پیش بینی چالش های مراکز داده در سال 2022

25 تير 1401      0 دیدگاه

با بررسی چالشهای مراکز داده در سال ۲۰۲۲ نگاه تازه ای به دنیای شبکه و اتفاقات آن خواهیم انداخت. فناوری ها در حوزۀ شبکه و امنیت به سرعت درحال تغییر هستند و باید توجه ویژه ای به آنها داشت. زیرا امروزه شبکه ها نقش مهمی در زندگی ما ایفا می کنند. با گذشت سال های طولانی، اکنون شبکه و کلان داده ها به عنوان ابزارهای مهمی در زندگی انسان ها شناخته می شود و با اینکه بسیاری از افراد به صورت مستقیم با آن در ارتباط نیستند، اما این فناوری ها اکنون تاثیر زیادی در زندگی تمام افراد دارد. در این مقاله بررسی چالشهای مراکز داده در سال ۲۰۲۲ خواهیم پرداخت که هرکدام می توانند فناوری هایی چون ذخیره سازی در شبکه های ابری را تحت تاثیر قرار دهند. گسترش فناوری های حوزه ذخیره سازی و مدیریت داده ها، اکنون دستخوش تغییرات زیادی شده است و این موضوع اهمیت زیادی دارد و باید با آن همگام شد.

 

 

ذخیره سازی طولانی مدت

داده ها به عنوان بزرگترین شریان زندگی یک شبکه شناخته می شوند و امروزه با گسترش اطلاعات و انواع آن، ذخیره کردن و پردازش داده ها نیز نیازمند تغییرات زیادی است. از گذشته تا به امروز شکل ذخیره سازی داده ها تغییر زیادی پیدانکرده است و تنها برخی از تجهیزات مانند حافظه های SSD به دلیل سرعت بالای انتقال داده ها و امنیت بالایی که دارند، جایگزین روش های دیگر شده اند. در حالت کلی به عنوان یکی از مهم ترین مواردی که در چالشهای مراکز داده در سال ۲۰۲۲ به آن پرداخته خواهد شد، ایجاد تغییرات کلی بر روی ذخیره سازی ارزان تر و سریع تر خواهد بود.

اتصال ایمن و سریع

دسترسی به اطلاعات شاید بعنوان مهمترین فرایند در حوزه مدیریت داده ها باشد. در سال ۲۰۲۲ فناوری‌های جدیدی در حوزه ۶G را مشاهده خواهیم کرد و اکنون شرکت های بزرگی چون هواوی در حال تست ماهواره هیا خود، برای ارسال سریع و ایمن تر داده های خود در سطح شبکه های بزرگ هستند. اما اکنون ۵G به عنوان سریعترین روش ممکن به دلیل امکان ارتباط سریع با نرم افزار و ایجاد ارتباط پایدار، می تواند تاثیر زیادی بر روی شبکه ها داشته باشد، البته این موضوع تاثیرگذاری بیشتری بر روی شبکه های ابری دارد.

شبکه های هیبریدی

یکی از فرایندهای مهمی که در سال ۲۰۲۱ به آن توجه شده بود، کاهش پردازش های انجام شده بر روی رایانه شخصی بود که البته این روش به کمک شبکه های ابری قبلا حل شده بود. اما مشکل شبکه های ابری، امنیت و هزینه نگهداری داده ها به صورت طولانی مدت است به همین دلیل اکنون شبکه هایی به نام هیبریدی در حال روی کار آمدن هستند که تمرکز آنها بر روی ایجاد امنیت بر روی پردازش محاسبات و کاهش نیازمندی شرکت ها به رایانه های قدرتمند است. این روش برای ذخیره سازی داده ها در سطح یک شبکه داخلی می تواند بسیار مناسب باشد و امنیت شبکه را نیز از نظر اطلاعاتی حفظ کند.

شبکه های هایپر مقیاس

نگهداری و استفاده از سرورها در مقابل میزان خدماتی که ارائه می دهند کار بسیار پرهزینه ای است. همچنین برخی از شرکت ها به صورت فصلی نیازمند فضا و سرورهای بیشتری هستند به همین دلیل شبکه های هایپر مقیاس به شما این امکان را می دهند تا در هزینه های خرید و استفاده از سرور صرفه جویی کنید. در اصل شبکه هایی که به عنوان HDC شناخته می شوند به شرکت ها اجازه می دهند براساس نیاز پردازشی خود از قدرت سرورها استفاده کنند و این موضوع امروزه به دلیل گران بودن هزینه خرید و نگهداری از سرورها از اهمیت زیادی برخوردار است. در بین شرکت های موجود در جهان، آمازون با داشتن سرورهای قدرتمند HDC که بیش از ۵۰۰۰ سرور را در خود جای داده اند، به عنوان یکی از شرکت های بزرگ پردازش داده شناخته می شود.

روش محاسبات Edge

به کمک فناوری Edge، سرورها تلاش می کنند تا حالت بومی سازی بیشتری پیدا کنند. تاخیر به عنوان یکی از مهم ترین مشکلات در سرورها و در مراکز پردازش داده ها می باشد. فناوری Edge امروزه پیشرفت زیادی کرده است و براساس موقعیت مکانی Node شما در سرور، تلاش می کند تا بهترین سرورها را برای پردازش اطلاعات پیدا کند تا با کمترین تاخیر ممکن بتوانید شبکه خود را مدیریت کنید. در حالت کلی Edge بر روی شبکه های ابری تاثیر زیادی گذاشته است و در شبکه هایی که از فناوری رایانش مه استفاده می کنند بسیار کاربردی است.

 رایانش کوانتومی

در بین چالشهای مراکز داده در سال ۲۰۲۲ شاید استفاده از فناوری رایانش کوانتومی را بتوان به عنوان مهم ترین عامل پیشرفت شبکه ها دانست. این فناوری به دلیل داشتن حالت های بسیار زیاد و استفاده کردن از شبکه های مختلف برای حل مسائل و پردازش های خود، می تواند بسیار قدرتمندتر از یک ابر کامپیوتر باشد. با اینکه هنوز شرکت هایی مانند Cisco در حال کار بر روی محاسبات کوانتومی هستند، اما هنوز به این ویژگی دست پیدا نکرده اند، اما رایانش کوانتومی به عنوان یک ابزار محاسباتی اکنون توانسته است، نیاز شرکت ها به خرید ابر کامپیوتر ها را تا حدود زیادی کاهش دهد که این موضوع سبب کاهش هزینه های نگهداری سرورهای بزرگ، کاهش آلودگی و موارد دیگر می شود.

امنیت در شبکه های رایانه ای

با تغییر کردن نوع شبکه ها، انواع لایه های امنیتی به سیستم های یک شبکه اضافه می شود و می تواند تمرکز شرکت ها بر روی امنیت داده را نیز به خود جلب کند. شرکت های بزرگی در حوزه امنیت شبکه در حال فعالیت هستند و اکنون به واسطه سیستم های رمزنگاری جدید، کاربران می توانند با خیال راحت داده های خود را در فضای ابری ذخیره سازی کنند. به لطف گسترش انواع روش های تغییر داده و رمزنگاری، مفهوم امنیت نیز در شبکه ها تغییر پیدا کرده است و نوع آن به نسبت سال های گذشته تغییرات زیادی داشته است. شاید سال ۲۰۲۲ از نظر امنیت داده ای اهمیت زیادی داشته باشد، زیرا فناوری های جدیدی چون ۶G یا شبکه های کوانتومی تغییرات زیادی را در نوع محاسبات داده ایجاد خواهند کرد.


به اشتراک بگذارید :
  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com