تفاوت درایوهای SSD و HDD

25 مرداد 1399      0 دیدگاه

SSD یا HDD ؟ مسأله این است .

هر دو درایو حالت جامد و فیزیکی دارند اما داده ها را بسیار متفاوت ذخیره میکنند. هر کدام مزایا و معایبی دارند بنابراین تصمیم گیری در مورد انتخاب یک درایو به نحوه استفاده از رایانه شما بر میگردد. ما قصد داریم که به شما نشان بدهیم که هر نوع درایو ذخیره سازی چگونه کار می کنند و برای چه سیستم هایی مناسب هستند.

 

HDD

HDD مخفف عبارت Hard Disk Drive است. این تکنولوژی از حافظه مغناطیسی برای ذخیره و نگهداری اطلاعات استفاده میکند؛

 

درایوها چطور کار میکنند؟

در این تکنولوژی ۶۰ ساله اطلاعات روی پلاتر ذخیره می شود. پلاتر در واقع یک قطعه فلزی با پوشش مغناطیسی است که شبیه دیسکت سی دی می باشد. زمانی که داده ای روی این دراو ها ذخیره شود، هارد شروع به چرخیدن می کند تا به جایی برسد که اطلاعات در آن ذخیره شده است. اطلاعات ذخیره شده به وسیله بازوی محرک یا هد خوانده می شود.به صورت دقیق تر درایوهای HDD از یک یا چند پلاتر مغناطیسی ، یک بازوی محرک برای خواندن و نوشتن روی هر پلاتر و یک موتور برای چرخش پلاترها و حرکت بازوها تشکیل شده است. همچنین دارای یک کنترلر است که به سخت افزار می گوید چه کاری انجام دهد و چگونه با بقیه سیستم ارتباط برقرار کند.

پلاترها با سرعت از پیش تعیین شده می چرخند (4200 دور در دقیقه و 7200 دور در دقیقه برای رایانه های مصرفی). این سرعتها با نرخ خواندن و نوشتن ارتباط دارد. هرچه سرعت از پیش تعیین شده بالاتر باشد ، درایو سریعتر قادر به خواندن و نوشتن داده خواهد بود.

 

خواندن و نوشتن

هر بار که از رایانه خود بخواهید داده ها را بازیابی یا به روزرسانی کند ، کنترلر به بازوی محرک می گوید که آن داده در کجا قرار دارد ، و هد خواندن / نوشتن، داده ها را در هر آدرس ، جمع آوری می کند.

 

 

معایب

اشکالاتی که در مورد درایو های HDD وجود دارد ، وجود  قطعات مکانیکی است که برای خواندن و نوشتن داده ها استفاده می شود ، زیرا یافتن و بازیابی اطلاعات فیزیکی زمان بیشتری را نسبت به پیدا کردن و بازیابی الکترونیکی داده ها می برد. و همچنین در صورت بروز اشکال در قطعات مکانیکی امکان از بین رفتن داده ها به شدت حس می شود .HDD ها سنگین تر هستند و از انرژی بیشتری نسبت به SSD ها استفاده می کنند.

 

زمان لازم برای چرخش پلاتر و بازوی محرک برای پیدا کردن مسیر درست به عنوان زمان تاخیر شناخته می شود و این زمان ، خود یکی از اشکالات HDD به شمار می رود

 

مزایا

مزایای استفاده از درایوهای HDD این است که آنها یک فناوری اثبات شده هستند و غالباً در مقایسه با درایوهای دیگر برای همان میزان ذخیره ، ارزانتر هستند.

 

SSD

 

درایوهای SSD‌ به نام Solid Sata Drivers معروف هستند و علت این نام گذاری این است که در درایو های SSD هیچ بخش مکانیکی قرار ندارد و همین امر باعث شده است که درایو های SSD نسبت به درایو های HDD سریعتر و مقاوم تر باشند.

SSD ها  درایو های به روزی هستند که کاملا با هارد های قدیمی تفاوت دارند. چون به صورت مغناطیسی و قطعات متحرک کار نمیکنند. بلکه به جای آنها از فناوری فلش مموری استفاده می کنند.

این درایوها در واقع نوع پیشرفته فلش مموری ها هستند که بر پایه فناوری NAND کار می کنند، که بصورت تراشه در کنار هم قرار دارند. در درایو های SSD بر خلاف حافظه های HDD عملیات read/write صورت نمیگیرد؛ به همین دلیل سرعت دسترسی به اطلاعات بسیار زیاد است.

 

خواندن و نوشتن

به روزرسانی داده ها برای SSD ها پیچیده تر است. هنگامی که هر بخشی از آن به روز می شود ، همه داده های موجود در یک بلوک باید به روز شوند. داده های موجود در بلوک قدیمی در یک بلوک دیگر کپی می شوند ، این بلوک پاک می شود و با تغییر در یک بلوک جدید ، داده ها بازنویسی می شوند.

هر بار که از رایانه خود بخواهید داده ها را بازیابی یا به روز کند ، کنترلر SSD آدرس داده های درخواستی را جستجو کرده و آنها را می خواند.

 

هنگامی که درایو بیکار است ، فرایندی به نام جمع آوری زباله در داخل هارد انجام میشود که بلوک های قدیمی را پاک میکنند و جا را برای بلوک ای جدید باز میکنند.

 

فرآیند دیگری به نام TRIM وجود دارد که به SSD اطلاع می دهد که هنگام پاک کردن بلوک می تواند از نوشتن اطلاعات خاص صرفنظر کند.

 

معایب

SSD ها از فن آوری های جدیدتری برخوردار هستند و به این دلیل از درایو های HDD گران تر هستند.

 

مزایا

درایوهای SSD داده های سریع تری را برای بازی ها ، برنامه ها و فیلم ها ارائه می دهند. به دلیل تکنولوژی استفاده شده ، SSD ها سبک تر و مقاوم تر هستند. علاوه بر این ، درایوهای SSD از انرژی کمتری استفاده می کنند و به کامپیوترها امکان خنک سازی را می دهند.


به اشتراک بگذارید :
کلمات کلیدی
  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com