دیتاسنتر در مقابل اتاق سرور: کدام یک برای کسب و کار شما بهتر است؟

8 خرداد 1401      0 دیدگاه

در اوایل موج توسعه اینترنت، سرورهای داده شرکتی معمولاً در خود شرکت قرار داشتند و هر کسب و کاری که به یک سرور نیاز داشت مجبور به سرمایه گذاری قابل توجهی بود. این نکته نیاز به گفتن ندارد که سرورهایی که در دفترکار قرار دارند، به زیرساخت، سخت افزار و راه حل های تعمیر و نگهداری خود نیاز دارند.

این موضوع برای شرکت ها گران تمام میشد، اما به لطف نوآوری‌ها در فناوری ابری و دسترسی فزاینده به اتصال فیبر سریع، گزینه‌های دیگری در سال‌های اخیر پیش روی صاحبان کسب و کار قرار گرفته است. در حالی که شرایط منحصر به فرد شما ممکن است متفاوت باشد، ما در اینجا اطلاعاتی در خصوص دیتاسنتر در مقابل اتاق سرور به  شما ارائه می دهیم.

دیتاسنترهای تجاری ساختمان هایی هستند که به اسکان، ذخیره سازی و پشتیبانی از حجم زیادی سخت افزار سرور و تجهیزات شبکه اختصاص داده شده اند. چندین سازمان اغلب فضایی را در مراکز داده به اشتراک می گذارند. از سوی دیگر، اتاق سرور اتاقی است که به طور خاص برای ذخیره سرورها در محل شرکت شما طراحی و اختصاص داده شده است.

بنابراین کدام راه حل برای شرکت شما بهترین است؟ چگونه باید تصمیم بگیرید که آیا یک سرویس مرکز داده برای شما بهتر هست یا یک اتاق سرور اختصاصی؟

البته هر شرکتی نیازهای متفاوتی دارد و آنچه برای یک شرکت بهتر جواب می دهد لزوما بهترین راه حل برای دیگری نیست. اما بیایید مزایا و معایب هر رویکرد را در نظر بگیریم و آنها را بسنجیم تا مشخص کنیم چه چیزی برای شما منطقی تر است.

اتاق های سرور در شرکت شما

مزایا

خوبی نگهداری از سرور در شرکت شما این است که خب متعلق به شماست!  البته تمام مسئولیت آن نیز بر عهده شماست، اما می توانید از تمام مزایایی که با کنترل کامل در ازای آن به دست می آید، بهره مند شوید. 

شما به تنهایی مدیر امکانات خود خواهید بود و می توانید سیستم خود را بر اساس شرایط خود تغییر دهید تا با هر گونه نیاز و تغییری، از جمله گسترش یا افزایش مقیاس کسب و کارتان هماهنگ شود. این سفارشی سازی همه کاره می تواند به ویژه اگر سیستم شما به طور غیرعادی پیچیده، بزرگ یا شامل بسیاری از برنامه های کاربردی است، سودمند باشد.

شما همچنین می توانید امنیت خود را مدیریت کنید که مجدداً به شما امکان می دهد تا سیستم خود را به گونه ای کنترل کنید که انتقال آن به خارج از سایت امکان پذیر نیست. و از آنجایی که حملات DDoS در حال افزایش است، دیگر لازم نیست برای محافظت از شبکه خود به شخص دیگری تکیه کنید.

 

معایب

نکات منفی نگهداری از اتاق سرور در محل شرکت کمی زیاد است. ممکن است بخواهید تیم فناوری اطلاعات شما بر روی ابتکاراتی تمرکز کند که مستقیماً به تجارت شما مربوط می شود. اما صرف زمان برای حفظ سلامت پشته‌های سرور و زیرساخت‌های فیزیکی تمرکز آن‌ها را از بین می‌برد.

وقتی داده‌های شما در یک مکان فیزیکی ذخیره می‌شوند، پشتیبان‌گیری کمتر مؤثر است. در صورت سرقت، آتش سوزی، سیل یا فاجعه دیگری، ممکن است همه چیز را بدون هیچ راهی برای بازیابی از دست بدهید.

علاوه بر این، محلی نگه داشتن شبکه، گسترش کسب و کار شما به مکان های جدید را دشوارتر می کند. وقتی شعبه‌های جدیدی را باز می‌کنید، باید راه‌حل‌های خوبی برای اتصال همه افراد به دفتر مرکزی پیدا کنید و این با راه حل اتاق سروری همسو نیست.

وقتی روی سرورهای محلی سرمایه گذاری می کنید، هزینه های اولیه بسیار مهم است. به طور کلی دشوار است که بدانید چقدر برای رشد به ظرفیت نیاز دارید. این بدان معنی است که می توانید سیستمی را خریداری کنید که یا قدرتمندتر از نیاز شما باشد یا با گسترش نیازهای داده شما قادر به رشد نباشد.

 

مراکز داده

مزایا

اگر یک کسب و کار کوچک دارید یا به تازگی کسب و کار خود را راه اندازی کرده اید، ارزش دارد که سرورهای خود را در یک مرکز داده قرار دهید. ترکیب قدرت خرید با سایر شرکت ها که از خدمات مشابه بهره می برند به کاهش هزینه های شما کمک می کند.

از آنجایی که مراکز داده لزوماً دارای سیستم‌های پشتیبان اضافی برای دسترسی به شبکه، برق و کنترل آب و هوا هستند، احتمال بروز قطعی شبکه نیز بسیار کمتر است. حتی بسیاری از آنها ژنراتورهای برق پشتیبان خود را دارند، به این معنی که در صورت قطع برق محلی، آنها فعال هستند و کار می کنند ( بدون تلاش اضافی از طرف شما) .

بسته به ماهیت مرکز داده، ممکن است توانایی تعیین زمان قطعی برای تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده خود را داشته باشید یا نداشته باشید، و ممکن است نتوانید انتخاب کنید چه سخت افزاری برای پشته های سرور شما استفاده می شود. برای بسیاری از مشاغل، مدل Colocation بسیار جذاب است، زیرا به شما امکان می دهد سخت افزار خود را به دیتاسنتر بیاورید و می تواند در هزینه شما صرفه جویی کند.

 

معایب

اگرچه بار مالی مربوط به زیرساخت ها و تعمیر و نگهداری یک سرور در محل می تواند قابل توجه باشد، اما در مقابل هزینه های شما برای انتقال به یک مرکز داده نیز می تواند به طرز شگفت انگیزی بالا باشد. اگر مرکز داده کولوکیشن را انتخاب کنید  (جایی که هم سخت‌افزار و هم نرم‌افزار را خودتان می‌دهید و اجاره مکان را نیز تقبل می کنید)، ممکن است هزینه‌های عمده‌ای گریبان شما را بگیرد.

حتی زمانی که مرکز داده همه این منابع را فراهم می کند، باید اجاره های اولیه و هزینه های راه اندازی را بپردازید. توجه داشته باشید که این هزینه ها ممکن است در طول زمان ناچیز به نظر برسد، به خصوص در مقایسه با هزینه مداوم پشته سرور داخلی.

هنگامی که سرور خود را از محل خود حذف می کنید، درجه خاصی از پتانسیل نظارت و کنترل داخلی را از دست خواهید داد. اگر پشته سرور خود را به طور کامل برون سپاری کنید، برای نگهداری، امنیت و آپتایم کاملاً به مرکز داده وابسته هستید. این ممکن است به نفع شما باشد، اما بسیاری ترجیح می دهند کمتر به اشخاص ثالث راه دور وابسته باشند.







به اشتراک بگذارید :

حمیدرضا عباسی / آداک فن آوری مانیا

کلمات کلیدی
  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com