12 نکته مهم برای تعمیر و نگهداری سرور - نگهداری صحیح از سرور چگونه است؟

22 خرداد 1400      0 دیدگاه

سرورها برای متخصصان IT دستگاه های شگفت انگیزی هستند. این دستگاه ها به صورت 24 ساعته و 7 روز هفته و اغلب بدون هیچ مشکل و وقفه ای در دسترس هستند ، اما آنها نیز مانند هر دستگاه الکترونیکی دیگری نیاز به نگهداری و گاهی هم تعمیرات دارند. تعمیر و نگهداری ساده و منظم سرور اغلب می تواند از بروز مشکلات جدی و خرابی جلوگیری کرده و سرور را به صورت پایدار 99.99٪ نگه دارد.

در اینجا ما با یادآوری کردن 12 مورد، کمک می کنیم که شما یک چک لیست آماده برای تعمیر و نگهداری سرور خود داشته باشید.

 

نکات و ترفندهای اساسی برای نگهداری و مدیریت سرور

 1- بکاپ (فایل های پشتیبان)

در مرحله اول بررسی کنید که آیا نسخه پشتیبان تهیه کرده اید؟ قبل از انجام هرگونه تغییر در داده های مهم مانند پایگاه داده، رابط کاربری،خط فرمان و غیره، مطمئن باشید که نسخه پشتیبان تهیه شده بدرستی کار می کند. حتی سعی کنید برای اطمینان از برخی بازیابی های آزمایشی استفاده کنید. همچنین ، به خاطر داشته باشید که مکان پشتیبان گیری مناسب و مطمئن را انتخاب کنید. 

مکان های مناسب ذخیره سازی بکاپ می تواند یک Storage موجود در شبکه شما مانند ذخیره ساز اچ پی ای مدل ام اس ای - 1060-2062-2060 Enclosure یا هر چیز دیگری باشد. به هر حال مکان ذخیره سازی و دستگاه مورد استفاده برای ذخیره سازی بسیار مهم است و بهتر است انتخاب هوشمندانه ای داشته باشید.

 

2- توجه به فضای مورد استفاده

از فضای دیسک سرور خود به عنوان سیستمی برای بایگانی داده های قدیمی استفاده نکنید.

تمام داده های قدیمی و نه چندان مهم خود مانند ایمیل های قدیمی ، نسخه های نرم افزار، لاگ های به درد نخور و غیره را که فایده ای ندارند، حذف کنید. داده های کوچک تر به معنی بازیابی سریعتر هستند. اگر میزان استفاده از داده شما بیش از 85٪ ظرفیت ذخیره اطلاعات شما است، داده های به درد نخور یا به عبارتی زباله های صفر و یکی را کاهش دهید یا حذف کنید و یا فضای دیسک را افزایش دهید. اگر میزان استفاده از فضا به 100٪ برسد، ممکن است سرور شما خراب شود و داده های اساسی شما از بین بروند.

داده های بلااستفاده را از سرور خود پاک کنید

داده های بلا استفاده را از سرور خود پاک کنید

 

3- هشدارهای RAID را زیر نظر داشته باشید

همه دارندگان وب سایت، ارائه دهندگان نرم افزارهای SAAS و به طور کلی سرویس دهندگان آنلاین، باید RAID را مانیتور کرده و به طور منظم آن را کنترل کنند. همین نکته کوچک، ممکن است به تجارت کمک کند تا از متوقف شدن کامل سیستم به دلیل خرابی تک دیسک جلوگیری کند. تقریباً هر ساله فقط 1٪ از سرورها به دلیل خرابی RAID است. یک درصد ممکن است مقدار کمی به نظر برسد، اما بدانید که همین 1 درصد ممکن است سرویس های مهمی را ساعت ها از دسترس خارج کن و هزاران سرویس گیرنده آنها را با مشکل و چالش مواجه کند.

 

4- به روزرسانی های سیستم عامل

Linux مرتباً به روزرسانی ها را منتشر می کند. به روز بودن می تواند یک کار چالش برانگیز باشد. به همین دلیل است که باید از ابزار Patch Management and Monitoring استفاده کنیم تا از بروزرسانی های سیستم مطلع شویم و سیستم خود را به روز نگه داریم.

ویندوز سرور نیز به روز رسانی های منظمی دارد که شما می توانید با فشردن یک دکمه به راحتی به روز رسانی را انجام دهید.

 

5- به روزرسانی Control Panel

Control Panel های خود را همیشه به روز کنید. وقتی این را می گوییم، بدان معنی نیست که فقط Control Panel ها نیاز به بروزرسانی دارند،  بلکه همچنین نرم افزارهایی را که آنها کنترل می کنند باید به روز شوند. برای مثال نسخه های PHP ، نسخه های CMS و غیره باید Update باشند.

 

6- به روزرسانی های برنامه های وب

بیش از 95٪ از کل نقض امنیت توسط برنامه های وب ایجاد می شود. برای جلوگیری از تهدیدات امنیتی از به روز بودن برنامه های وب خود مانند وردپرس ، دروپال و غیره اطمینان داشته باشید.

اغلب برنامه های وب مانند وردپرس به روزرسانی های خودکار دارند، می توانید آنها را فعال کنید تا به عنوان دستیاری برای شما عمل کنند. اما همیشه خودتان نیز آنها را مانیتور کنید.

 

7- ابزار مدیریت از راه دور (Remote Management Tools) را بررسی کنید.

اگر سرور شما در محل دیگری مستقر است و یا با ارائه دهنده سرور اختصاصی مجازی قرارداد دارید و یا به هر دلیل دیگری، سرور شما دم دستتان نیست، باید بررسی کنید که ابزارهای مدیریت از راه دور شما درست کار می کنند. کنسول از راه دور (Remote Console)، راه اندازی مجدد از راه دور (Remote Reboot) و حالت نجات (Rescue Mode) مواردی است که آنها را 3 ابزار ضروری برای مدیریت سرور از راه دور می نامیم. شما باید بدانید که این موارد در صورت نیاز به شما جواب می دهند یا خیر!

 

8- خطاهای سخت افزاری را بررسی کنید.

شما باید لاگ هایی که نشانه ای از هر گونه مشکلات سخت افزاری است را بررسی کنید. هشدارهای بیش از حد گرم شدن، خطاهای خواندن دیسک، خرابی شبکه و مواردی از این دست می تواند شاخص های اولیه خرابی سخت افزار باشد. این موارد به خصوص در سرورها کم پیش می آید، اما ارزش بررسی دارد، خصوصاً اگر سیستم نتوانسته است در محدوده طبیعی کارکرد خود، سرویس بدهد.

 

9- مقدار استفاده از منابع سرور را بررسی کنید.

مقدار استفاده از دیسک، CPU ، RAM و شبکه سرور خود را بررسی کنید. اگر به سطح محدودیت ها (Limits) نزدیک شده اید ، ممکن است لازم باشد که در مورد افزودن منابع جدید به سرور خود و یا مهاجرت به سرور جدید آماده شوید. اگر از ابزار نظارت بر عملکرد استفاده نمی کنید، بهتر است یکی نصب کنید، مثلاً می توانید systat را در اکثر سرورهای لینوکس نصب کنید. با این کار برخی از داده های عملکرد پایه برای شما فراهم می شود.

برخی از سرورها هم خودشان نرم افزار های بررسی منابع را برای شما فراهم می کنند.

چک کردن منابع سیستم به شما کمک می کند تا در موقع مناسب آنها را افزایش دهید

چک کردن منابع سیستم به شما کمک می کند تا در موقع مناسب آنها را افزایش دهید

 

10- حساب های کاربری (Accounts) را مرور کنید.

اگر تغییراتی در کارمندان، لغو قرارداد سرویس گیرنده ها و یا سایر تغییرات کاربری را داشته اید ، باید این کاربران را از سیستم خود حذف کنید و یا دسترسی آنها را معلق کنید.

همچنین اگر سرویس دهنده وب هستید، به خاطر داشته باشید که ذخیره سایت های قدیمی و کاربران هم از نظر امنیتی خطرناک است و هم مشکل قانونی دارد. زیرا بسته به قرارداد شما ، ممکن است حق نداشته باشید داده های مشتری را پس از پایان خدمات حفظ کنید.

 

11- رمزهای عبور را تغییر دهید.

توصیه می کنیم هر 6 تا 12 ماه رمزهای عبور خود را تغییر دهید ، به خصوص اگر برای تعمیر و نگهداری به دیگران رمز ورود داده اید.

با اینحال پروتکل های تغییر پسورد از سرویسی به سرویس دیگر و همچنین از سکویی به سکویی دیگر متفاوت است. ممکن است بسته به شرایط لازم باشد شما پسوردها را حتی هفتگی تغییر دهید و سطح پیچیدگی آنها را بالاتر از استاندارد نگه دارید.



12- امنیت سیستم را بررسی کنید.

اگر سرور شما آنلاین است و یک یا چند IP ثابت یا متغیر و یا دامین دارد، پیشنهاد می کنیم با استفاده از یک ابزار کنترل از راه دور مانند Nessus ، امنیت سرور خود را از نظر آسیب پذیری ها بررسی کنید. ممیزی های منظم امنیتی با هدف بررسی پیکربندی سیستم، به روزرسانی سیستم عامل و سایر ریسک امنیتی احتمالی انجام می گیرد. پیشنهاد ما این است که این کار را حداقل 4 بار در سال و ترجیحاً ماهانه انجام دهید. 

 

تمام موراد بالا را در یک اینفوگرافیک ببینید:

اینفوگرافیک چک لیست نگهداری سرور

اینفوگرافیک چک لیست نگهداری سرور

 


به اشتراک بگذارید :

ترجمه از: حمیدرضا عباسی / آداک فن آوری مانیا

منبع وبسایت rackaid

  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com