تاثیر گرد و غبار بر روی عملکرد سرور

16 مرداد 1400      0 دیدگاه

برای بالا بردن عمر مفید قطعات الکترونیکی و همچنین کارایی صحیح آن ها تعمیر و شرایط نگهداری، نقش بسزایی دارند. سرور ها قلب الکترونیکی یک سازمان هستند بنابراین سلامت و عملکرد آن ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یکی از مواردی که ممکن است سلامت و عملکرد سرور ها را به خطر بیندازد نشستن گرد و غبار بر روی سرور ها است. به طور کلی این گرد و غبار علاوه بر مختل کردن عملکرد سرور به بالا رفتن دمای آن نیز دامن می زند بنابراین طی یک برنامه ریزی دقیق و مداوم باید نسبت به پاکیزه نگه داشتن سرور ها و قطعات به کار رفته در آن ها اقدام شود زیرا در صورت اهمیت ندادن به این مورد عمر قطعات سرور کاهش پیدا می کند .

تأثیر گرد و غبار روی سرورها

بالانس دما برای سرور ها بسیار با اهمیت است بنابراین هر عاملی که باعث تغییر در دمای سرور و اتاق سرور می شود باید بررسی و به سرعت رفع شود.

این گرد و غبار که به مرور زمان روی سرورها و قطعات به کار رفته در آن ها می نشیند نقش عایق حرارتی را ایفا می کند که باعث می شود قطعات به درستی خنک کاری نشوند و تهویه هوا نیز دچار مشکل شود. همین عامل باعث می شود که سنسورهای حرارتی دستگاه ها برای خنک کاری سیستم ، دستور افزایش سرعت فن را می دهند . افزایش سرعت فن و بی وقفه کار کردن آن باعث کاهش عمر مفید فن می شود. در بعضی مواقع که شدت گرد و غبار انباشته شده بر روی سرور و قطعات زیاد است چراغ های اخطار روشن می شوند در صورتی که از نظر سخت افزاری هیچ مشکلی ندارند  بنابراین پس از روشن شدن چراغ اخطار یکی از مواردی که باید در ابتدا به آن توجه کرد گرد و غبار است.

 

غبار روی سرورها

از طرفی افزایش سرعت فن سرور ، افزایش مصرف برق و انرژی را به همراه دارد. رطوبت ممکن است در صورت تماس با کانکتورهای فلزی مدارها اتصال کوتاه ایجاد کنند و باعث به وجود آمدن عیب فنی شوند.

به وجود آمدن اتصال کوتاه باعث ایجاد شارژ الکتریکی شده و اتصالات روی برد را تحت تأثیر قرار می دهد .

افزایش دمای ایجاد شده به واسطه گرد و غبار می تواند خاصیت سیلیکونی پردازنده ها ی سرور را از بین ببرد.

با توجه به مواردی که ذکر شد برای جلوگیری از کاهش کارایی و کاهش عمر مفید قطعات الکترونیکی داخل سرور بهتر است به صورت دوره ای سرویس های نطافتی سرور را انجام دهید .

و نکته مهم این که استفاده از مواد پاک‌کننده معمولی برای این کار باعث ایجاد پوسیدگی، زنگ‌زدگی، داغ شدن و عوارض دیگر شود.

به طور معمول تمیز کردن سرور در اماکن عمومی باید هر ماه انجام شود اما سرورهایی که در اتاق های سرور قرار دارند هر 6 ماه به صورت مداوم باید تمیز شوند . همچنین اگر سرور در محیطی پر گرد و غبار است باید هر دو ماه یک بار تمیز کاری انجام شود.

هنگام تمیزکاری داخل سرور شدیدأ توصیه میکنیم که از جاروبرقی برای تمیز کردن قطعات داخلی سرور استفاده نکنید. چون جاروبرقی تولید الکتریسیته ساکن میکند که برای قطعات الکترونیکی داخل سرور فوق العاده خطرناک است و احتمال خرابی سرور را بشدت بالا میبرد. جاروهای باطری دار کوچکی مخصوص تمیزکردن داخل سرور وجود دارد که در صورت نیاز میتوانید از آنها استفاده کنید. توصیه ما بهره گیری از اسپری هوای فشرده است که میتوانید از فروشگاههای قطعات الکترونیکی تهیه کنید. و استفاده از دستگاه دمنده هوا هم بهترین گزینه است .

یادتان باشد که هیچوقت مایع تمیز کننده برای داخل سرور استفاده نکنید و برای تمیز کاری جداره بیرونی نیز به هیچ عنوان هیچ ماده پاک کننده ای را مستقیم به سرور اسپری نکنید و آن را بر روی یک دستمال حوله ای به مقدار بسیار کم اسپری نموده و بعد سرور را با آن پاک کنید .

هنگام تمیز کردن سرور باید حتما دستگاه را خاموش کرده و کابل برق را از پریز جدا کنید.

هیچ وقت داخل سرور را با آب و یا سایر مایعات، خیس نکنید. بهترین لوازمی که برای تمیز کردن اصولی یک سرور مورد نیاز شما خواهد بود شامل یک دستمال نرم و تمیز ، مقدار کمی الکل سفید رقیق شده ، دستگاه دمنده هوا ، مسواک و یا قلم موی نرم و گوش پاک کن است.


به اشتراک بگذارید :
  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com