مبارزه با آن‌ها اشاره نمودیم. امیدواریم با خواندن این مقاله بتوانید تا حد زیادی اتاق سرور ایمنی داشته باشید.

آداک فناوری مانیا با دارا بودن چندین سابقه درخشان در خصوص فروش سرور و تجهیزات شبکه در کنار شما خواهد بود تا بهترین انتخاب را داشته باشید، اگر قصد راه اندازی اتاق سرور با تجهیزات قیمت مناسب دارید، پیشنهاد می‌کنیم به صفحه سرورها مراجعه کنید.


به اشتراک بگذارید :

در دنیای امروز، اتاق سرور به عنوان قلب هر سیستم اطلاعاتی در شرکت‌ها و سازمان‌ها شناخته شده است. همیشه مشکلات نرم افزاری نیستند که دیتاسنترها را با تهدید مواجه می‌کنند؛ بلکه، دیتاسنترها اغلب با تهدیدات محیطی روبه‌ رو هستند که ممکن است منجر به از دست دادن داده‌های مهم شرکت شوند. در این مقاله، 5 تهدید محیطی که امنیت اتاق سرور شما را تهدید می‌کنند به همراه راه حل گریز از آن‌ها توضیح خواهیم داد

  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com