پروتکل DHCP در سرورهای سیسکو چیست و چگونه پیکربندی می شود؟ (قسمت چهارم)

12 اسفند 1399      0 دیدگاه

DHCP  چیست و چگونه پیکربندی می شود: )مقاله چهارم)

 

  • Configuring Manual Binding

آدرس bind  شده مسیردهی بین Ip address  و Mac address  بر روی دستگاه   clientاست. آدرس IP client می تواند به صورت دستی توسط  مدیرشبکه اختصاص داده شود یا به طور خودکار از یک استخر توسط سرور DHCP گرفته شود.

Manual binding آدرس IP است که به صورت دستی به آدرس MAC میزبان که در پایگاه داده DHCP یافت می شود ، اختصاص داده می شود و در NVRAM سرور DHCP ذخیره می شوند و فقط استخرهای آدرس ویژه هستند. محدودیتی در تعداد manual binding وجود ندارد ، اما شما می توانید در هر مجموعه Pool  DHCPفقط یک manual binding پیکربندی کنید  بر روی دستگاه هر میزبان.

اتصالهای خودکار، آدرسهای IP هستند که به طور خودکار به آدرسهای MAC میزبانانی که در پایگاه داده DHCP یافت می شوند ، map می شوند. از آنجا که اتصالها در حافظه فرار سرور DHCP ذخیره می شوند ، در صورت قطع برق یا بارگیری مجدد دستگاه ، اطلاعات اتصال از بین می رود. برای جلوگیری از از دست رفتن اطلاعات اتصال خودکار ، یک نسخه از اطلاعات اتصال خودکار در یک میزبان از راه دور به نام  DHCP Database Agent ذخیره می شود و اتصالات بصورت دوره ای در DHCP Database Agent نوشته می شوند. هنگام بارگیری مجدد دستگاه ، اتصالات از عامل پایگاه داده  (agent)به پایگاه داده DHCP در سرور DHCP خوانده می شوند.

نکته: شما نمی توانید پیوندهای دستی را در همان حوضچه پیکربندی شده با دستور شبکه در حالت پیکربندی استخر DHCP پیکربندی کنید.

برای روشن تر شدن مسئله به دستورات ذیل توجه نمایید:

1.    enable

2.    configure terminal

3.    ip dhcp pool pool-name

4.    host address [mask | /prefix-length]

5.    client-identifier unique-identifier

6.    hardware-address hardware-address [protocol-type | hardware-number]

7.    client-name name

8.    end

  • Configuring Static mapping

 

ویژگی DHCP Static Mapping با استفاده از یک فایل متنی که مشتری ایجاد کرده و سرور DHCP خوانده است ، امکان اختصاص آدرس IP ثابت (بدون ایجاد چندین میزبان با اتصالات دستی) را فراهم می کند. مزیت این ویژگی این است که نیاز به یک فایل پیکربندی طولانی را از بین می برد و فضای مورد نیاز در NVRAM را برای نگهداری آدرس های آدرس کاهش می دهد.

 

یک پایگاه داده DHCP شامل مسیریابی بین آدرس IP مشتری و آدرس سخت افزاری است که از آن به عنوان binding یاد می شود.

Binding    دو نوع دارد: manual binding که یک آدرس سخت افزاری منفرد را به یک آدرس IP جداگانه ترسیم می کند و automatic binding که از طریق مجموعه ای از آدرس IP به صورت پویا آدرس سخت افزاری را به آدرس IP مسیریابی می کند. Manual binding (همچنین به عنوان استاتیک نیز شناخته می شوند) می تواند به صورت جداگانه مستقیماً بر روی دستگاه یا با استفاده از ویژگی DHCP Static Mapping پیکربندی شوند. این اتصالات استاتیک را می توان از یک فایل متنی جداگانه خواند. هنگام بارگیری مجدد دستگاه یا راه اندازی مجدد سرویس DHCP ، فایلهای متنی نگاشته شده خوانده می شوند، این پرونده ها فقط خواندنی هستند.

 

اتصال های استاتیک خوانده شده دقیقاً مانند manual binding به این ترتیب رفتار می شوند:

  1. در سراسر DHCP اطلاعات کاربران حفظ شده باشد
  2. Time out نباشد
  3. زمانی پاک شود در صورتی که در Pool هم پاک شود
  4. در موارد استثنایی برای آدرسهای موجود ، که در زمان خواندن ایجاد شده است

 

ادامه در مقاله بعدی...


به اشتراک بگذارید :
کلمات کلیدی
  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com