معرفی انواع شبکه های ذخیره سازی

7 بهمن 1399      0 دیدگاه

معرفی انواع شبکه های ذخیره سازی:

با توجه به این که داده ها در فن آوری اطلاعات نقش اصلی را برعهده داشته و با بالارفتن سرعت رشد اطلاعات در زندگی دیجیتال امروز روش های قدیمی نگهداری اطلاعات جوابگوی نیازها نمی باشد لذا در معماری های نوین مراکز داده برای ذخیره کردن و اعمال امنیت قابل قبول بر روی داده ها آنها را بر روی تجهیزات تخصصی ذخیره سازی نگهداری می نمایند

انواع شبکه های ذخیره سازی شامل DAS , NAS , SAN می باشد.

  Direct Attached Storage(DAS)

 Direct Attached Storage یا همان DAS به سیستمی گفته می شود که فضای ذخیره سازی هر سرور به صورت خارجی(EXTERNAL) به آن متصل شود.

در این تکنولوژی مدیریت اطلاعات و دسترسی به آنها بوسیله کنترلری که بر روی سرور نصب شده انجام می شود به صورتی که  سروربرای دیدن اطلاعات وابسته به فایل سیستم نمی باشدومی تواند مستقیم به خانه های هارد دیسک (Block)دسترسی داشته باشد که این عمل سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات را بالا می برد و برای اینکه سرورهای دیگرنیز بتوانند به اطلاعات دسترسی داشته باشند می بایست  اطلاعات از طریق شبکه به اشتراک گذاشته شود.

storage networks

مزیت های سیستم های ذخیره سازی DAS :

1.هزینه کم، در صورتی که شما یک شرکت در حال توسعه هستین و فضای ذخیره سازی شما  نیاز به ارتقاء و توسعه داشته باشد  می توانید با هزینه کم  فضای ذخیره سازی خود را گسترش دهید.

2.بالا بودن سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات  (Read/Write)  بر روی هارد دیسک به دلیل دسترسی مستقیم سرور به خانه های هارد دیسک(Block)  .

3.استفاده از این راه کار به دلیل مدیریت اطلاعات توسط کنترلری که برروی سرور نصب شده  انجام می شود ا آسان می باشد.

4.تمامی هارد دیسک های سرورهای HPE سری Proliant با این سیستم سازگار است و در کم کردن هزینه ها موثر می باشد.

 

معایب سیستم های ذخیره سازی DAS :

1.کارایی آن بستگی به ترافیک شبکه داردزیرا تمامی اطلاعات از بستر شبکه (Share) در اختیار سرورهای دیگر قرار می گیرد.

  1. محدودیت در پشتیبانی تعداد محفظه ذخیره ساز (Enclosure) برای هر سرور.

 

موارد استفاده ازدستگاه های ذخیره سازی DAS  :

از سیستم های ذخیره سازی  DAS معمولا برای فایل سرور، وب سرور، ایمیل سرور استفاده می شود که برای سازمان ها و شرکت هایی که نیاز به خواندن و نوشتن بالا (Read/write) به طوری که تمامی اطلاعات فقط روی ذخیره ساز همان سرور می باشد استفاده می شود.

networks

NAS(Network Attached Storage) 

Network Attached Storage یا همان NAS به سیستمی گفته می شود که در آن دستگاه ذخیره ساز (Storage) را در بستر شبکه برای استفاده سرورها یه اشتراک می گذاریم که نحوه اتصال به دستگاه و دسترسی به اطلاعات از طریق پروتکل TCP/IP   می باشد.

در این روش مدل دسترسی به اطلاعات وابسته به سیستم عامل (File Level Access) می باشد که باعث می شود مدیریت اطلاعات به صورت متمرکز و یک پارچه انجام شود و  اشتراک گذاشتن فایل ها (File Sharing) بهبود یابد.

 

مزیت های سیستم های ذخیره سازی NAS :

1.با توجه به اینکه این  سیستم با پروتکل TCP/IP  کار می کند نیازی به انجام تغییرات خاص در شبکه ندارد و شرکت ها می توانند با هزینه کم یک دستگاه ذخیره ساز تحت شبکه در اختیار داشته باشند.

2.مدیریت FILE SYSTEM ها و اطلاعات بر عهده خود دستگاه می باشد که این ویژگی مدیریت اطلاعات را به صورت یک پارچه امکان پذیر می سازد.

3.اشتراک گذاری فایل ها (File Sharing) بین چند کاربر ساده تر وامکان سرویس دهی به چند کاربر(Multiple  Access) وجود دارد.

 

معایب سیستم های ذخیره سازی NAS :

جهت دسترسی به اطلاعات می بایست از بستر شبکه استفاده شود که موجب افت سرعت شبکه در صورتی که شبکه دارای طراحی ضعیفی باشد می شود.

وابستگی زیادی به فایل سیستم دارد.

موارد استفاده ازدستگاه های ذخیره سازی NAS  :

سیستم های ذخیره سازی NAS  با توجه به فضای  اشتراک گذاری شده که به صورت شبکه ای و متمرکز در اختیار ما قرار می دهد پیچیدگی های مدیریتی فایل سرورهارا کاهش داده و امروزه سازمان ها و شرکت ها از NAS برای مدیریت متمرکز فایل ها ، پایگاه های داده (Database) ،محیط های مجازی وپشتیبان گیری (Backup) استفاده می کنند.

 

Storage Area Network (SAN) :

Storage Area Network یا همان SAN  به سیستمی گفته می شود که هدف اصلی آن ارتباط بین سرورها و ذخیره سازها می باشد که در این سیستم می توان بدون واسطه و مستقیم به بلاک های هارد دیسک دسترسی پیدا کرد(Block Level Access) که این روش سرعت بالایی داردو بوسیله مکانیزم ذخیره سازی SAN می توان ترافیک زیادی که جهت ذخیره سازی اطلاعات در شبکه  LAN ایجاد می شد  را برداشت و سرعت (Performance)  ذخیره سازی اطلاعات افزایش داد.

 

پروتکل های شبکه های ذخیره سازی اطلاعات SAN :

در شبکه های ذخیره سازی اطلاعات ، SAN برای برقراری ارتباط و انتقال اطلاعات از پروتکل های ذیل استفاده می شود.

 

  • (Internet Small Computer Systems Interface) ISCSI
  • (Fiber Chanel) FC
  • (Fibre Channel over Ethernet) FCOE

 

SCSI(Small Computer System Interface) :

 رابطی با یک درگاه ارتباط (interface) فیزیکی استاندارد است که در آن از توپولوژی BUS استفاده میشود و سرعت انتقال داده ، 320 مگابایت بر ثانیه می باشد.

ISCSI(Internet Small Computer System Interface) :                  

دراین معماری می توان از تجهیزات و سوئیچ هایی که برای پیاده سازی شبکه LAN استفاده می کنیم در راه اندازی شبکه SAN نیز استفاده کنیم و نیازمند به بستر ارتباطی جدیدی نداریم و  می توان آن را در شبکه فعلی هم استفاده کرد  و ارزانترین روش برای پیاده سازی شبکه SAN  می باشد و سرعت آن محدود به سرعت شبکه می باشد.

 

مزایای استفاده از پروتکل ISCSI :

با توجه به اینکه در پروتکل ISCSI  ازبستر اترنت استفاده می شود در مقایسه با پروتکل FC(Fiber Chanel) موجب کاهش هزینه در پیاده سازی شبکه SAN می شود و به راحتی به سایر کارت شبکه ها و سوئیچ های موجود در شبکه متصل می شود و نیازی به ایجاد شبکه و بستر جدید ندارد.

 

FC (Fiber Chanel) :

سریع ترین پروتکل در شبکه ذخیره سازی SAN می باشد. که  در این پروتکل  یک شبکه اختصاصی ایجاد می شود و Ip ، Mac addressدر پروتکل FC کاربردی ندارد وبوسیله  یک  آدرس فیزیکی 64 بیتی WWN (World –Wide Names) که ترکیبی از عدد و حروف می باشد به شبکه ذخیره سازی SAN متصل می شود.

 

(Fibre Channel over Ethernet) FCOE  :

ارائه خدمات Fiber Chanel بر روی بستر Ethernet با استفاده از کارت CNA (Converged Network Adapters)

می توان سرور را به دو شبکه LAN و SAN بدون اضافه کردن کارت شبکه و HBA متصل نمود.

 

مزیت های سیستم های ذخیره سازیSAN :

 

  • امنیت بالا بدلیل مجزا بودن از بستر شبکه و بهره مندی از یک شبکه اختصاصی با سرعت بالا
  • دسترس پذیری بالا (High availability) : به دلیل استفاده از دو کنترلر فعال بصورت همزمان که در صورت بروز اشکال در یک کنترلر دیگری به صورت لحظه جایگزین شده تا از ایجاد اختلال در ارتباط جلوگیری کند.
  • برای افزایش حجم ذخیره سازمی بایست تنها یک یا چند محفظه هارد دیسک (Enclosure) اضافه کرد ودیگر نیاز به تهیه یک ذخیره ساز جداگانه نمی باشد که این امر می تواند در کاهش هزینه موثر باشد.
  • مدیریت متمرکز، امکان استفاده از کنسول وب و مدیریت آسان از طریق سیستم مدیریت دستگاه

 

تفاوت اصلی   سیستم های ذخیره سازی NAS و SAN :

در سیستم های ذخیره سازی SAN دسترسی و مدیریت فضای ذخیره سازی بر عهده دستگاه ذخیره ساز است ولی در سیستم های NAS بر عهده سیستم عاملی می باشد که بر روی دستگاه ذخیره ساز NAS وجود دارد.

در سیستم های ذخیره سازی SAN بر خلاف سیستم های ذخیره سازی NAS پروتکل های دسترسی به اطلاعات بر اساس بلاک های هارد دیسک ایجاد می شوند و بر اساس فایل سیستم نمی باشد.

 

 


به اشتراک بگذارید :

شروین پیامی / آداک فن آوری مانیا

  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com