سوئیچ شبکه و انواع آن

30 شهريور 1400      0 دیدگاه

سوئیچ شبکه چیست؟

شبکه های کامپیوتری امروزه جزء مهمترین بخش در هر شرکت و سازمانی به حساب می آیند و نیاز به آنها به شدت افزایش یافته است ما در این مقاله سعی داریم شما را با تعریف و کارایی سوئیچ شبکه و انواع سوئیچ شبکه آشنا کنیم.

 

بخش های مختلف موجود در هر شبکه ای با استفاده از یک دستگاه الکترونیکی که سوئیچ نام دارد به هم متصل می شوند. به بیان ساده یک رابطی است که بین پورت دستگاه های انتقال دهنده ی داده فعالیت دارد به این صورت که اگر یک دستگاهی در شبکه کامپیوتری وجود داشته باشد و بخواهد داده ای را به یک دستگاه دیگر انتقال بدهد، سوییچ داده را دریافت کرده و آن را به پورت دستگاه گیرنده می فرستد و به عنوان یک انتقال دهنده مورد استفاده قرار می گیرد.

 

بسیاری از افراد گمان می کنند که سوییچ و هاب عملکردی یکسان دارند در حالی که سوییچ ها بسیار پیشرفته تر از هاب ها هستند زیرا بر خلاف هاب ها قابلیت پیکربندی را دارا می باشند.

سوئیچ شبکه به عنوان یک نقطه اتصال مورد استفاده قرار می گیرند به گونه ای که تمام تجهیزات شبکه موجود در شبکه اعم از کامپیوتر، پرینتر و ...  به این نقطه مشترک متصل هستند.

 

عملکرد سوئیچ شبکه در یک شبکه کامپیوتری چگونه  است؟

داده ها برای انقال از طریق انواع سوئیچ شبکه باید به یک قالب مشخص به نام فریم تبدیل شوند. فریم ها همانند یک قالب می باشند که داده ها را با اندازه های مشخص نگهداری می کنند و  با استفاده از سوئیچ شبکه بین دستگاه های مختلف انتقال پیدا می کنند. سوییچ شبکه برای انتقال فریم ها در شبکه به آدرس مک هر دستگاه موجود در شبکه احتیاج دارد. آدرس مک آدرسی است که برای هر دستگاه  شبکه منحصر به فرد است. شرایطی را تصور کنید که کامپیوتر شماره 1 می خواهد اطلاعاتی را به کامپیوتر شماره 2 بفرستد در چنین شرایطی سوییچ شبکه وارد عمل شده و با استفاده از آدرس نشانی مقصدی که کامپیوتر شماره 1 در اطلاعات درج کرده است، اطلاعات را دریافت کرده و به پورت مربوطه انتقال می دهد.

آدرس های فیزیکی تمام دستگاه های موجود در شبکه در یک جدول که جدول مک آدرس MAC Address Table  نام دارد، قرار داده می شود.

 

تفاوت هاب و سوئیچ شبکه

در نگاه اول شاید همه این دستگاه‌های متصل کننده‌ تجهیزات به هم، شبیه هم باشند اما بسته به اینکه محل قرارگیری آن ها و استفاده ما از آنها، متفاوت خواهند بود حتی تکنولوژی آنها هم با هم فرق دارد. تفاوت مهم هاب با سوئیچ شبکه و روتر این خواهد بود که هاب برخلاف سوئیچ و روتر، نمی‌داند که چه دستگاهی درخواست اطلاعات را می دهد ، مثلا هر پورت هاب که اطلاعاتی دریافت می‌کند، آن را به همه پورت‌هایش می‌فرستد و گیرنده و مقصد، آن را استفاده می‌کند ولی در سوئیچ شبکه ، اطلاعات ارسالی از پورت مبدا تنها به پورت مقصد ارسال می شود در نتیجه ترافیک شبکه نسبت به هاب کمتر می باشد. این نکته در شبکه های خانگی و کوچک تاثیر چندانی ندارد اما در ابعاد بزرگتر، کارایی شبکه به شدت کاهش پیدا می کند. همچنین بروز Collision یا تداخل در هاب بسیار شایع است ولی سوئیچ شبکه در مدیریت پورت‌های خود بسیار بهتر از هاب عمل می‌کند و از بروز Collision جلوگیری به عمل می آورد.

 

کاربرد هاب چیست؟

هاب برای جایگزینی موقت یک سوییچ شبکه خراب و یا توسعه شبکه استفاده می‌شود و به این نکته توجه داشته باشید که هاب تنها در شبکه‌هایی که کارایی، اولویت چندانی ندارد مناسب تر خواهد بود.

 سوئیچ های Full Duplex دوطرفه خواهند بود یعنی قادر هستند همزمان، اطلاعات را ارسال و دریافت کنند. سوییچ های شبکه در زمینه مدیریت پهنای باند از هاب ها بهتر عمل می کنند.

 

انواع سوئیچ شبکه کدام اند و چه ویژگی هایی دارند؟

1.سوئیچ شبکه غیر مدیریتی:

از این نوع سوئیچ بیشتر در شبکه هایی استفاده می شود که از نوع شبکه ی خانگی و یا شبکه کوچک می باشند.  از مهم ترین ویژگی های این نوع سوئیچ ها Plug and Play بودن آن ها است. یکی از مهم ترین دلایل خرید سوئیچ شبکه از این نوع، دارا بودن کانفیگ ثابت می باشد و فرد استفاده کننده از آن به کانفیگ کردن جدا احتیاجی نخواهد داشت. قیمت سوییچ شبکه از این مدل مناسب است و در شبکه سبب ارتباط داشتن اتوماتیک و خودکار دستگاه های اترنت می شوند.

 

2.سوییچ های اترنت:

نام دیگر این نوع سوئیچ Data Switch است که  از آن بیشتر در جهت کاهش میزان گلوگاه های موجود در شبکه استفاده می شود.

 

3.سوئیچ شبکه PoE Switch:

تکنولوژی که برای ساخت این نوع سوئیچ شبکه مورد استفاده قرار گرفته است PoE می باشد که در این نوع تکنولوژی برق مورد نیاز و داده در یک مسیر (کابل ) حرکت می کنند.  این مدل از انواع سوئیچ های مورد استفاده در شبکه دارای انعطاف پذیری فوق العاده ای است.

 

4.سوئیچ شبکه مدیریتی:

سوئیچ های مدیریتی یا Managed switch در کنار تمام ویژگی های سوئیچ های غیر مدیریتی دارای ویژگی های منحصر به فرد خود نیز می باشند که از جمله مهم ترین این ویژگی ها می توان به قابلیت کانفیگ کردن، مدیریت، مانیتور کردن و ... اشاره نمود. در صورتی که از این نوع سوئیچ در شبکه استفاده شود داده ها تحت کنترل بیشتری قرار گرفته می شوند و حتی می توان برای دسترسی به داده ها سطح های مختلفی را تعریف کرد. نکته ای که در ارتباط با استفاده از این نوع سوئیچ ها وجود دارد عدم استفاده راحت و ساده سوئیچ است و پیچیدگی های خاص خود را دارد.

 


به اشتراک بگذارید :
  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com