با تکنولوژی Intel QAT رمزنگاری سریع‌تری داشته باشید!

14 آذر 1402      0 دیدگاه

در مقاله‌های قبلی با شتاب دهنده‌های Intel Data Streaming و Intel Dynamic Load Balancer آشنا شدیم، نوبتی هم که باشد نوبت می‌رسد به سومین قابلیت سرویس Intel On Demand. با ما همراه باشید تا با Intel QuickAssist Technology (Intel QAT) آشنا شویم و ببینیم که با شتاب دهندگی در کدام حوزه عملکرد بهتری را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

Intel Quick Assist Technology چیست؟

Intel Quick Assist Technology اولین بار به عنوان یک شتاب دهنده داخلی در پردازنده‌های نسل چهارم Intel Xeon معرفی شد تا عملکرد و امنیت اطلاعات با توجه به بارهای کاری رو به رشد امروزی افزایش پیدا کند. در مقایسه با سایر شتاب دهنده‌هایی که در مقالات قبلی اشاره کردیم و یا در مقالات بعدی به آن‌ها خواهیم پرداخت، Intel QAT پارامتر کلیدی در بین شتاب دهندگان اینتل برای بارهای کاری HPC، تجزیه و تحلیل، شبکه و ذخیره سازی می‌باشد.

با استفاده از این تکنولوژی، فشرده سازی اطلاعات و رمزگذاری‌های متقارن و نامتقارن سریع‌تر انجام می‌شود و از این رو عملکرد بالاتری را از CPU خود شاهد خواهید بود.

در واقع این تکنولوژی آمده تا بر تمرکز اساسی بر روی فشرده سازی و رمزگذاری اطلاعات داشته باشد. این قابلیت تعبیه شده در دل پردازنده‌های Intel Xeon، با سریع‌تر کردن عملیات رمزنگاری‌ با کمک کلید عمومی حجم سنگین بار روی دوش CPU را کاسته و لذت تجربه عملکرد بهتر را به شما هدیه می‌دهد.

از جمله فعالیت‌هایی که ردپای اثرگذاری این تکنولوژی به خوبی مشهود است، می‌توان به بارهای کاری مرتبط با هوش مصنوعی، آنالیز و تجزیه و تحلیل اطلاعات، نرم افزارها و شبکه‌های پرسرعت اشاره نمود.

فشرده سازی و رمزگذاری، نیازمند منابع محاسباتی پیشرفته‌ای هستند که بار سنگینی را بر روی دوش پردازنده می‌گذارند، از این رو، Intel QAT آمده است تا این بار را از دوش پردازنده بردارد و CPU سایر فعالیت‌های خود را با عملکرد بهتر به پایان برساند.

مزایای تکنولوژی Intel QAT

افزایش عملکرد و بهینگی پردازنده

همانطور که بالاتر نیز به آن اشاره نمودیم، Intel QAT با کاهش بار پردازشی پردازنده، سبب بهتر شدن عملکرد و بهینگی آن می‌شود. از آنجایی که این قابلیت در داخل خود پردازنده تعبیه شده است، از حجم بالاتری از اطلاعات دریافتی و ارتباطات رمزگذاری شده در مقایسه با دستگاه‌های فاقد شتاب دهنده پشتیبانی می‌کند.

Intel QAT توسط تمامی پردازنده‌های Intel Xeon و توسط چیپ system-on-chip (SoC) در پردازنده‌های Intel Xeon D پشتیبانی می‌شود.

 کاهش مجموع هزینه‌های مالکیت (TCO)

Intel QAT با افزایش سرعت عملیات رمزگذاری و رمزگشایی، رمزنگاری کلید عمومی و عملیات‌های فشرده سازی اطلاعات و بهینگی انرژی به ازای هر وات، می‌تواند تاثیر چشمگیری در کاهش TCO داشته باشد.

پشتیبانی از طیف گسترده‌ای از پردازنده‌های Intel Xeon Scalable

قابلیت Intel QAT توسط طیف گسترده‌ای از پردازنده‌های Intel Xeon پشتیبانی می‌شود و می‌توانید به راحتی با هر مدل پردازنده‌‌ای که دارید این قابلیت را فعال کنید و از خدمات بی‌نظیر آن لذت ببرید. البته که بسته به مدل پردازنده تفاوت‌هایی نیز وجود خواهد داشت، به طوری که بر روی برخی مدل‌ها می‌توان حداکثر 4 شتاب دهنده Intel QAT را روی یک پردازنده پیکربندی کرد.

موارد استفاده از Intel QAT

خدمات ابری

با سبک شدن بار بر دوش پردازنده، ارائه‌دهندگان خدمات ابری می‌توانند از آن برای بهره‌برداری بیشتر از زیرساخت‌های موجود و ارائه خدمات بیشتر به مشتریان استفاده کنند. از این رو، پردازنده‌ها می‌توانند به کاربران بیشتری با عملکرد بالا در حین حملات DDoS که عامل کندی CDNها هستند، سرویس ارائه دهد.

اینترپرایز

به لطف ظرفیت و عملکرد بالای وب سرورها، سازمان‌های اینترپرایز می‌توانند با هزینه کمتر و عملکرد بهتر عملیات‌های زیرساختی اَبَر همگرایی (HCI) و وب اپلیکیشن‌ها را به خوبی اجرا کنند.

عملکرد بالا به سیستم‌های اینترپرایزی این امکان را می‌دهند تا سریع‌تر خدمات رسانی کرده و کلاینت‌های بیشتری را به کلیدهای عمومی رمزنگاری شده متصل کنند. از این رو، سرعت لود و پاسخگویی وب اپلیکیشن‌ها بهبود خواهد یافت.

اینتل با شرکای اینترپرایزی خود در این بخش همکاری می‌کند تا لذت هر چه تمام تر عملکرد بالا در اپلیکیشن‌های حیاتی بیزینس‌ها را به کاربران خود هدیه دهد.

برای مثال، کمپانی Red Hat پلتفرم اینترپرایزی لینوکسی خود را با Intel QAT تطبیق داده که این شتاب دهنده سخت افزاری در مقایسه با نمونه‌های نرم افزاری 9 تا 137 برابر سرعت بیشتری را در رمزگذاری ارائه می‌دهد. از این رو، به لطف Intel QAT با تعداد هسته کمتر، عملکرد بالایی را شاهد بود.

شبکه

قابلیت Intel QAT عملیات رمزگذاری و رمزگشایی ترافیک شبکه را تسریع می‎‌بخشد که می‌تواند عملکرد را برای VPN‌ها، load balancerها، شبکه‌های دریافت محتوا و وب سرورها ارتقا دهد. بدون استفاده از این قابلیت برای داشتن این عملکرد نیازمند تعداد هسته‌های پردازنده بیشتری خواهیم بود.

ذخیره سازی

سازمان‌ها می‌توانند برای داشتن عملکرد بهتر در معماری ذخیره سازی، از Intel QAT استفاده کنند تا هزینه‌های مصرف انرژی و TCO تا حد زیادی پایین برود. به کمک Intel QAT عملیات‌های فشرده سازی در هنگام بکاپ گیری و آرشیوبندی اطلاعات اپلیکیشن‌ها و سیستم‌های ذخیره سازی توزیع شده سریع‌تر انجام می‌پذیرد.

به عنوان مثال، مایکروسافت نشان داد که چگونه Intel QAT می‌تواند حتی زمانی که برنامه‌هایی چون Microsoft SQL Server 2022 به صورت همزمان اجرا می‌شوند، سبب افزایش سرعت فشرده سازی در فایل‌های بکاپ شود. چراکه عملیات‌های بکاپ گیری بار زیادی را به هسته‌های پردازنده تحمیل می‌کنند.

بهینگی بیشتر نیز می‌تواند به کمک الگوریتم جدید فشرده سازی Zstandard که توسط Intel QAT پشتیبانی می‌شود، حاصل شود. به عنوان مثال، Meta و Intel توانسته‌اند با استفاده از این الگوریتم تلفیق شده با Intel QAT به یک ارتقا در عملکرد و توان عملیاتی به ازای هر وات دست پیدا کنند.

Microsoft SQL Server 2022

سخن آخر

در این مقاله در خصوص تکنولوژی Intel QAT صحبت کردیم و دیدیم که چگونه می‌تواند سرعت بخشی به عملیات‌های رمزنگاری و فشرده سازی، بهینگی و افزایش عملکرد بالایی را برای شما به همراه داشته باشد. منتظر مقالات بعدی و دیگر قابلیت‌های سرویس Intel On Demand باشید.

آداک فناوری مانیا با دارا بودن چندین سابقه درخشان و پرچم داری در عرصه فروش سرور و تجهیزات شبکه، در کنار شما خواهد بود تا بهترین انتخاب را داشته باشید. اگر به دنبال سرور با بهترین قیمت در بازار هستید، از صفحه سرورهای مانیا غافل نشوید. برای انتخاب پردازنده مناسب سرور خود نیز کافیست با متخصصین فنی ما در تماس باشید تا بهترین پردازنده را متناسب با نیازتان به شما معرفی کنند.

ادامه دارد...


به اشتراک بگذارید :

در مقاله‌های قبلی با شتاب دهنده‌های Intel Data Streaming و Intel Dynamic Load Balancer آشنا شدیم، نوبتی هم که باشد نوبت می‌رسد به سومین قابلیت سرویس Intel On Demand. با ما همراه باشید تا با Intel QuickAssist Technology (Intel QAT) آشنا شویم و ببینیم که با شتاب دهندگی در کدام حوزه عملکرد بهتری را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com