آشنایی با مفاهیم Half Duplex ، Full Duplex ، Simplex

26 تير 1400      0 دیدگاه

آشنایی با مفاهیم Half Duplex ، Full Duplex ، Simplex

 

cover

3 نوع حالت انتقال داده وجود دارد:

حالت Simplex ، حالت Half Duplex و حالت Full Duplex  که در زیر توضیح داده شده است.

 

 نکته: پیش نیاز در حالت انتقال داده ها Transmission mode  می باشد که به communication mode  هم اطلاق می شود  .شبکه های Bus به گونه ای طراحی شده اند که امکان برقراری ارتباط بین دستگاههای انفرادی را فراهم می کنند در این حالت که جهت جریان اطلاعات بین دو دستگاه ارتباطی را تعریف می کند ، در واقع جهت گردش اطلاعات است از یک مکان به مکان دیگری در شبکه .

simplex-mode

 

  • Simplex mode

در  این حالت ، فرستنده می تواند داده ها را ارسال کند اما فرستنده نمی تواند داده ها را دریافت کند. این یک ارتباط یک طرفه است  در نتیجه گیرنده  فقط می تواند داده را دریافت نماید و نمیتواند آن را ارسال کند مانند شکل زیر . حالت simplex می تواند از کل ظرفیت کانال برای ارسال داده ها در یک جهت استفاده کند. مثال: صفحه کلید و مانیتورهای سنتی. صفحه کلید فقط می تواند ورودی را وارد کند ، مانیتور فقط می تواند خروجی بدهد.

 

simplex mode2

 

  • Half Duplex Mode

در حالت نیمه ِDuplex، هر ایستگاه می تواند انتقال و دریافت کند ، اما نه همزمان. هنگامی که یک دستگاه در حال ارسال است ، دستگاه دیگر فقط می تواند دریافت کند و برعکس. حالت Half Duplex در مواردی استفاده می شود که دیگر نیازی به ارتباط همزمان در هر دو جهت نباشد. از کل ظرفیت کانال می توان برای هر جهت استفاده کرد.

مثال: مخابره ترانزیستوری  (Walkie-Talkie)- مکالمه ای که پیام در آن هر بار ارسال می شود و پیام ها به هر دو جهت ارسال می شوند.

Channel capacity=Bandwidth * Propagation Delay

half-duplex-mode

 

  • Full Duplex Mode

در حالت Full Duplex ، هر دو ایستگاه می توانند همزمان انتقال و دریافت کنند. در حالت full_duplex ، سیگنالهایی که در یک جهت حرکت می کنند ظرفیت پیوند را با سیگنالهایی که در جهت دیگری هستند تقسیم می کنند ، این اشتراک به دو روش ممکن است رخ دهد:

 

  • هر یک از لینک ها باید شامل دو مسیر انتقال از نظر فیزیکی جداگانه باشد ، یکی برای ارسال و دیگری برای دریافت.
  • یا ظرفیت بین سیگنالهایی که در هر دو جهت حرکت می کنند تقسیم می شود.

حالت Full Duplex هنگامی استفاده می شود که ارتباط در هر دو جهت به طور مداوم مورد نیاز باشد. ظرفیت کانال اما باید بین دو جهت تقسیم شود.

مثال: شبکه تلفنی که در آن ارتباط بین دو شخص از طریق یک خط تلفن وجود دارد که از طریق آن هر دو می توانند همزمان صحبت کنند و گوش دهند.

Channel Capacity=2* Bandwidth*propagation Delay

 

  • تفاوت بین حالت های انتقال Simplex ، Half duplex و Full Duplex:

 


به اشتراک بگذارید :

علی عسکری / آداک فن آوری مانیا

کلمات کلیدی
  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com