فرآیند Data Replication چیست ؟

22 مهر 1400      0 دیدگاه

Data Replication چیست ؟

فرآیند تکثیر داده‌ها یا همان Data Replication یک نوع فرآیند تکثیر و انتقال داده‌ها به سرور و محل دیگری است. درواقع مفهوم Data Replication به این معنی است که اگر اطلاعات یک شرکت به هر دلیلی از دست رفت آن‌ها از اطلاعات مهم و حیاتی خود یک نسخه پشتیبان داشته باشند. البته امروزه تکنیک های Data Replication بسیار متنوع شده است و انواع Data Replication در دنیا وجود دارد.

 Data Replication چیست و چه کاربردی دارد ؟

با استفاده از فرآیند تکثیر داده‌ها شما می‌توانید اطلاعات مهم شرکت خود را روی شبکه‌های محلی، شبکه‌های بزرگ و دیتاسنتر‌ها و یا در فضای ابری ذخیره‌سازی کنید. هدف از انجام این کار جلوگیری از بروز فاجعه در هنگام از دست رفتن اطلاعات است. به‌طورمعمول شرکت‌ها از روش‌های زیاد برای تکثیر و ذخیره‌سازی اطلاعات و داده‌ها استفاده می‌کنند. امروزه مفهوم Data Replication بسیار گسترده‌تر از قبل شده است.

درگذشته شرکت‌ها برای ذخیره‌سازی اطلاعات خود از روش‌هایی مانند استفاده از هاست های خدمات دهنده، فضاهای اشتراکی و حتی روش‌های ذخیره‌سازی هارددیسک استفاده می‌کردند. این روش ها هنوز هم کارایی های خود را دارند اما با توجه به خطرات و مشکلات اخیر نیاز به یک تکنیک و روش جدید تر احساس می‌شود.

تکنیک های Data Replication بر اساس انتقال و تکثیر اطلاعات در یک محل ثانویه است. در این صورت در هنگام بروز اتفاقات و حتی بلایای طبیعی اطلاعات شرکت‌ها ذخیره شده و مشکلی از این بابت آن‌ها را تهدید نمی‌کند. یکی از تکنیک های Data Replication استفاده از نرم افزار ها برای انتقال داده‌ها است و در این حالت فرآیند انتقال اطلاعات که معمولاً بعد از وارد شدن اطلاعات بوده و درواقع ناهم‌زمان است انجام می‌شود. اطلاعات فشرده‌شده، رمزگذاری می‌شوند که سپس به محل دیگری منتقل می‌شوند.

مفهوم تکثیر داده ها چیست ؟

همانطور که از نام تکثیر داده‌ها پیدا است درواقع مفهوم Data Replication به معنی همانند سازی، تکثیر و ایجاد کپی از اطلاعات و انتقال آن‌ها به محل دیگری جدا از محل ذخیره‌سازی اصلی است. این انتقال اطلاعات می‌تواند توسط نرم افزارهای واسط انجام شود، یا اینکه با استفاده از یک سخت افزار خارجی فرآیند تکثیر و انتقال اطلاعات انجام شود و یا اینکه بر فضای مبتنی برابر انجام شود.

 امروزه اکثر سازمان‌ها و شرکت‌ها دارای شبکه‌های رایانه‌ای هستند. معمولاً در این شبکه‌ها فرآیند تکثیر اطلاعات به سه روش انجام می‌شود.

  1. فرآیند ذخیره‌سازی درروش سان (هارد های ذخیره‌سازی اطلاعات در شبکه یا هارددیسک های اکسترنال تحت شبکه)
  2. فرآیند ذخیره‌سازی بر اساس شبکه داخلی (ذخیره‌سازی در سرورهای ذخیره‌سازی)
  3. فرآیند ذخیره‌سازی در فضای نت (ذخیره اطلاعات در فضای هاست ها و سرورهای آنلاین)

با توجه به مفهوم Data Replication باید به این نکته اشاره کرد که امروزه از روش ها و تکنیک های زیادی برای تکثیر و انتقال اطلاعات استفاده می‌شود. این روش ها ممکن است توسط شرکت‌ها و اشخاص انجام شده و یا توسط شرکت‌های دیگر و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات تکثیر و نگهداری اطلاعات انجام شود.

 

تکنیک های تکثیر داده‌ها کدام هستند ؟

به‌طورمعمول استفاده از روش تکثیر اطلاعات در شرکت‌ها امری ضروری است و برای جلوگیری از افزایش خسارت ها در زمان از بین رفتن اطلاعات، انجام می‌شود. درواقع با این کار اطلاعات شما در صورت پاک شدن از محل شرکت و سرورها شرکت در محل دیگری ذخیره مانده و شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

تکنیک های Data Replication معمولاً توسط شرکت‌های ارائه دهنده خدمات تکثیر و نگهداری داده‌ها انجام می‌شود.

این تکنیک ها بر اساس حالت های زیر انجام می‌شود:

  1. استفاده از سیستم های همگام سازی

این تکنیک در زمان‌هایی مورد استفاده قرار می گیرد که تغییرات و یا اتفاقات مهمی در محل ذخیره‌سازی داده‌ها رخ داده است و باید خیلی سریع اطلاعات به محل ذخیره‌سازی اصلی منتقل شوند.

  1. پروژه های تحلیل و توسعه اطلاعات

در این تکنیک نیاز فوری به اطلاعات و داده‌ها وجود دارد. این نیاز فوری برای به سرانجام رسیدن پروژه ها در شرکت‌ها امری حیاتی و مهم است.

  1. تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده‌ها

در این تکنیک بر اساس نیاز تیم ها به آن‌ها اجازه دسترسی و تجزیه و تحلیل اطلاعات داده می‌شود با این حال باید از اطلاعات کپی وجود داشته باشد تا در صورت تغییر ناخواسته بتوان به اطلاعات اصلی دسترسی داشت.

  1. همگام سازی داده‌ها

در این تکنیک داده‌ها بر اساس نوع آن‌ها، محل ذخیره‌سازی، محیط های جمع آوری داده‌ها و موارد دیگر می‌توانند با هم ادغام شده و همگام سازی شوند.

انواع Data Replication چیست؟

انجام فرآیند تکثیر و همانند سازی داده‌ها با چند روش امکان پذیر است. در این جا به شما چند نمونه از انواع Data Replication را معرفی می نمایید.

این روش ها عبارت‌اند از:

  1. تکثیر داده‌ها و همانند سازی بر اساس Host-based

در این حالت از تکنیک های Data Replication برای تکثیر داده‌ها استفاده می‌شود. در سرورها از برنامه های خاص استفاده شده و اطلاعات سرور اصلی به سرور همانند سازی منتقل می‌شود. این حالت غیر هم‌زمان بوده و مبتنی بر تکرار داده‌ها و پرونده‌ها در سرور همانند سازی است.

مزیت این روش این است که دقیقاً یک کپی دقیق و بی نقص از سرور گرفته می‌شود و در شرور مشابه قرار می گیرد.

معایب این روش این است که هم‌زمان نبوده و در صورتی که قبل از تکثیر داده‌ها اتفاقی برای سرور اصلی بیفتد اطلاعات جدید ثبت شده روی سرور از بین خواهد رفت

  1. تکثیر داده‌ها و همانند سازی بر اساس Hypervisor-based

در این روش از تکنیک های Data Replication به صورت خاص استفاده می‌شود. این روش به صورت خاص برای استفاده از ماشین های مجازی مورد استفاده قرار می گیرد. به این معنی است که کل ماشین مجازی در یک سرور میزبان دیگر کپی می‌شود. این توانایی و تکثیر اطلاعات از ماشین های مجازی روی سرورهای دیگر باعث می‌شود که در زمان بروز فاجعه به سرعت اطلاعات از روی سرور اصلی خوانده شده و مشکلی سیستم را تهدید نکند.

مزیت استفاده از این روش این است که می‌تواند روی سرورهای مختلف اجرا شود و حتی نیاز به پشتیبانی این سرورها از تکنیک های Data Replication نیست.

از معایب این روش استفاده از منابع سخت افزاری مشابه و بسیار زیاد است. در این روش از پردازنده (CPU) سرورها برای پشتیبان گیری استفاده می‌شود که باعث کم شدن کارای سرور اصلی و سرور میزبان می‌شود.

  1. تکثیر داده‌ها و همانند سازی بر اساس Array-based

در این روش از تکنیک های Data Replication برای تکثیر داده‌ها به صورت هم‌زمان استفاده می‌شود. در نتیجه داده‌ها به صورت خودکار تکثیر پیدا کرده و روی هارددیسک های مختلف قرار می گیرند. در این روش اطلاعات به صورت هم‌زمان روی چندین هارددیسک با چیدمان‌های مختلف تکرار می‌شود و اطلاعات می‌تواند در محل های مختلفی کپی. تکثیر شود.

از مزیت این روش این است که اطلاعات به صورت هم‌زمان تکثیر می‌شود. همچنین دارای استحکام و ماندگاری بیشتری است و در هنگام استفاده و استقرار مجدد نیاز به زمان بسیار کمتری دارد.

از معایب این روش استفاده از هارددیسک های همگن برای ذخیره‌سازی است که محدودیت های سخت افزاری را ایجاد می کند.

  1. تکثیر داده‌ها و همانند سازی بر اساس Network-based

در این روش شما برای تکثیر داده‌ها نیاز به یک سوئیچ تحت شبکه دارید. وظیفه این سوئیچ انتقال اطلاعات بین یک هارددیسک و سرور و کاربران است. در این روش تمامی اطلاعات کاربران روی یک سرور و هارددیسک قرار می گیرد و از پراکندگی اطلاعات جلوگیری می‌شود.

از مزیت های این روش این است که می‌تواند روی هر شبکه اجرا شود و با روش تکثیر داده‌ها بر اساس Array-based نیز سازگار است؛ یعنی شما می‌توانید اطلاعات سرور خود را روی چندین سرور دیگر کپی کنید.

استفاده از فرآیند تکثیر و همانند سازی اطلاعات برای شرکت‌ها بسیار مهم است و با استفاده از این فرآیند شرکت‌ها می‌توانند اطلاعات خود را به صورت ایمن و امن نگه‌داری کنند. همچنین با استفاده از فضای ابری و سرورهای هاست می‌توانند از اطلاعات خود در هر جای دیگری نیز استفاده نمایند.

 

سؤالات متداول

  • فرآیند تکثیر اطلاعات چیست؟

تکثیر اطلاعات یا همان Data replication به معنی کپی کردن داده‌ها و انتقال آن‌ها از یک مکان به مکان دیگر است. این فناوری به سازمان‌ها کمک می‌کند تا در صورت بروز فاجعه نسخه‌های بروز از داده‌ها و اطلاعات خود را در اختیار داشته باشند.

  • چرا استفاده از تکثیر داده‌ها مهم است؟

با استفاده از این فرآیند داده‌ها در زمان‌های اضطراری در دسترس خواهند بود. در این حالت اطلاعات را می‌توان به سادگی از یک سرور به یک سرور دیگر منتقل کرده و از آن‌ها استفاده کرد. در این حالت اطلاعات به صورت کامل کپی شده و هیچ ناهماهنگی به وجود نخواهد آمد. مفهوم Data replication به سازمان‌ها کمک می کند که از اطلاعات خود کپی‌های هدفمندی تهیه کنند.

  • آیا شرکت‌های بزرگ نیز از تکنیک های Data replication استفاده می‌کنند؟

بله شرکت‌های بزرگ مانند آمازون نیز برای ذخیره داده‌های خود از فرآیند تکثیر داده‌ها استفاده می‌کنند. بر اساس اطلاعات موجود شرکت آمازون برای این کار از شرکت اوراکل خدمات تکثیر و همانند سازی اطلاعات دریافت می کند.


به اشتراک بگذارید :
کلمات کلیدی
  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com