نرم­‌افزارهای تخصصی استوریج 3PAR؛ هر آنچه که باید بدانید!

25 دي 1402      0 دیدگاه

نرم‌­افزارهای تخصصی استوریج 3PAR را می‌­توان به عنوان یکی از راه­ حل­‌های نوین و کاربردی در زمینه مدیریت ذخیره­‌سازی و تبادل داده در شبکه دانست. در این مقاله قصد بر آن خواهیم داشت تا نرم‌­افزارهای تخصصی استوریج 3PAR را معرفی و ویژگی­‌های آن‌­ها را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم؛ پس اگر قصد ارتقاء مدیریت داده در شبکه خود را در برنامه دارید؛ این مقاله را از دست ندهید!

نرم‌­افزارهای تخصصی استوریج 3PAR

HPE 3PAR در این نسخه از محصولات خود، ویژگی­‌های کاربردی و توسعه یافته‌­ای را برای نرم­‌افزارهای استوریج خود ارائه کرده است که کارایی سیستم و شبکه در کنار مدیریت داده‌­های آن را به طرز قابل توجهی بهبود بخشیده است. در این قسمت از مقاله به هر یک از این محصولات نرم­‌افزاری به صورت جداگانه اشاره خواهیم نمود؛ پس با ما همراه باشید!

نرم‌­افزار استوریج HPE 3PAR File Persona

به عنوان مدیر و یا یکی از کاربران شبکه، با استفاده از نرم‌­افزار استوریج HPE 3PAR File Persona قادر خواهید بود تا با سرویس­‌های مبتنی بر فایل، یک روش ذخیره­‌سازی همگرا شده برای ذخیره‌‌­سازی داده‌های تحت شبکه خود ایجاد کنید و آن را در سراسر شبکه مورد بهره‌­برداری قرار دهید.

نرم‌­افزار استوریج HPE 3PAR File Persona را می‌­توان قابلیتی جدید دانست که قادر است تا فضای ذخیره­‌سازی یکپارچه­‌ای را به صورت کاملا فشرده به منظور فرآیند Provisioning داده‌­های در حال تبادل در شبکه مهیا سازد که در نتیجه آن تمام داده‌‌­ها و زیرساخت­‌های مرتبط با آن اعم از بلو­ک­‌های حجمی داده مرتبط با سرور شبکه و فایل­‌ها و موارد به اشتراک گذاشته شده برای کلاینت‌­های شبکه تماما و به صورت همزمان قابلیت Provision شدن خواهند داشت.

جالب است بدانید که HPE با ارائه کنسول مدیریتی HPE 3PAR StoreServ Management Console که از آن تحت عنوان SSMC نیز یاد می­‌شود، مدیریت یکپارچه بر فرآیند ذخیره­‌سازی داده در شبکه را تسهیل کرده و قابلیت­‌های نرم‌­افزار استوریج HPE 3PAR File Persona به صورت کامل به اجرا در آورده و آن را به صورت کامل با آن همگام کرده است.

HPE 3PAR File Persona

مزایای نرم‌­افزار استوریج HPE 3PAR File Persona

  • با استفاده از این نرم‌­افزار تخصصی استوریج 3PAR، سرویس‌­های مربوط به فایل و بلوک­‌های داده‌­ای قادر خواهند بود تا از فضای Thinly Provisioned Storage به صورت Single Pool استفاده نمایند.
  • سرویس‌­های مدیریت اتوماتیک داده‌­ها بر روی بلوک­‌های داده‌­ای و فایل­‌های شبکه اعمال می‌شود.
  • اجرای ساختار Mesh Active Architecture به صورت انعطاف پذیر
  • ارتقاء عملکرد advanced data services در HPE 3PAR OS

علاوه بر مزایای فوق، استفاده از نرم­‌افزار استوریج HPE 3PAR File Persona تاثیر بسزایی بر سرعت تبادل داده شبکه نیز خواهد داشت؛ این نرم­‌افزار با پیاده­ کردن فرآیند یکپارچه­‌سازی داده در شبکه، فایل­‌های کاربران را در یک دایرکتوری قرار داده و آن‌­ها را در قالب تبادل­‌های چند نفره و گروهی، بین تعداد زیادی از کاربران به صورت همزمان به اشتراک خواهد گذاشت که سبب می‌­شود تا حجم زیادی از داده و به هم ریختگی و همچنین تعدد داده‌­های مشابه و یکسان از شبکه حذف گردد.

نرم‌­افزار استوریج HPE 3PAR File Persona بر مبنای ساختار قابل ارتقاء و بهبودپذیر Mesh Active Architecture دیسک­‌های ذخیره­‌سازی داده HPE 3PAR StoreServ طراحی و ساخته شده است، این امر سبب می‌گردد تا به راحتی و به صورت مستقل بتواند از CPGهای مربوط به سیستم عامل HPE 3PAR OS بهره ببرد. در این سیستم عامل، CPGها و یا Common Provisioning Groups به صورت همزمان بین فایل و بلوک‌های داده‌­ای به اشتراک گذاشته می­‌شوند تا اشتراک­ گذاری فایل و یا LUNها با یکپارچه­‌سازی مناسبی صورت گیرند.

در تعریف CPGها می‌­توان گفت که این فضاها در حقیقت مشخصه­‌های اصلی داده‌­­های LD را تعیین می­‌کنند. از جمله این مشخصه­‌ها می­‌توان به نوع RAID، نوع دیسک و روش انتخاب چانکلت­‌ها به همراه مقادیر مرزی آن­‌ها اشاره کرد.

به بیانی دیگر می‌­توان گفت که CPGها یک مجموعه مجازی از LDها هستند که فضای ذخیره­‌سازی داده را به درایوهای مجازی و یا همان VIRTUAL VOLUMES (VV) ایجاد شده در شبکه ارائه می‌­کنند. با توجه به امکانات مدیریتی که نرم‌­افزار استوریج HPE در اختیار کاربران شبکه قرار داده است، دو نوع درایو مجازی داده می­‌توان ایجاد کرد که شامل FULLY PROVISIONED VIRTUAL VOLUMES (FPVVs) و THINLY VIRTUAL VOLUMES (TVVs) است.

مهم‌ترین سرویس‌های ماژول نرم‌­افزاری HPE File Persona

همچنین بهتر است بدانید که ماژول نرم‌­افزاری HPE File Persona، به خودی خود از هفت سرویس زیرمجموعه ایجاد شده است که در این قسمت به مهم ترین آن­‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • FPG: سرویس FPG یا File Provisioning Group یکی از بالاترین سطوح سرویس­‌های مدیریت فایل است که در HPE StoreServ وجود دارد. این ماژول وظیفه کنترل نحوه ذخیره­‌سازی داده‌­ها و بهینه­‌سازی آن‌­ها را بر عهده دارد. همچنین اگر لایسنس کامل مورد استفاده قرار گیرد، سرویس ریکاوری فایل­‌ها و داده‌­های آسیب­ دیده نیز از مهم­‌ترین و پرکاربردترین خدمات این ماژول خواهد بود.
  • VFS: سرورهای VFS و یا Virtual File Servers نیز تطبیق­‌دهنده و تنظیم‌­کننده ارتباط میان HPE StoreServ و شبکه داده آن است. VFS در عمل، آدرس­‌دهی مجازی کاربران شبکه، احراز هویت و اعتبار آن­ها، مدیریت سیاست­‌های داده‌­ای شبکه و همچنین عملیات مرتبط با آنتی ویروس آن را بهینه­‌سازی می‌­کند.
  • رصد فایل­‌ها و داده­‌ها و همچنین ثبت و مدیریت تغییرات آن‌­ها نیز از دیگر سرویس‌­های این ماژول می‌­باشد.
  • تعیین میزان دسترسی کاربران به داده­‌های در حال تبادل در شبکه نیز بر عهده این ماژول نرم‌­افزاری است.

بهینه‌­سازی پویا با نرم‌­افزار استوریج HPE 3PAR Dynamic Optimization

این قابلیت را می­‌توان از مزایایی دانست که عملکرد این نرم­‌افزار مدیریت داده را نسبت به رقبای آن متمایز می­‌سازد. با استفاده از این قابلیت، عملکرد و بازدهی درایوهای داده مجازی شبکه، بدون ایجاد اختلال در دسترسی کاربران به داده­‌های ذخیره­‌سازی شده در دیسک­‌ها، به طرز قابل توجهی قابل افزایش خواهد بود.

با استفاده از قابلیت، پارامترهای مختلفی از جمله سطوح RAID، مقادیر مرزی CPGها و همچنین حداکثر تعداد LDهای شبکه را می‌­توان در شرایط ترافیک بالای داده در شبکه بهینه­‌سازی نمود.

HPE 3PAR Dynamic Optimization

نرم‌­افزار استوریج HPE 3PAR Adaptive Flash Cache

این قابلیت از نرم‌­افزار تخصصی استوریج 3PAR، به کاربران شبکه این امکان را می­‌دهد تا با استفاده از فضای ذخیره داده که از نوع SSD است، فلش کش شبکه را بدون اشغال فضای اضافی از شبکه ایجاد کنند.

ایجاد فلش کش شبکه در سیستم می­‌تواند به نرم‌­افزار استوریج HPE 3PAR StoreServ این قابلیت را بدهد که به داده­‌های شبکه با سرعت بسیار بیشتری دسترسی پیدا کرده که در نهایت کارایی شبکه را به طور محسوسی بهبود خواهد داد. توجه به این موضوع ضروری است که برای ذخیره فلش کش شبکه نباید حافظه‌­ای خاص را انتخاب کرد و مدیریت آن را می‌­بایستی به نرم‌­افزار استوریج HPE 3PAR StoreServ سپرد.

لایسنس نرم‌­افزارهای تخصصی استوریج 3Par

نرم­‌افزار مدیریت داده شبکه HPE 3PAR بر خلاف روال گذشته خود، لایسنسی را ارائه کرده است که تمامی قابلیت­‌ها و خدمات نرم­‌افزاری و مشاوره­ای خود را در قالب یک پکیج جامع ارائه می­‌دهد. به گفته شرکت تکنولوژی HP، کاربرانی که قبلا لایسنس­‌های قدیمی که از نوع Spindle-based Licensing بوده‌­اند را تهیه کرده­‌اند، در پایان دوره کاربری خود، می‌­بایستی یوزر خود را به نوع جدید لایسنس این شرکت تحت عنوان All-inclusive Software License ارتقاء دهند. این روش جدید در سه نوع متفاوت ارائه شده است که در این قسمت از مقاله مورد اشاره قرار می‌­دهیم:

لایسنس All-inclusive Software License نرم‌­افزار استوریج 3Par؛ آرایه تک سیستمی

در این نوع لایسنس، تمامی ماژول­‌ها، خدمات و عملکردهای نرم‌­افزارهای تخصصی استوریج 3Par که مرتبط با آرایه تک سیستمی هستند ارائه شده و نیازی به تهیه نرم‌­افزار و ابزارهای دیگر به صورت جداگانه نخواهد بود.

به طور کلی، این نوع لایسنس نرم‌­افزار مدیریت استوریج 3Par را می‌­توان به 4 زیرمجموعه زیر تقسیم کرد:

سیستم عامل HPE 3PAR که شامل نرم­‌افزارهای زیر می­‌گردد:

  • System Reporter
  • HPE 3PAR info
  • Rapid Provisioning
  • Autonomic Groups
  • Adaptive Flash Caches
  • Persistent Cache
  • Full Copy
  • Thin Provisioning

نرم‌­افزار بهینه‌­سازی HPE 3PAR که خود شامل نرم‌­افزارهای زیر می‌­باشد:

  • Dynamic Optimization
  • Adaptive Optimization
  • Priority Optimization

نرم‌­افزار تخصصی HPE 3PAR که این نرم‌­افزارها را به همراه خود دارد:

  • File Persona
  • Virtual Domain
  • Smart SAN
  • Virtual Lock
  • Virtual Copy
  • Online Import

نرم­‌افزار مرکز مدیریت ریکاوری داده HPE که لیست زیر را در خود جای داده است:

  • vSphere
  • Oracle
  • MS Hyper-V
  • SAP HANA
  • MS Exchange
  • MS SQL

MS Exchange

لایسنس All-inclusive Software License نرم­‌افزار استوریج 3Par؛ آرایه چند سیستمی

مشابه با لایسنس نوع قبل، در این لایسنس نیز تمامی موارد مرتبط نرم­‌افزارهای تخصصی استوریج 3Par که مرتبط با آرایه چند سیستمی هستند برای یوزر قابل دسترس خواهد بود. موضوع مهم این لایسنس که می‌­بایستی مورد توجه قرار گیرد این است که در صورت نیاز شبکه به ماژول­‌های کپی و ریکاوری داده­‌های آسیب دیده، آرایه­‌های این عملکردهای نرم‌­افزار مدیریت داده HPE، باید به صورت جداگانه خریداری گردد.

از جمله نرم‌­افزارهایی که همراه با این نوع لایسنس از نرم‌­افزارهای HPE 3PAR ارائه می­‌گردد، می­‌توان به لیست زیر اشاره نمود:

  • Peer Motion
  • Remote Copy
  • Peer Persistence
  • Cluster Extension Windows

All-inclusive Software License

 لایسنس All-inclusive Software License نرم‌­افزار استوریج 3Par؛ آرایه Data-at-Rest

اگر علاوه بر مدیریت فضای ذخیره‌­سازی داده، امنیت اطلاعات شبکه نیز دارای اهمیت قابل توجهی است، این لایسنس از محصولات HPE می­‌تواند گزینه ایده­‌آلی برای شما محسوب گردد.

کلام آخر

نرم‌افزارهای تخصصی استوریج 3Par از جمله راه‌­حل­‌های کاربردی شرکت اچ پی است که می‌­تواند با ماژول­‌های نرم­افزاری زیرمجموعه خود و همچنین خدمات مشاوره فنی به کاربران آن، تاثیر بسزایی بر مدیریت داده، بهبود فرآیند انتقال و همچنین امنیت داده‌­های شبکه دارد.

در این مقاله سعی بر آن شد تا پس از معرفی کامل نرم‌­افزارهای تخصصی استوریج HPE 3PAR، لایه­‌های داده‌­ای، انواع آن­‌ها و عملکرد هر یک از آن­‌ها به همراه امکانات و قابلیت­‌های منحصر بفرد آن مورد بررسی قرار گیرند.


به اشتراک بگذارید :

نرم‌­افزارهای تخصصی استوریج 3PAR را می‌­توان به عنوان یکی از راه­ حل­‌های نوین و کاربردی در زمینه مدیریت ذخیره­‌سازی و تبادل داده در شبکه دانست. در این مقاله قصد بر آن خواهیم داشت تا نرم‌­افزارهای تخصصی استوریج 3PAR را معرفی و ویژگی­‌های آن‌­ها را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم؛ پس اگر قصد ارتقاء مدیریت داده در شبکه خود را در برنامه دارید؛ این مقاله را از دست ندهید!

 

  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com