درگاه Trunk port چیست ؟

3 دي 1399      0 دیدگاه

Trunk Port نوع خاصی از درگاه ها روی یک سوئیچ شبکه است که به داده ها اجازه می دهد تا از طریق گره شبکه برای چندین شبکه محلی مجازی یا VLAN عبور کنند. درگاه Trunk  را به عنوان 'بسته ای' از شاخه های جداگانه در اتصال شبکه مخابراتی در نظر بگیرید.

شبکه VLAN معمولی از node های شبکه مجازی ساخته شده است. در مقابل ، شبکه سنتی مجموعه ای از قطعات سخت افزاری بود که به هم متصل شده بودند ، جایی که هر یک از آنها node های شبکه خود بودند.

اکنون ، با استفاده از اصل مجازی سازی ، این قطعات سخت افزاری را می توان از طریق "منطق اضافی" به پارتیشن های مجازی تبدیل کرد تا نحوه مدیریت داده ها را تغییر دهد. یک پورت ترانک در واقع پورتی است که وظیفه آن انتقال ترافیک Vlan هایی است که در سوئیچ موجود می باشند ، به فرآیندی که در آن ترافیک VLAN ها میتواند به سوئیچ دیگر از طریق پورت Trunk منتقل شوذ نیز Trucking گفته می شود.پورت های Trunk  هرFrame  رابا استفاده از یک برچسب شناسایی منحصر به فرد که در اصطلاح Tag  گفته می شود علامت گذاری می کند.

  • روشهای انتقال

به منظور تطبیق دادن VLAN trunking ، درگاه trunk یک بسته داده را که حاوی یک برچسب در هدر Frame است مسیریابی می کند. این برچسب مشخص می کند بسته به کدام VLA هدایت شود. این روش اساسی است که سیستم می داند هر بسته را از طریق trunk مشترک کجا ارسال کند.

این روش پایه است که سیستم می داند هر بسته را از طریق Trunk مشترک کجا ارسال کند. این برچسب های شناسایی منحصر به فرد یا برچسب های 802.1Q یا برچسب های Inter-Switch Link (ISL) هستند.

  • ترکیب و مطابقت

توجه به این نکته مهم است که در استفاده از Trunk Prot برای ترانکینگ VLAN ، پیش فرض این است که همه داده ها به همه VLAN ها منتقل می شوند. با این حال ، برای مهندسین این امکان وجود دارد که تنظیمات را به صورت دستی کالیبره کنند ، جایی که می توانند از یک رفت و برگشت به VLAN فردی جلوگیری کنند.

 

trunk port

 

توجه به این نکته حائز اهمیت است که همیشه یک پورت Ethernet یا می تواند   Access port باشد و یا Trunk port ونمیتواند به صورت همزمان هر دوmode را دارا باشد . در نتیجه پورتی که به عنوان Trunk  تعریف می شود را نمی توان به کامپوتر متصل کرد.مورد دیگری که می توان به عنوان یکی از خواص trunk port  نام برد بر خلاف پرتهای access عضو نبودن در هیچ یک از vlan هاست ،به همین دلیل هم می توانند ارتباط و ترافیک vlanهای مختلف را هدایت کنند .

  • Configuring trunk and access port

برای پیکربندی access port  از طریق دستورات زیر عمل میکنیم :

1

و برای پیکربندی Trunk port از طریق دستورات زیر عمل می نماییم :

2

برای پیکربندی VLAN بومی برای trunk port  802.1Q ، این کار را انجام دهید:

3


به اشتراک بگذارید :

علی عسکری / آداک فن آوری مانیا

کلمات کلیدی
  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com