راهنمای انتخاب هارد دیسک مناسب برای سرور

7 شهريور 1401      0 دیدگاه

چه نوع هارد دیسکی برای سرور انتخاب کنم که پاسخگوی نیاز من باشه؟

انتخاب هارد دیسک مناسب برای کسانی که تجربه کافی ندارند، دشوار است و شاید در این انتخاب برای سرور خود دچار مشکل شوند. بنابراین با ما همراه باشید تا معیارهای انتخاب یک هارد دیسک مناسب برای سرور را با هم مرور کنیم.

به هارد دیسکی که روی سرور استفاده می‌شود هارد سرور گفته می‌شود. سرور، هسته اصلی دیتای شبکه است در نتیجه هارد سرور، اهمیت خاصی دارد چون تمام اطلاعات و برنامه‌ها روی آن ذخیره می‌شود. سرور همیشه روشن است پس هارد سرور باید بتواند در ساعات زیاد و با حجم زیاد اطلاعات کار کند.

 

اعتماد پذیری، کارایی و راندمان و مدت زمان پاسخگویی هارد، سه نکته مهم در انتخاب هارد سرور هستند که باید به آنها توجه کرد.

 

حال با هم این سه نکته را که در بالا ذکر کردیم بررسی می کنیم:

اعتمادپذیری:

اگر هارد دیسکی که برای سرور انتخاب می کنیم قابل اطمینان نباشد و احتمال اینکه داده های شما از بین برود زیاد باشد، این به ضرر شما و سازمان شماست چون علاوه بر از بین رفتن داده های مهم شما، هزینه های زیادی هم برایتان در پی خواهد داشت.

کارایی و راندمان:

 عملکرد و کارایی هارد نیز بسیار مهم است چون طراحی سیستم های سرور به گونه ای است که می توانند پاسخگوی چندین درخواست باشند.

مدت زمان پاسخگویی هارد:

اگر زمان پاسخگویی هارد نیز مناسب باشد دیگر نیازی نیست کاربر برای روشن شدن مجدد هارد انتظار بکشد تا دستورالعمل به آن فرستاده شود.

 

تفاوت هارد سرور با هارد معمولی

تفاوت هارد سرور با هارد معمولی و دسکتاپی به شرح زیر است:

  • مکانیزم خنک کردن، سنسورهای تشخیص و تصحیح لرزش و کنترل جریان هوا در هارد سرور با هارد دسکتاپی فرق دارد تا بتواند Uptime بالایی داشته باشد.
  • ویژگی‌های بیشتری در زمینه error detection and correction دارد.
  • هارد سرور در دو نوع simple swap و hot swap وجود دارد. هارد سرور hot swap را می‌توان بدون خاموش کردن سرور، از سرور خارج و یا تعویض کرد. این هاردها را هات پلاگ هم می‌نامند و معمولا اینترفیس SAS دارند. هارد Simple swap هارد معمولی است که شلف آبی رنگ دارد.
  • هارد سرور در زمینه پیکربندی RAID ویژگی‌های بیشتری دارد. فریمور هارد سرور دارای error recover control (ECC) است که وظیفه کنترل خطا در محیط RAID را بر عهده دارد. این ویژگی در هاردهای وسترن دیجیتال عنوان Time Limited Error Recovery (TLER) و در هاردهای سامسونگ و هیتاچی عنوان command completion time limit (CCTL) و در هاردهای سیگیت عنوان Error Recovery Control (ERC) را دارد.
  • هارد سرور طول عمر بیشتر و گارانتی بیشتری دارد.
  • هارد سرور، قابلیت اطمینان بیشتر و سرعت بیشتر و البته قیمت بیشتر دارند.
  • هارد سرور کارایی بیشتری دارد و می‌تواند همزمان چندین درخواست را پاسخ دهد.
  • زمان پاسخ به درخواست در هارد سرور کمتر است.
  • حافظه Cache بیشتری دارد.

 

انواع هارد دیسک ها


هارد دیسک ها به 4 دسته تقسیم می شوند :

SATA (نوع معمولی هارد دیسک) : سرعت این دسته از هارد ها 5400 تا 7200 دور در دقیقه می باشد.

SATA با قابلیت پشتیبانی از RAID : این نوع هارد دیسک ها از قابلیت RAID در سطح های مختلف پشتیبانی کرده و سرعت چرخش آن ها 7200 دور در دقیقه می باشد.

SAS Near Line: سرعت چرخش این نوع از دیسک ها در حالت عمودی 7200 دور در دقیقه است.

SAS Enterprise : سرعت چرخش این دیسک ها عمدتا 10000 تا 15000 دور در دقیقه می باشد.

 

انواع هارد سرور از نظر اینترفیس

انواع هارد سرور از نظر اینترفیس به ۶ دسته تقسیم می‌شود:

  1. SCSI: این تکنولوژی قدیمی است و دیگر تولید نمی‌شود.
  2. SAS: مخفف Serial Attached SCSI است و سرعت ۱,۲۰۰Mb/sec و ۱۵۰۰۰RPM و توان عملیاتی ۱۲Gb/sec دارند. کاربرد SAS زمانی است که سرعت بالا به همراه rewriting cycle زیاد لازم داریم مثلا سیستم های مدیریت کوئری‌های زیاد مثلا ترمینال سرور و ۱C-server، سیستم های distributed، وب سرورهای با لود بالا و database management systems (DMS). شاید قیمت بالای این اینترفیس نقظه ضعفش به حساب آید.
  3. NL-SAS (Near Line SAS): هاردهای enterprise-level SATA با اینترفیس SAS هستند.
  4. FDE/SDE: همان SAS است اما سیستم رمزگذاری به آن اضافه شده است.
  5. FC: در SAN ها استفاده می‌شود و از پروتکل انتفال فیبر نوری استفاده می‌کند در نتیجه سرعت بالایی دارد.
  6. SATA: مخفف Serial Advanced Technology Attachment و اینترفیس سریالی است. هارد SATA به عنوان هارد سریالی هم شناخته می‌شود. قابلیت تصحیح خطا به صورت اتوماتیک دارد و امنیتی خوبی در انتقال دیتا دارد. SATA های جدید قابلیت differential-signal-amplified-system دارند که نویز را از سیگنال فیلتر می‌کند و با ولتاژ کمتری کار می‌کند. هارد SATA در حجم دیتای زیاد و سرعت کم (سرعت ۶۰۰Mb/sec و ۵۴۰۰-۷۲۰۰ RPM و توان عملیاتی ۶Gb/sec) را مدیریت می‌کند و قیمت کمی هم دارد.

 

رابط SATA یا SAS ؟


رابط SATA مدل بهبود یافته ی IDE می باشد. این رابط برای مصارف خانگی و سرور طراحی و تولید شده که تجهیزات کم ، عملکرد معمولی و البته قابل اعتماد می باشد.

رابط SAS نیز بهبود یافته ی رابط SCSI می باشد. میزان پهنای باند رابط SAS در ابتدای تولید این رابط بیشتر از SATA بود اما در SATA3 میزان پهنای باند این رابط نیز مثل نسل دوم SAS به 6GB در ثانیه افزایش یافت.

اما نسل سوم رابط SAS با سرعت 12GB در ثانیه در بازار کنونی موجود است. اگر می خواهید از رابط SAS در سیستم سرور خود استفاده کنید می بایستی از کنترلر مناسب و مختص این رابط بهره بگیرید. نسل جدید SAS می تواند از دو نسل قدیمی پشتیبانی نماید ، حتی می توان این رابط را به درایو های SATA وصل نمود.

لازم به ذکر است که امکان اتصال رابط SATA به SAS وجود ندارد و نمی توان این کار را انجام داد.


رابط SAS قابلیت پشتیبانی کامل از ارتباط دو گانه را دارا می باشد. یعنی هارد دیسک می تواند از دو دستور همزمان (خواندن یک دستور و نوشتن دستور دیگر ) پشتیبانی نماید.

اما در رابط SATA نمی توان از دستور دو گانه استفاده کرد یعنی امکان انجام دو دستور (هم خواندن و هم نوشتن) در این رابط وجود ندارد و صرفا یک عمل را می تواند انجام دهد.

رابط SATA در ارائه ی حجم زیاد اطلاعات خوب است اما عملکرد مناسبی ندارد. اگر سرعت بیشتری از هارد دیسک می خواهید از رابط SAS استفاده نمایید اما این رابط بر خلاف SATA در ارائه ی حجم زیاد اطلاعات دارای عملکرد مناسبی نمی باشد.

بنابراین:

رابط SATA رابط SAS
عدم پشتیبانی از ارتباط دو گانه پشتیبانی از ارتباط دو گانه
ملکرد مناسب در ارائه حجم زیاد اطلاعات عملکرد نامناسب در ارائه حجم زیاد اطلاعات
نسبت به رابط SAS سرعت کمتری دارد افزایش سرعت هارد دیسک

 

استفاده از هارد دیسک مخصوص سرور

درایو های SATA (نوع معمولی هارد دیسک) برای مصارف خانگی طراحی شده اند و قاعدتا برای سرور زیاد مناسب نمی باشند چون این هارد ها مقاومت کمتری در تکان خوردن دارند ، دارای خطای غیر قابل بازگشت زیادی هستند و هم چنین از دستورات مدیریت RAID به صورت سخت افزاری پشتیبانی نمی کنند.

بنابراین اگر امنیت داده ها و یکپارچگی اطلاعات برایتان مهم است از هارد دیسک های اینترپرایز استفاده نمایید.

 

دلایل انتخاب هارد دیسک های اینترپرایز:

  • مقاوم در برابر اتفاقات خارجی
  • کنترل زیاد لرزش
  • بهره گیری از فناوری های مدرن تر
  • دارای قابلیت هشدار هنگام وجود احتمال برای خراب شدن هارد دیسک


راهنمای انتخاب هارد دیسک / انتخاب اندازه مناسب

اندازه ی هارد دیسک های ارائه شده به بازار به صورت کلی 2.5 اینج یا 3.5 اینچ می باشند.

 

هارد دیسک های 2.5 اینچی

اندازه ی این هارد دیسک ها در مقایسه با هارد های 3.5 اینچی بسیار کاهش پیدا کرده است. مشکل بزرگ این هارد ها حجم کم آن ها در مقایسه با هارد های 3.5 اینچی می باشد. اما سرعت خواندن و نوشتن این هارد ها بیشتر از هارد های 3.5 اینچی می باشد. برای بهینه سازی مصرف انرژی در سیستم سروری خود ، بایستی از این هارد ها استفاده نمایید.

هارد دیسک های 3.5 اینچی
این نوع از هارد دیسک ها بسیار پر فروش هستند و حجم بالایی دارند. در صورت نیاز به فضای ذخیره سازی بالا ، استفاده از این هارد دیسک ها پیشنهاد می شود. قیمت این نوع هاردها نیز مناسب و مقرون به صرفه می باشد.

 

راهنمای انتخاب هارد دیسک / امنیت بالا
استفاده از هارد دیسک ها به صورت تکی اصلا پیشنهاد مناسبی نمی باشد. برای امنیت بیشتر داده های خود از هارد دیسک ها به صورت دو گانه استفاده نمایید. به عنوان مثال اگر می خواهید یک هارد 2 ترابایت روی سرور خود نصب نمایید ، به جای این که یک هارد با ظرفیت 2 ترابایت تهیه کنید ، دو عدد هارد دیسک به اندازه های یک ترابایت بخرید و آن ها را با بهره گیری از آرایه های RAID1 یا RAID10 به هم متصل نمایید.

با این روش اگر یکی از هارد دیسک ها دچار مشکل شود و از کار بیفتد ، داده ها و اطلاعات شما از بین نمی رود.

انتخاب هارد دیسک از برند معتبر
انتخاب هارد دیسک از برند های معتبر مثل HPE ، Dell ، IBM نه تنها قابلیت اطمینان را بالا می برد بلکه فریمور این مدل ها با انواع سرور ها مثل سرور های HPE سازگاری دارند.

 

جهت مشاهده و انتخاب هارد دیسک مناسب برای سرور می توانید به این آدرس مراجعه نمایید:

کارشناسان آداک فن آوری مانیا می توانند شما را در انتخاب بهترین گزینه یاری کنند.

 

 


به اشتراک بگذارید :
  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com