آشنایی با سطوح دسترسی در IOS سیسکو

2 آذر 1399      0 دیدگاه

در سیستم عامل های سیسکو (Internetwork Operating System) به طور کلی سه mode  مختلف وجود دارد که به صورت پیش فرض در سوئیچ و روترهای سیسکو موجود است و هر mode امکانات و دسترسی های خاصی را نیز شامل می شود .این سه mode  شامل :

سیسکو1

  • User Exec Mode

حالت Exec کاربر حالت پیش فرض CLI است. این همان اعلانی است که هنگام دسترسی به دستگاه با استفاده از روش دسترسی Telnet ،  SSH یا کابل در آن قرار می گیرید. این حالت ابتدایی ترین  حالت privileged mode در IOS است و عمدتا برای مشاهده آمار و انجام آزمایشات اولیه شبکه با استفاده از ابزارهایی مانند ping یا traceroute استفاده می شود. این حالت نام میزبان دستگاه است و به دنبال آن یک براکت زاویه ای ارائه می شود(>)  مانند شکل زیر:

سیسکو2

  • Privileged exec mode

حالت Privileged exec mode به شما امکان می دهد تمام دستورات موجود در حالت exec mode را اجرا کنید. ورود به این حالت با تایپ کردن دستور enable بوده که در حالت exec کاربر به آن دسترسی پیدا می کند و می تواند با رمز محافظت شود. در این حالت می توانید پیکربندی دستگاه را ذخیره کنید ، آمار و وضعیت Interfaceها را نشان دهید و حتی دستگاه را دوباره راه اندازی کنید. درخواست این حالت نام میزبان دستگاه است و به دنبال آن علامت # است  همانند تصویر زیر:

سیسکو3

توجه داشته باشید که ما از دستور enable از حالت user exec برای ورود به حالت exec privilege استفاده کرده ایم. سپس از ما خواسته شد رمز عبور را ارائه دهیم. توجه کنید که درخواست چگونه تغییر کرده است >  به # .

 

  • Global configuration mode

دستورات در این حالت معمولاً روی ویژگیهایی اعمال می شوند که سیستم را به طور کلی تحت تأثیر قرار می دهند از این رو نام global  را می گذارند. در این حالت می توانید تغییرات کلی را در دستگاه خود انجام دهید ، مانند پیکربندی نام میزبان جدید ، تنظیم بنرها ، گذرواژه ها ، پیکربندی احراز هویت و غیره. با تایپ دستور  Configure terminal از حالت privileged exec   می توانید به این حالت دسترسی پیدا کنید. در این حالت نام میزبان دستگاه است و به دنبال آن اصطلاح config در پرانتز است:

سیسکو4

توجه داشته باشید که ما برای ورود به حالت global configuration از دستور configure terminal   از حالت exec privilege  استفاده کرده ایم. درخواست از< به (config) تغییر کرده است.

  • Configuration modes and sub-modes

از حالت های global configuration می توانید به حالت های مختلف پیکربندی یا حالت های فرعی دسترسی پیدا کنید. به عنوان مثال ، برای پیکربندی Interface بر روی دستگاه خود ، باید به حالت آن interface دسترسی پیدا کنید.

 

حالت interface mode حاوی دستورات مربوط به configuration mode است. به عنوان مثال ، برای دسترسی به حالت interface برای  interface Fast Ethernet در روتر سیسکو ، دستور Interface FastEthernet 0/0 را از حالت پیکربندی global configuration mode تایپ کنید طبق تصویرپایین :

سیسکو5

توجه کنید که چگونه درخواست به (config-if) تغییر کرد. برای بازگشت به حالت global configuration mode ، دستور exit را تایپ کنید.


به اشتراک بگذارید :

علی عسکری / آداک فن آوری مانیا 

کلمات کلیدی
  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com