نحوه چیدمان رم سرور HPE

28 فروردين 1401      0 دیدگاه

نحوه چیدمان رم سرور HPE، از بخش های مهم کانفیگ کردن سرور است که باید با توجه به مدل سرور و معماری آن، انجام گیرد. در این مقاله، نحوه چیدمان رم سرور HPE در نسل های نهم و دهم و نحوه اضافه کردن رم سرور را آموزش می‌دهیم.

 

چیدمان رم سرور hpe

نحوه چیدمان رم سرور hpe ، با توجه به مدل سرور و ظرفیت‌های آن، متفاوت است. البته چیدمان رم در برخی از مدل‌ها، تا حد زیادی یکسان است. برای چیدمان رم های سرور، باید سرور را خاموش کنید؛ سپس دستگاه را از رک جدا کرده و درب پنل را باز کنید. اما برای چیدمان رم سرور hpe ، باید بورد اصلی، شیارهای رم که با نام شیار DIMM شناخته می‌شوند را بررسی کنید. سرورهای مختلف، دارای تعداد DIMM های متفاوتی هستند که حداکثر ظرفیت رم سرور را تعیین می‌کند.

 

در ادامه، چیدمان رم سرور HPE و نحوه اضافه کردن رم سرور را با توجه به مدل‌های مختلف، با جزئیات تخصصی، شرح داده‌ایم.

 

نکات مهم در چیدمان رم سرور HPE

1- سرورها امکان نصب چند پردازشگر را دارند. برای نصب رم‌ها، حتما از اسلات‌هایی استفاده کنید که cpu در کنار آن نصب شده است.

2- اگر در سروری که قابلیت نصب دو پردازنده را دارد، تنها یک پردازنده نصب شده است، فقط نیمی از اسلات‌های dimm قابلیت استفاده دارند، یعنی اسلات‌های کنار همان پردازنده‌ای که روی سرور نصب شده است.

3- وقتی دو پردازنده در سرور نصب شده‌اند، تعادل لازم در نصب dimm را رعایت کنید و برای هر cpu، رم‌هایی با تعداد و سرعت برابر در نظر بگیرید.

4- اسلات‌های سفید رنگ اولین اسلات‌هایی هستند که باید پر شوند. (نزدیک‌ترین اسلات از سمت راست cpu)

5- سرورهای hp ترکیب dimm های مختلف udimm و  rdimmو lrdimm با یکدیگر را پشتیبانی نمی‌کنند.

6- رسیدن به حداکثر سرعت حافظه، ارتباط مستقیمی با نوع حافظه، مدل پردازنده و نحوه پیکربندی حافظه دارد. بنابراین سعی کنید از رم‌هایی استفاده کنید که سرعت برابری دارند و با قدرت پردازنده نیز همخوانی داشته باشند.

7- رسیدن به حداکثر ظرفیت حافظه، به تعداد اسلات‌های dimm و بیشترین ظرفیت رمی که سرور پشتیبانی می‌کند به علاوه تعداد و مدل پردازشگری که سرور پشتیبانی می‌کند، بستگی دارد.

 

رعایت اصول بالا در نحوه چیدمان رم‌ها و نحوه اضافه کردن رم سرور ضروری‌ست. در غیر این صورت سرور به درستی کار نمی‌کند و یا نمی‌تواند بهترین عملکرد خود را بروز دهد.

 

نحوه چیدمان رم سرور hpe g10

در تصویر زیر معماری رم سرور hpe g10 را مشاهده می‌کنید. همان‌طور که می‌بینید این سرور از دو پردازنده پشتیبانی می‌کند و به ازای هر پردازنده، چهار کانال وجود دارد که هر کدام از کانال‌ها دارای سه شکاف dimm هستند. در چیدمان رم‌ها باید به حفظ تعادل dimmها دقت کنید.

در تصویر زیر نحوه چیدمان رم‌ها در اسلات‌ها، براساس تعداد رم‌ها مشخص شده است. به طور مثال در صورتی که قصد داریم سه رم را به سروری با یک cpu متصل کنیم، باید آن‌ها را در اسلات‌های ۸، ۱۰ و ۱۲ جایگذاری کنیم. دقت کنید که این شکل شرایط نصب رم را برای یک cpu توضیح می‌دهد. بنابراین براساس اصل «توازن رم‌ها در cpuها» اگر شش رم برای دو cpu داشته باشیم، باید آن‌ها را در اسلات‌های ۸، ۱۰ و ۱۲ مربوط به هر دو cpu جایگذاری کنیم.

نحوه چیدمان رم سرور hpe g9

در نحوه چیدمان رم سرور hpe g9 نکاتی وجود دارد که رعایت آن‌ها الزامی‌ست. در ادامه ضمن بررسی این نکات، نقشه چیدمان رم سرور hpe g9 را توضیح می‌دهیم.

اگر از سرور hpe g9 استفاده می‌کنید، باید علاوه بر نکات کلی چیدمان سرور hpe ، دو نکته زیر را نیز مد نظر قرار دهید:

رم‌های نسل قبلی سرورهای hpe که مدل ddr3 است پشتیبانی نمی‌شود.

مانند سرور g10، در این سرور هم به ازای هر پردازنده، چهار کانال موجود است و به ازای هر کانال حافظه، سه شکاف dimm وجود دارد.

در زیر، نقشه چیدمان رم سرور HPE g9 را می‌بینید. چیدمان و نحوه اضافه کردن رم سرور در HPE g9، باید طبق این اصول صورت گیرد:

  • چیدمان رم‌ها را باید به ترتیب حروف انگلیسی انجام دهید. یعنی ابتدا حرف A، سپس B و C و غیره، قرار می‌گیرد.
  • در صورتی که یک پردازنده نصب است، چیدمان رم‌ها را به ترتیب حروف الفبای انگلیسی، با این توالی انجام دهید: A, B, C, D, E, F
  • در صورتی که دو پردازنده نصب باشد، چیدمان رم‌ها را به ترتیب حروف الفبای انگلیسی، با این توالی انجام دهید:
  • CPU1-A
  • CPU2-A
  • CPU1-B
  • CPU2-B
  • CPU1-C
  • CPU2-C

به اشتراک بگذارید :
کلمات کلیدی
  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com