ذخیره سازی ماشین‌های مجازی با هایپروایزورهای hyper-v و VMware

16 ارديبهشت 1403      0 دیدگاه

در مقاله قبلی در خصوص تبادل داده با ماشین مجازی در Hyper-V و VMware صحبت کردیم، در ادامه این سری مقالات قصد داریم تا در خصوص یکی از مقوله‌های مهم در ماشین‌های مجازی یعنی ذخیره سازی ماشین‌های مجازی با Hyper-V ،VMware ESXi ،VMware Workstation و Fusion صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

ذخیره سازی ماشین‌های مجازی با Hyper-V

Hyper-V از دو سیستم‌ فایل NTFS و ReFS برای ذخیره‌سازی ماشین‌های مجازی پشتیبانی می‌کند. این سیستم‌های فایل در نسخه‌های جدید ویندوز سرور مانند ویندوز سرور ۲۰۱۲، ۲۰۱۶، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۲ موجود هستند.

NTFS (New Technology File System)

یک سیستم‌ فایل ژورنالی اختصاصی که توسط مایکروسافت برای ویندوز NT منتشر شده است. این سیستم‌ فایل جهانی شناخته شده، به‌طور پیش‌فرض برای نسخه‌های سرور و کلاینت خانواده ویندوز NT استفاده می‌شود.

ReFS (Resilient File System)

ReFS به عنوان یک ویژگی داخلی در ویندوز سرور ۲۰۱۲ معرفی شد. بر پایه NTFS ساخته شده و با هدف رفع مشکلات موجود در NTFS و برآورده‌سازی نیازهای ذخیره‌سازی داده‌های مدرن طراحی شده است. ReFS به کاربران امکان می‌دهد مستقیماً از سرور میزبان به فایل‌های ماشین مجازی دسترسی داشته باشند.

قابلیت‌های ReFS

تشخیص و رفع سریع خرابی داده: ReFS می‌تواند فساد داده را شناسایی و به سرعت آن را برطرف کند. این کار به‌ صورت آنلاین انجام می‌شود و باعث توقف فعالیت دیسک نمی‌شود.

بهبود عملکرد ماشین‌های مجازی: ReFS از طریق ویژگی‌های جدید کلون‌سازی بلوک و VDL پراکنده (Valid Data Length)، عملکرد عملیات اجرا شده در ماشین‌های مجازی را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

با وجود اینکه Hyper-V از Cluster Shared Volume (CSV) پشتیبانی می‌کند، استفاده از این قابلیت در Hyper-V به مراتب پیچیده‌تر از استفاده از VMFS در VMware است. در نتیجه، Hyper-V از نظر انعطاف‌پذیری در خوشه‌بندی، به پای VMware نمی‌رسد.

refs in hyper-v

ذخیره سازی ماشین‌های مجازی با VMware ESXi

سیستم فایل ماشین مجازی (VMFS) شرکت VMware یک سیستم فایل خوشه‌ای است که برای مجازی سازی فضای ذخیره سازی داده‌های موجود در یک محیط مجازی سازی شده روی سرورهای ESXi استفاده می‌شود. یک حجم واحد VMFS را می‌توان به طور همزمان توسط چندین ماشین مجازی به عنوان فضای ذخیره سازی مجازی مورد استفاده قرار داد که منجر به کاهش سربار مدیریت و استفاده بهتر از منابع می‌شود. برای خوشه‌ها، پشتیبانی از دسترسی همزمان به سیستم فایل مورد نیاز است.

VMFS برای ذخیره سازی ماشین مجازی، عملکرد بالا، قابلیت اطمینان و استفاده موثر از فضای ذخیره سازی را ارائه می‌دهد. VMFS دارای ویژگی قفل روی دیسک است که تضمین می‌کند داده‌ها فقط توسط یک کاربر یا فرآیند در یک زمان قابل دسترسی باشند تا از خرابی داده جلوگیری شود.

در برخی موارد امکان mount کردن VMFS در لینوکس نیز وجود دارد.

NFS یک پروتکل اشتراک گذاری فایل است که به عنوان سیستم فایل شبکه نیز شناخته می‌شود و به طور گسترده در محیط‌های لینوکس استفاده می‌شود. VMware همچنین از NFS بر روی فضای ذخیره سازی اشتراکی برای ذخیره سازی ماشین‌های مجازی پشتیبانی می‌کند.

 

ذخیره سازی ماشین‌های مجازی با VMware Workstation and Fusion 

VMware Workstation و Fusion از هر سیستم فایلی که توسط سیستم‌عامل میزبان پشتیبانی می‌شود، پشتیبانی می‌کنند (به عنوان مثال، NTFS، ext4). بنابراین، اگر از VMware Workstation روی ویندوز استفاده می‌کنید، می‌توانید فایل‌های ماشین مجازی را در حجم‌های NTFS ذخیره کنید. همچنین سیستم فایل قدیمی FAT32 پشتیبانی می‌شود. گزینه‌ای برای تقسیم دیسک‌های مجازی ماشین مجازی به فایل‌های ۲ گیگابایتی برای سازگاری با FAT32 وجود دارد.

در صورتی که از VMware Workstation روی لینوکس استفاده می‌کنید، می‌توانید از هر سیستم فایلی که دوست دارید، مانند ext4 ، استفاده کنید. در لینوکس سیستم فایل‌های مختلفی پشتیبانی می‌شوند.
کاربرانی که از VMware Fusion در macOS استفاده می‌کنند، می‌توانند ماشین‌های مجازی را در APFS یا Mac OS Extended و سایر سیستم‌های فایلی پشتیبانی شده توسط macOS ذخیره کنند.

سخن آخر

در این مقاله در خصوص ذخیره سازی ماشین‌های مجازی به کمک هایپروایزورهای مختلف صحبت کردیم و سیستم فایل مورد استفاده در هر کدام را نیز مورد بررسی قرار دادیم. در مقاله بعدی با بحث دیگری در حوزه ذخیره سازی ماشین های مجازی در خدمت شما خواهیم بود.

اگر به دنبال سرور با بهترین قیمت در بازار هستید، از صفحه سرورهای مانیا غافل نشوید. اگر در زمینه این هایپروایزورها سوالی داشتید، متخصصین فنی ما می‌توانند بهترین مشاوره را به شما ارائه دهند. منتظر مقاله بعدی ما باشید.

ادامه دارد...


به اشتراک بگذارید :

در مقاله قبلی در خصوص تبادل داده با ماشین مجازی در Hyper-V و VMware صحبت کردیم، در ادامه این سری مقالات قصد داریم تا در خصوص یکی از مقوله‌های مهم در ماشین‌های مجازی یعنی ذخیره سازی ماشین‌های مجازی با Hyper-V ،VMware ESXi ،VMware Workstation و Fusion صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

 

  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com