پروتکل DHCP در سرورهای سیسکو چیست و چگونه پیکربندی می شود؟ (قسمت اول)

26 بهمن 1399      0 دیدگاه

دستگاه های سیسکو که از نرم افزار سیسکو استفاده می کنند شامل سرور Dynamic Host Configuration Protocol (DHCP) و نرم افزارهای  agent که با آنها  تعامل می کند هستند. سرور Cisco IOS DHCP یک پیاده سازی کامل سرور DHCP است که آدرس های IP را از آدرس های مشخص شده در داخل دستگاه به سرویس گیرندگان DHCP اختصاص می دهد و مدیریت می کند. سرور DHCP می تواند برای اختصاص پارامترهای اضافی مانند آدرس IP سرور Domain Name System (DNS) و دستگاه پیش فرض پیکربندی شود. DHCP یک طرح استاندارد IP برای کاهش پیچیدگی مدیریت آدرس دهی و تنظیمات،به وسیله استفاده از سروری که به صورت صحیح IP  آدرس ها و جزئیات آن را مدیریت می کند. پیاده سازی سرویس DHCP این امکان را فراهم می کند که آدرس دهی IP ها به صورت اتوماتیک و مرکزی و ساده،انجام شد و برای جلوگیری از بهم ریخته شدن IP Address در شبکه کمک میکند.

 

  • پیش نیازهای پیکربندی سرور DHCP بر روی سوییچ سیسکو :

سرور DHCP Cisco و agent های آن به طور پیش فرض فعال هستند. از دستور no service dhcp برای غیر فعال کردن سرور DHCP سیسکو و agent  آن و دستور dhcp سرویس برای فعال سازی مجدد عملکرد استفاده کنید.

پورت 67 (پورت سرور DHCP) در پیکربندی پیش فرض Cisco DHCP / BOOTP بسته است. دو بخش منطقی برای دستور dhcp سرویس وجود دارد: سرویس فعال و سرویس در حال اجرا. سرویس DHCP به طور پیش فرض فعال شده است ، اما پورت 67 تا زمان اجرای سرویس DHCP باز نمی شود. اگر سرویس DHCP در حال اجرا است،دستور show ip sockets details  یا show sockets detail ، پورت 67 را به صورت باز نشان می دهد.

Cisco DHCP فقط هنگامی که دستور ip helper-address را پیکربندی می کنید فعال می شود. این دستور امکان DHCP ,Broadcast به سرور پیکربندی شده DHCP را فراهم می کند.

dhcp پروتکل

 

  • پیکربندی DHCP Database Agent

یک Database Agent DHCP هر میزبان (به عنوان مثال، یک FTP، TFTP، یا یک پروتکل کپی از راه دور [RCP] سرور) یا رسانه های ذخیره سازی در یک سرور DHCP (به عنوان مثال، دیسک0) است که پایگاه داده اتصال DHCP را ذخیره می کند شما می توانید چندین Database Agent  DHCP را پیکربندی، و فاصله بین به روز رسانی پایگاه داده و انتقال به  هر Agent  را تعیین نمایید.

 

اتصال های خودکار آدرس های IP هستند که به طور خودکار به آدرس MAC میزبان هایی که در پایگاه داده DHCP یافت می شوند map می شوند. اطلاعات اتصال خودکار (مانند تاریخ و زمان انقضای اجاره، شاخص رابط،وريا Routing  VPN و ارسال   نام [VRF]) در یک عامل پایگاه داده ذخیره می شود.

 

 

  • IP Conflict

 IP Conflict زمانی رخ می دهد که دو میزبان از یک آدرس IP استفاده کنند، در طول واگذاری آدرس ها، DHCP با استفاده از پروتکل های Address Resolution Protocol(ARP) , ping,برای تشخیص IP conflict  استفاده می کند.

IP conflict تشخیص داده شود، آدرس از استخر(ip pool) خارج می شود. آدرس اختصاص داده نمی شود تا زمانی که  از طریق Administrator حل و فصل درگیری.

 

برای پیکربندی طبق مراحل زیر اقدام کنید :

dhcp


به اشتراک بگذارید :

علی عسکری / آداک فن آوری مانیا

کلمات کلیدی
  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com