ذخیره‌ ساز اشتراکی با Hyper-V و VMware

ذخیره‌ ساز اشتراکی با Hyper-V و VMware

در بخش قبلی از سری مقالات هایپروایزورهای VMware و Hyper-V در مورد مقوله مهم ذخیره سازی در ماشین‌های مجازی صحبت کردیم. در این قسمت نیز قصد داریم تا در همین حوزه اما به مسئله ذخیره‌ ساز اشتراکی یا همان Shared Storage بپردازیم، با ما همراه باشید.

ذخیره‌ ساز اشتراکی (Shared Storage)

اگر برایتان سوال شده که Shared Storage چیست، باید گفت، زمانی که نیاز به ذخیره فایل‌های ماشین مجازی خارج از سرور مجازی‌سازی با هایپروایزور نصبی روی آن را دارید، ذخیره ساز اشتراکی به کمکتان خواهد آمد. برای پیکربندی یک خوشه در محیط‌های Hyper-V و VMware vSphere، ذخیره‌ ساز اشتراکی ضروری است. ذخیره‌ ساز اشتراکی را می‌توان روی یک سرور ذخیره‌سازی اختصاصی، ذخیره‌ساز متصل به شبکه (NAS) و شبکه ذخیره‌سازی (SAN) پیکربندی کرد. در ادامه به ذخیره ساز اشتراکی با Hyper-V و VMware خواهیم پرداخت.

ذخیره‌ ساز اشتراکی با Hyper-V

Hyper-V از اشتراک‌گذاری فایل‌هایی که از طریق پروتکل‌های زیر قابل دسترسی هستند پشتیبانی می‌کند:

  • iSCSI یک پروتکل اشتراک‌گذاری block-level است. داده‌ها با استفاده از این پروتکل در قالب بلوک‌های داده بین ابزار iSCSI Initiator قرار گرفته روی سرور و ابزار دیگری تحت عنوان iSCSI Target واقع بر روی دستگاه ذخیره سازی اطلاعات جا به جا می‌شوند.
  • SMB 3.0 نسخه جدیدی از پروتکل اشتراک‌گذاری فایل SMB است که سال‌ها به طور گسترده در ویندوز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علاوه بر پروتکل‌های ذکر شده، Hyper-V از ویژگی‌های زیر نیز پشتیبانی می‌کند:

  • Cluster Shared Volumes (CSV) در مقایسه با سیستم فایل VMFS، راه‌حلی پیچیده‌تر است. CSV برای ایجاد فضای ذخیره‌ ساز اشتراکی برای یک کلاستر Hyper-V استفاده می‌شود.
  • سرویس فایل سرور مقیاس‌پذیر یک قابلیت در ویندوز سرور است که برای ساخت فضای ذخیره‌سازی خوشه‌ای به منظور ذخیره و اشتراک‌گذاری فایل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این راستا می‌توان از پروتکل اشتراک‌گذاری فایل SMB 3.0 بهره برد.

کانال فیبر مجازی برای Hyper-V قابلیتی است که به شما امکان می‌دهد از داخل یک ماشین مجازی به فضای ذخیره‌ سازی فیبر کانال (SAN) متصل شوید.

what is sbm?

ذخیره‌ ساز اشتراکی با VMware

Fibre Channel: میزبان‌های VMware ESXi که دارای آداپتور باس میزبان فیبر کانال (FC HBA) هستند، می‌توانند به شبکه ذخیره‌سازی فیبر کانال (SAN) به عنوان فضای ذخیره‌سازی سازمانی متصل شوند. شبکه ذخیره‌سازی فیبر کانال، راه‌حل برتر پشتیبانی‌شده برای محیط‌های بزرگ، از جمله کلاسترها است. فایل‌های ماشین مجازی (VM) می‌توانند در فضای ذخیره‌سازی FC SAN ذخیره شوند که واحد منطقی آن (LUN) با سیستم فایل VMFS فرمت‌بندی شده است.

iSCSI: میزبان‌های VMware ESXi می‌توانند به یک iSCSI target  که روی شبکه ذخیره‌سازی (SAN)، فضای ذخیره‌سازی متصل به شبکه (NAS) یا یک سرور مبتنی بر لینوکس یا سیستم‌عامل دیگر پیکربندی شده است، متصل شوند. iSCSI یک پروتکل اشتراک‌گذاری block-based است. شما می‌توانید واحد منطقی (LUN) متصل به یک میزبان ESXi را با سیستم فایل VMFS فرمت‌بندی کنید.

NFS: روش جایگزین برای پیکربندی فضای ذخیره‌ ساز اشتراکی برای میزبان‌های ESXi جهت ذخیره‌سازی فایل‌ها، ایجاد اشتراک NFS در یک سرور یا NAS است. شما می‌توانید یک اشتراک فایل را از طریق پروتکل NFS به یک میزبان ESXi متصل کنید.

سخن آخر

هر دو راهکار Hyper-V و VMware ESXi از iSCSI پشتیبانی می‌کنند، اما پروتکل‌های اشتراک فایلی وجود دارند که فقط توسط یکی از این پلتفرم‌ها پشتیبانی می‌شوند. همچنین رویکرد دسترسی به فضای ذخیره‌سازی فیبر کانال متفاوت است. استفاده از VMFS برای فضای ذخیره‌ ساز اشتراکی می‌تواند نسبت به پیکربندی پیچیده Cluster Shared Volumes (CSV) راحت‌تر باشد.

اگر به دنبال سرور با بهترین قیمت در بازار هستید، از صفحه سرورهای مانیا غافل نشوید. اگر در زمینه این هایپروایزورها سوالی داشتید، متخصصین فنی ما می‌توانند بهترین مشاوره را به شما ارائه دهند. منتظر مقاله بعدی ما باشید.

ادامه دارد…

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

سوم تیرماه 1403
در رویداد رونمایی از
HPE Synergy نسل یازدهم چه گذشت؟