چرا مدیریت کابل شبکه برای رک سرور مهم است؟

16 ارديبهشت 1402      1 دیدگاه

یکی از المان‌های مهم دیتاسنترها که اغلب نادیده گرفته می‌شود، کابل کشی منظم و مدیریت کابل‌هاست. مدیریت کابل شبکه سبب می‌شود تا در صورت نیاز به آن‌ها دسترسی داشته باشید و مشکلات شبکه و قطعات سخت افزاری را رفع کنید. همچنین، مدیریت کابل درست و هوشمند تاثیر چشمگیری در بهبود جریان هوا، خنک سازی و عملکرد سیستم دارد. در این مقاله قصد داریم تا در مورد مزیت مدیریت کابل و نکات لازم برای پیاده سازی آن صحبت کنیم، با ما همراه باشید.

مزایای مدیریت کابل شبکه چیست؟

شاید مدیریت کابل شبکه در ابتدای کار بی اهمیت جلوه کند و توجه زیادی به آن نکنید، اما اهمیت آن با زیاد شدن کابل‌های شبکه مشخص خواهد شد. اینجاست که اگر سهل انگاری کرده باشید با حجم بالایی از کابل‌های شلوغ و در هم رفته مواجه خواهید شد، که علاوه بر آشفته کردن ظاهر دفتر شما، کار را برای مدیریت، تعمیر و نگهداری سرور دشوار می‌کند.

پس اگر می‌خواهید محیط کاری تمیز، سازماندهی شده، با ظاهری جذاب داشته باشید، مدیریت کابل شبکه را جدی بگیرید. برخی از مزایای مدیریت کابل عبارتند از:

  • دسترسی آسان‌تر به کابل‌ها
  • جلوگیری از ایجاد جرقه یا آتش‌ سوزی در کابل
  • حل آسان تر مشکلات سخت افزاری
  • بهبود عملکرد سیستم
  • نگهداری و خدمات‌ رسانی آسان تر
  • افزایش جریان هوا و خنک سازی بهتر
  • کاهش تداخل در سیگنال
  • کاهش زمان خاموشی و خرابی

مزیت مدیریت کابل شبکه

7 نکته مهم که برای مدیریت کابل شبکه باید به آن توجه شود

با هم دیدیم که مدیریت کابل در رک سرور تنها سبب زیبایی دیتاسنتر نمی‌شود و عملکرد و نگهداری سرور را به خوبی تحت الشعاع خود قرار می‌دهد. در این بخش، نکات کارآمدی که حین مدیریت کابل باید به آن توجه کنید، برایتان فراهم کرده‌ایم:

1.اصل اول، برنامه ریزی

قبل از دست به کار شدن، بهتر است اول با یک فرد حرفه‌ای در این خصوص مشورت کنید. از او در تعیین تعداد کابل‌های مورد نیاز، تجهیزات، مسیر عبور کابل‌ها و قرارگیری آن‌ها در رک کمک بگیرید تا شروع هوشمندانه تری داشته باشید. همچنین، برای تعیین مسیر کابل، موانع موجود را در نظر بگیرید و با توجه به آن، مسیری با کمترین فاصله تا رک را انتخاب کنید. این کار سبب کاهش هزینه و منظم تر شدن اتاق سرور خواهد شد.

2.شناسایی راحت‌تر کابل‌ها با رنگ بندی و برچسب گذاری

همیشه استفاده از رنگ برای تفکیک اطلاعات کارآمد بوده و هست؛ پس چرا از آن برای تفکیک کابل‌ها از هم استفاده نکنیم؟ کابل‌های رنگی مختلف را برای تشخیص آسان تر به کار گیرید.

در نظر بگیرید برای شرکت بزرگی از یک سرور استفاده می‌کنید؛ برای اینکه راحت‌تر بتوانید کابل‌های هر بخش را از هم تفکیک کنید، رنگ بندی کابل‌ کمک زیادی به شما می‌کند. اما در نظر بگیرید که سیستم یک کارمند در بخشی به مشکل خورده و می‌خواهید مشکل او را حل کنید، انتخاب آن کابل از بین چندین کابل هم رنگ کار زمان بری خواهد بود. پس بهتر است سر و ته هر کابل را برچسب بزنید تا به راحتی کابل مورد نظر خود را پیدا کنید.

توجه به رنگ بندی کابل در مدیریت کابل شبکه

3.راه اندازی و نگهداری کابل‌ها

با راه اندازی کابل‌ها کار به پایان نمی‌رسد. نگهداری و محافظت از کابل‌ها در برابر آسیب‌های محیطی مسئله مهمی است که باید به آن توجه کنید. برای این کار، از کابل‌ها از ترانک و داکت، لوله‌های فلزی، سینی‌های پلاستیکی و فلزی و... استفاده کنید تا دسترسی و آسیب پذیری آن‌ها را به حداقل برسانید.

نکته: از داکت و ترانک برای دیوارهای داخل، و از لوله و سینی برای سقف و کف استفاده کنید. همچنین اگر کابل شبکه و برق کنار یکدیگر در داخل یک ترانک یا داکت قرار دارند، از جدا کننده کابل بهره مند شوید.

از آنجایی که سرورها دائما در حال کار کردن هستند، طبیعی است که گرمای زیادی نیز تولید کنند؛ این گرما می‌تواند به کابل‌ها آسیب رسانده و طول عمر آن‌ها را کاهش دهد. حتما حین کابل کشی در نظر بگیرید که فضای کافی برای رد و بدل شدن هوا وجود داشته باشد.

4.به زاویه کابل کشی توجه کنید

در مدیریت کابل شبکه این نکته را در نظر بگیرید که کابل‌ها زاویه بیشتر از 90 درجه به خود نگیرند. این کار باعث پارگی، قطعی و یا له شدن آن‌ها خواهد شد و تاثیر منفی بر روی سرعت انتقال اطلاعات می‌گذارد.

5.از نویز فرار کنید!

از آنجایی که نویز بر روی اطلاعاتی که از این کابل‌ها گذر می‌کنند تاثیر مخرب می‌گذارد، زمان تعیین مسیر از منابع تولید کننده نویز دوری کنید. پس برای اینکه از شر نویز در امان باشید، باید حداقل 30 سانتی متر بین منبع نویز و کابل شبکه فاصله باشد، اگر این امکان برای شما مقدور نیست، می‌توانید از کابل‌های با روکش FTP استفاده کنید.

حذف نویز در مدیریت کابل شبکه

6.آینده نگر باشید

به همان اندازه که برنامه ریزی قبل از شروع مدیریت کابل شبکه مهم است، آینده نگری نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. همیشه حین کابل کشی این نکته را در نظر بگیرید که ممکن است در آینده بخواهید کابل‌های بیشتری به سرور خود اضافه کرده و آن را توسعه دهید. پس با توجه به این موضوع، کار خود را آغاز کنید تا در آینده به مشکل نخورید.

7.مستنداتی از فرآیند مدیریت کابل شبکه تهیه کنید

در پایان فرآیند کابل کشی و مدیریت کابل شبکه، حتما مستنداتی از کار خود تهیه کنید. یعنی یک اطلاعات کامل از نوع و تعداد کابل‌ها، دستگاه‌ها و تجهیزات متصل به هم، و... آماده کنید. این مرجع کامل، در زمان بروز مشکل نقشه راه شما خواهد بود.

سخن آخر

در این مقاله در خصوص مزایای مدیریت کابل شبکه صحبت کردیم و نکاتی که باید برای داشتن اتاق سروری مرتب و بدون مشکل رعایت کنید، بیان کردیم. نظم و آراستگی در هر کاری کلید موفقیت آن است، حتما از همان ابتدای کار، مدیریت کابل را جدی بگیرید تا در آینده با مشکلات کمتری مواجه شوید.

آداک فناوری مانیا با دارا بودن چندین سابقه درخشان در خصوص فروش سرور و تجهیزات شبکه در کنار شما خواهد بود تا بهترین انتخاب را داشته باشید، برای اطلاع از سرورهای موجود در مانیا به صفحه سرورها مراجعه کنید.

 


به اشتراک بگذارید :

یکی از المان‌های مهم دیتاسنترها که اغلب نادیده گرفته می‌شود، کابل کشی منظم و مدیریت کابل‌هاست. مدیریت کابل شبکه سبب می‌شود تا در صورت نیاز به آن‌ها دسترسی داشته باشید و مشکلات شبکه و قطعات سخت افزاری را رفع کنید. همچنین، مدیریت کابل درست و هوشمند تاثیر چشمگیری در بهبود جریان هوا، خنک سازی و عملکرد سیستم دارد.

حامد روحی | 16 ارديبهشت 1402 ساعت 15:46

بسیار عالی و کاربردی خسته نباشید

  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com