تفاوت UEFI Boot و Legacy Boot

5 دي 1401      0 دیدگاه

تفاوت UEFI Boot و Legacy Boot در سرور

تفاوت اصلی میان UEFI و Legacy Boot این است که UEFI جدیدترین روش راه‌اندازی (بوت) رایانه و سرور ها است که برای جایگزینی بایوس (BIOS) طراحی شده است، در حالی که Legacy Boot فرآیندی است که رایانه را با استفاده از سیستم عامل بایوس راه‌اندازی می‌کند.

UEFI روشی جدید برای راه‌اندازی رایانه است که مشکلات بایوس را رفع می‌‌کند. این روش جدید توسط گروهی از فروشندگان تراشه، سخت افزار، رایانه و سیستم عامل موسوم به انجمن UEFI مدیریت می‌شود. Legacy Boot روش راه‌اندازی مرسوم فعلی است که از بایوس برای راه‌اندازی رایانه بهره می‌برد.

به طور خلاصه روش UEFI ویژگی‌های امنیتی و سرعت بیشتری را برای راه‌اندازی رایانه در دسترس قرار می‌دهد. در این روش راه‌اندازی رایانه با امنیت بیشتری انجام شده و از اجرای ویروس‌هایی که در حین راه‌اندازی فعال هستند، جلوگیری ‌می‌شود.

 

UEFI چیست؟

UEFI مخفف (Unified Extensible Firmware Interface) رابط متحد توسعه‌پذیر سیستم‌عامل است. اکثر مادربوردهای جدید از این روش استفاده می‌کنند. این روش‌ برتری‌های زیادی نسبت به بایوس دارد. مهم‌ترین برتری آن ارائه‌‌ی رابط کاربری گرافیکی (GUI) کاربرپسندتر است.

بایوس یک صفحه آبی رنگ با تعدادی گزینه را نمایش می‌دهد. اکثر بایوس‌های معمولی درایوهای ذخیره سازی با حجم بالا را شناسایی نمی‌کنند. در این حالت هم UEFI گزینه بهتری است و درایوهای ذخیره سازی بزرگ را هم شناسایی می‌نماید.

در بایوس‌ از صفحه کلید برای انتخاب گزینه‌ها استفاده می‌شود اما در UEFI امکان استفاده از موشواره (ماوس) هم وجود دارد. به علاوه، UEFI دارای قابلیت راه‌اندازی ایمن است. این ویژگی از بارگیری هرگونه درایو ناشناخته جلوگیری کرده و به پیشگیری از اجرای بدافزارها کمک می‌کند. برخی از رایانه‌های دارای UEFI به کاربر اجازه می‌دهند که از Legacy BIOS هم استفاده کنند.

راه‌اندازی به شیوه UEFI، از سیستم عامل UEFI استفاده می‌کند. این سیستم عامل دارای فهرستی از حجم‌های راه‌اندازی صحیح است که سرویس پارتیشن EFI نامیده می‌شود. در حین خودآزمایی هنگام روشن شدن (POST) که عملکرد مناسب همه سخت افزارها آزموده می‌شوند، سیستم عامل UEFI تمامی دستگاه‌های قابل راه‌اندازی (Bootable) متصل به رایانه را برای یافتن جدول پارتیشن GUID یا GPT اسکن می‌کند.

سیستم عامل به صورت خودکار GPT را بررسی می‌کند تا پارتیشن EFI را یافته و رایانه را راه‌اندازی کند.

 

Legacy Boot چیست؟

Legacy Boot فرایندی است که توسط سیستم عامل بایوس برای راه‌اندازی رایانه استفاده می‌شود. این روش فهرستی از دستگاه‌های ذخیره سازی قابل راه‌اندازی نظیر درایوهای فلاپی دیسک، درایوهای هارد دیسک، درایوهای دیسک نوری و غیره را بر اساس اولویت مورد نظر در خود ذخیره می‌کند. وقتی رایانه روشن می‌شود، بایوس خودآزمایی هنگام روشن شدن را انجام می‌دهد. در صورتی که فرآیند راه‌اندازی مشکلی نداشته باشد، بلندگوی داخلی رایانه یک بوق کوتاه می‌زند.

کدهای پخش شده توسط بلندگو می‌تواند به کاربر کمک کند که مشکل را سریع‌تر پیدا کند.

 

بنابراین می توانیم به صورت خلاصه تفاوت های میان UEFI Boot و Legacy Boot را اینگونه بیان کنیم:

تفاوت های میان UEFI Boot و Legacy Boot

Legacy Boot UEFI
فرآیند راه‌اندازی رایانه که از بایوس استفاده می‌کند فرآیند راه‌اندازی در رایانه‌های جدید که قابلیت‌های بیشتری نسبت به بایوس فراهم می‌کند
از بایوس برای فرآیند راه‌اندازی بهره می‌برد از UEFI که دارای فهرستی از حجم‌های راه‌اندازی صحیح است به عنوان سرویس پارتیشن EFI برای فرآیند راه‌اندازی استفاده می‌کند
کاربرپسندی کمتر کاربرپسندی بیشتر
از رکورد راه‌انداز اصلی (MBR) برای طرح پارتیشن‌بندی استفاده می‌کند
از جدول پارتیشن GUID (GPT) استفاده می‌کند

به اشتراک بگذارید :
کلمات کلیدی
  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com