تفاوت درایوهای nvme با ssd

20 مهر 1400      0 دیدگاه

امروزه استفاده از درایوهای پرسرعت در رایانه ها رواج بسیار بالایی پیدا کرده و این درایو ها با سرعت بالایی که دارند فرایند اجرای برنامه ها را سریعتر انجام می دهند. نمونه بارز درایو های پرسرعت موجود در بازار شامل درایو nvme یا ssd است. تفاوت nvme یا ssd در سرعت و شکل ظاهری و نحوه اتصال آن‌ها به رایانه است.

 

درایو ssd

تفاوت درایو nvme با  ssd

درایو NVME نوعی معماری جدید در درایو ها و سخت افزارهای رایانه ها به حساب می آیند این درایو ها با قرار گرفتن در پورت های PCI Express سرعت بسیار بالایی را برای سیستم پدید می آورند. سرعت های ارائه شده در این درایو ها بسیار بالا تر از درایوهای دیگر می باشد. تکنولوژی استفاده شده در این درایو ها نیز بسیار بروز بوده و به عنوان یک استاندارد موفق در دنیای رایانه به حساب می آیند. 

 

درایو NVME با استفاده از قدرت بالای سخت افزارهای قرار داده شده و استفاده از سرعت بالای پورت های PCI Express دارای قدرت و توان خروجی بسیار بالایی است. این توان بالا باعث می‌شود که سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات بر روی درایو به شدت بالا بوده و کاهش چشمگیری در تاخیر اجرای برنامه ها را شاهد باشیم. در طراحی درایو های NVME از نوعی پروتکل جدید استفاده شده است که قابلیت اجرای دستورات به صورت موازی را داشته و می تواند چندین هزار دستور را به صورت موازی اجرا کرده و در کسری از ثانیه این چند هزار خروجی را پردازش کند. این کار باعث می‌شود که سرعت استفاده از این درایو ها به شدت بالا باشد. 

 

درایو SSD تکنولوژی بروز شده درایو های HDD قدیمی است. در واقع درایو های SSD نوعی درایو جامد به حساب می آیند که از تکنولوژی فلش های USB در آن‌ها استفاده شده است. این درایو ها مصرف انرژی به مراتب کمتری را دارند و در برابر لغزش و لرزش و نوسانات برق مقاومت بالاتری دارند.

 

همچنین نکته مهم در درایو SSD این است که این درایو ها با استفاده از یک کنترلر ، عملیات های خواندن و نوشتن را انجام می دهند. در نتیجه این کنترلر فرمانده اصلی درایو SSD است. نکته مهم در درایو SSD این است که این درایوها نیازی به Defragment شدن نیز ندارند اصلاً ساختار این درایو ها کندی پذیر نیست.

 

nvme

در خصوص تفاوت ان.وی.ام.اِی با اس.اس.دی موارد زیادی وجود دارد که ما این موارد را به صورت تیتر وار به شما توضیح خواهیم داد.

 تفاوت ان.وی.ام.اِی با اس.اس.دی عبارتند از:

 

- سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات در درایو NVME بسیار بالاتر از درایو SSD است.

 - درایو SSD با کابل به سیستم متصل می شود در صورتی که درایو NVME به پورت PCI Express  متصل می شود.

 - بیشترین سرعت نوشتن و خواندن اطلاعات در سریع ترین درایو SSD برابر 550 مگابایت در ثانیه است که این مقدار در NVME سه گیگابایت در ثانیه است.

- تفاوت درایو ssd و nvme در تکنولوژی استفاده این درایو ها است و درایو SSD از تکنولوژی قدیمی نیمه هادی ها استفاده می کند که در درایو NVME از تکنولوژی های بروز شده باتری در تراشه های این درایو استفاده شده است.

- اندازه درایو SSD به مراتب بزرگتر از NVME می باشد.

- پهنای باند استفاده شده در درایو NVME به مراتب بیشتر از SSD  است.

- در درایو NVME پردازشگر های بیشتری نسبت به درایو SSD قرار داده شده است که سرعت خواندن و نوشتن را افزایش می دهند

- تعداد دستور های انجام شده در درایو SSD حداکثر 256 مقدار در هر صف می باشد که این مقدار در درایو NVME به 64 هزار دستور در هر صف می رسد.

 - تعداد صف ها ی اطلاعات برای پردازش در SSD در بهترین حالت 256 و در بدترین حالت 32 صف می باشد در حالی که در درایو NVME این مقدار به 64 هزار صف می رسد که به معنی مقدار زیادی از اطلاعات در هر میکرو ثانیه است.

- تفاوت ان.وی.ام.اِی با اس.اس.دی در ساختار تراشه های این دو درایو باعث شده است که درایو SSD تمام اطلاعات را برای پردازش به واحد CPU  منتقل کند و این به معنی کند شدن فرایند پردازش اطلاعات است. در حالی که در درایو NVME این امکان وجود دارد که بعضی از پردازش ها در تراشه های خود درایو پردازش شود و این به معنی سرعت بالاتری در اجرای فرایند پردازش دستور ها است.

 

ssd

 

 - تفاوت دیگر ان.وی.ام.اِی با اس.اس.دی در عملکرد این درایو در پردازش‌های سنگین است که می تواند مقدار زیاد از پردازش ها را در کسری از ثانیه انجام دهد. این عملکرد باعث کند شدن و یا کاهش سرعت درایو نمی شود.

 - تفاوت دیگر ان.وی.ام.اِی با اس.اس.دی در اجرای سرور های مجازی با استفاده از این درایو ها است. با استفاده از درایو های NVME شما می توانید سرور های مجازی را با سرعت بسیار بالاتری اجرا و پیاده سازی کنید.

- مقدار برق مصرف شده در درایو SSD  به مراتب کمتر از درایو NVME است.

- SSD نسبت به NVME  در مقابل نوسانات برق و ضربه ها مقاوم تر است.

- قیمت SSD  به مراتب کمتر از درایو NVME است.

- مقدار فضای ایجاد شده در درایو SSD در یک بازه قیمتی بسیار بیشتر از درایو NVME می باشد.

 

nvme

 

سؤالات متداول:

تفاوت درایو ssd با nvme در زمینه سرعت چقدر است؟

بهترین درایو SSD  دارای سرعتی در حدود 550 مگابایت در ثانیه است در حالی که بهترین درایو NVME دارای سرعتی بیش از 3 گیگابایت در ثانیه است و حتی بدترین درایو NVME هم دارد یا سرعتی در حدود 1 گیگابایت در ثانیه است.

 

آیا از درایو NVME می توان در سیستم های خانگی استفاده کرد؟

بله شما به راحتی می توانید از درایو NVME در سیستم های خانگی و اداری استفاده کنید. استفاده از این درایوها هیچ تفاوتی برای شما ایجاد نمی کند و شما با استفاده از این درایو ها سرعت بسیار بالاتری را در اجرای برنامه ها تجربه خواهید کرد.

 

 تفاوت ان.وی.ام.اِی با اس.اس.دی در قیمت به چه صورت است؟

در بحث قیمت تفاوت ان.وی.ام.اِی با اس.اس.دی به این ترتیب است که درایو SSD در حجم برابر با درایو NVME دارای قیمت کمتری است.

 

تفاوت nvme با ssd در پهنای باند چقدر است؟

 تفاوت ان.وی.ام.اِی با اس.اس.دی در پهنای باند بسیار زیاد بوده به نحوی که درایو NVME تا 16 برابر سریع تر از درایو SSD است. این تفاوت پهنای باند باعث می‌شود که اجرای برنامه های سنگین و محاسبات های پیچیده بر روی درایو های NVME سریع تر از درایو SSD باشد.


به اشتراک بگذارید :
کلمات کلیدی
  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com