خرابی پاور سرور و نحوه تعویض آن

1 مرداد 1401      0 دیدگاه

بدون شک یکی از مهمترین بخش های سرور، پاور یا منبع تغذیه سرور است که کاربرد مهمی در کیفیت کار سرور دارد. برق مورد نیاز مادربرد و اجزای مختلف آن توسط پاور تأمین می شود.

گاهی ممکن است به دلیل خرابی پاور سرور، احتیاج به تعمیر یا تعویض آن باشد که در این مقاله به طور خلاصه با علایم خرابی پاور سرور و نحوه ی تعویض آن آشنا می شویم. پاور سرور کاربردی اساسی در بهینگی عملکرد سرور دارد. این دستگاه نیروی برق موردنیاز پردازنده، حافظه، مادربرد و بقیه اجزای نصب شده بر روی مادربرد را فراهم می نماید. پاور سرور مانند یک منبع تغذیه برای رایانه شخصی عمل می کند و با دریافت برق شهری آن را به ولتاژ قابل استفاده برای مادربرد و اجزای آن تبدیل می‌کند. هرچند که کیفیت و نوع این ولتاژ، تفاوت ماهوی با منبع تغذیه رایانه های عادی دارد. پاور سرور مثل هر دستگاه الکتریکی دیگری، بعد از مدتی دچار مشکلات و عیوبی می شود که نیاز دارد با بررسی دقیق، نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدام نمود.

برخی از نشانه های خرابی پاور سرور به شرح ذیل است:

  • اخطار چراغ Service Required LED در قسمت جلو و پشت.
  • اخطار چراغ Fault LED (چراغ به رنگ نارنجی: ایراد از ولتاژ خروجی پاور است. چراغ سبز چشمک زن: ولتاژ ورودی به سرور نرمال است. چراغ به رنگ قرمز: ایراد از ولتاژ ورودی به پاور است)
  • عدم روشن شدن پاور: این ایراد می تواند از روی دادن یک اتصال یا نوسان در منبع تغذیه خارجی پاور باشد.
  • وقتی چرخش فن سرور افزایش نمی یابد: نشانۀ روشن نشدن عادی پاوراست. و خبر از وجود یک اختلال در روند روشن شدن پاور دارد.
  • ایجاد صدا در هنگام شروع به کار پاور: این عیب می تواند از جریان ورودی برق، یا مدار مدیریت برق باشد. البته در برخی شرایط می تواند از کثیف شدن فن نیز باشد و نشان دهندۀ خرابی پاور سرور در دراز مدت است زیرا در صورت عمل نکردن تهویه، حرارت داخلی پاور افزایش یافته و مدارات آنرا مستهلک می نماید.
  • پاور سرور روشن و سپس خاموش می شود: این ایراد احتمالاً از فن سرور یا از قسمت «هیت سینک» آن است که با بررسی این قسمت، از وجود ایراد در این قسمت مطمئن شوید.
  •  

روش‌های تعویض پاور سرور معیوب

پاورهایی که از فناوری«هات پلاگ» برخوردارند، دارای این امتیاز هستند که بدون خاموش نمودن سرور، پاور خراب را از محل خود خارج نموده و با پاور جدید تعویض نمایید. تعویض پاور سرور، فرآیند ساده و راحتی است. اگر سرور شما از ۲ عدد پاور بهره می برد، بصورت پیش‌فرض، در حالت Redundant خواهد بود. اگر اینگونه باشد و حالت پیشفرض را تغییر نداده باشید؛ شما براحتی می توانید پاور معیوب را از مدار خارج نموده و پاور جدید را جایگزین نمایید. مراحل تعویض پاور سرور معیوب به شرح زیر است:

  • اگر سرور خاموش است و روش نمی‌شود؛ در ابتدای امر اتصالات آنرا به جریان برق بررسی نموده و مطئمن شوید که جریان ورودی، مشکل یا نوسان ندارد تا بعد از آن به بررسی خرابی پاور سرور بپردازید.
  • اگر سیستم دارای ۲ عدد پاور است؛ باید تشخیص دهید که کدام یک از پاورها مشکل دارد. این کار را از طریق امتحان کردن هریک از پاورها انجام داده و خرابی پاور سرور معیوب را تعیین نمایید.
  • اتصال برق را از پاور مورد نظر قطع نمایید. در این مرحله دقت کنید که حتماً اتصال برق قطع شود.
  • در انتها پاور را از سرور بیرون بیاورید.

 

نکته بسیار مهم:

اگر شما یک مدیر IT در یک مجموعه هستید باید همواره از تمامی داده های ذخیره شده بر روی سرور حتی در صورت داشتن RAID، پشتیبان تهیه نمایید

 اگر این کار را انجام ندهید، احتمال پاک شدن داده های خود را در صورت خرابی پاور سرور خواهید داشت. زیرا در بسیاری از موارد، خرابی پاور سرور، موجب انتقال بیش از حد شدت جریان و ولتاژ خروجی آن گردیده و این فشار، به تمامی مدارات داخلی سرور از جمله دستگاه های ذخیره سازی نیز منتقل خواهد شد که می تواند براحتی موجب سوختن دستگاه های ذخیره سازی گردد. از اینرو همواره توصیه می شود که در کنار داشتن رسانه های ذخیره سازی و RAID برای سرور خود، از تهیۀ نسخه پشتیبان بر روی رسانه های ارزان قیمت نظیر تیپ استوریج اچ پی (HP Tape Storage) استفاده نمایید.


به اشتراک بگذارید :
  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com