تایم سرور و پروتکل NTP - Network Time Protocol

30 مهر 1399      0 دیدگاه

یکی از از پروتکل های مورد استفاده در شبکه های مبتنی بر  IP  است و برای تنظیم تاریخ و زمان سوئیچ ها و کلاینت ها می باشد که در سال 1985 توسط David L.Mills در دانشگاه Delaware طراحی و ایجاد شد و در حال حاضر نسخه ای که مورد استفاده قرار دارد NTPv4 می باشد . با استفاده از این همگام سازی ، می توانید وقایع را به زمان ایجاد گزارش های سیستم و زمان وقوع سایر رویدادهای خاص مربوطه مرتبط کنید. یک سرور NTP باید توسط سوئیچ مشتری قابل دسترسی باشد.

NTP از پروتکل User Datagram - UDP به عنوان پروتکل حمل و نقل خود استفاده می کند. تمام ارتباطات NTP از زمان هماهنگ  جهانی  Universal Time Coordinated - UTC  استفاده می کند  که یک استاندارد زمان است که جهت هماهنگی ساعت کامپیوترها در حد میلی ثانیه استفاده می کند.

 NTP برای جلوگیری از همگام سازی با دستگاهی که زمان آن ممکن است مبهم باشد ، دو روش دارد:

NTP هرگز با ماشینی هماهنگ نمی شود که خود آن همگام سازی نشده باشد

NTP زمانی را که توسط چندین ماشین گزارش می شود مقایسه می کند و با دستگاهی که زمان آن بطور قابل توجهی با بقیه متفاوت است هماهنگ نمی شود ، حتی اگر رتبه آن کمتر باشد.

 

ntp

 

ارتباطات بین ماشین های دارای NTP ، معروف به انجمن ، معمولاً به صورت استاتیک پیکربندی می شوند. به هر ماشین آدرس IP کلیه ماشین هایی داده می شود که باید با آنها ارتباط برقرار کند. یک جفت ماشین مرتبط می توانند با رد و بدل کردن پیام های NTP بین یکدیگر ، زمان سنجی دقیق را حفظ کنند. با این حال ، در یک محیط LAN ، می توانید NTP را برای استفاده از IP Broadcast   تنظیم کنید. با استفاده از این گزینه ، می توانید دستگاه را برای ارسال یا دریافت پیام های پخش شده پیکربندی کنید ، اما از دقت زمان سنجی به میزان ناچیزی کاسته می شود زیرا جریان اطلاعات فقط یک طرفه است.

 

اجرای NTP توسط سیسکو از خدمات لایه 1 پشتیبانی نمی کند. امکان اتصال به رادیو یا ساعت وجود ندارد. ما توصیه می کنیم که سرویس زمان شبکه خود را از سرورهای NTP عمومی موجود در اینترنت IP تهیه کنید. اگر شبکه از اینترنت جدا شده باشد ، پیاده سازی NTP سیسکو امکان پیکربندی دستگاه را به گونه ای فراهم می کند که گویی با استفاده از NTP همزمان می شود ، در حالی که زمان را با استفاده از روش های دیگر تعیین کرده است. ماشین های دیگر با استفاده از NTP با آن ماشین همگام می شوند.

 

پیکربندی پیش فرض NTP

ntp2

فعال کردن NTP در حالت Broadcast-Client

 

در صورت  NTP Broadcast، سوئیچ را در حالت سرویس گیرنده پخش NTP فعال کنید  مثل روتر که اطلاعات روزانه را به طور مرتب در شبکه پخش می کند. برای جبران هرگونه تأخیر بسته سرور به مشتری  می توانید زمان  تاخیر پخش NTP را تعیین کنید(یک فاکتور تنظیم زمان برای دریافت بسته های پخش شده توسط سوئیچ).

برای فعال کردن حالت سرویس گیرنده پخش NTP بر روی سوئیچ ، این کار را در حالت Privileged mode  انجام دهید:

ntp3

 

 


به اشتراک بگذارید :

علی عسکری / آداک فن آوری مانیا 

  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com