راهنمای جامع خرید استوریج مناسب با نیاز شما

29 مرداد 1402      0 دیدگاه

استوریج‌ها یکی از زیرساخت‌های حیاتی و مهم برای ذخیره سازی در هر سازمانی هستند، به همین دلیل برای اینکه به بهترین عملکرد و کارایی متناسب با نیاز خود برسیم، کافیست تا با دقت نکاتی را در هنگام خرید این زیرساخت مهم رعایت کنید. از این رو، در این مقاله قصد داریم تا راهنمایی کامل و جامع برای خرید استوریج در اختیارتان قرار دهیم تا بهترین انتخاب را متناسب با بودجه و نیاز خود داشته باشید، با ما همراه باشید.

نکات کلی و تاثیرگذار در خرید استوریج

نیاز و ظرفیت

متناسب با بزرگی و کوچکی کسب و کارتان و حجم دیتاهای موجود، نیاز به فضای ذخیره سازی متفاوت است. از این رو، در اولین قدم برای خرید استوریج به نیازمندی خود نگاه کنید و سپس متناسب با آن، استوریجی را انتخاب کنید که بتواند پاسخگوی نیاز شما باشد. ممکن است استوریجی با دو NODE برای شما کافی باشد یا به یک استوریج با چهار NODE احتیاج پیدا کنید.

نکته: در این بخش آینده نگری را از یاد نبرید. ممکن است استوریج انتخابی شما برای زمان حال مناسب باشد. اما به این نکته توجه کنید که در طول زمان حجم داده‌هایتان افزایش خواهند یافت. پس در هنگام خرید استوریج، گزینه‌ای را انتخاب کنید که پاسخگوی نیازهای آینده شما نیز باشد.

خرید استوریج

عملکرد و Performance

از بخش نیازمندی که عبور کنیم، عملکرد نکته بعدی است که در خرید استوریج باید به آن توجه کنید. شاخص‌ها و فاکتورهای مختلفی هستند که می‌توانند نقش تعیین کننده‌ای در عملکرد یک استوریج بازی کنند، از جمله این فاکتورها می‌توان به Reaction time (زمان پاسخ‌دهی)، IOPS، طول عمر درایوها و... اشاره نمود. پس حتما قبل از خرید، جدول مشخصات ویژگی‌های آن محصول را با سایر محصولات مقایسه کنید.

بودجه، عامل موثر در خرید استوریج

همیشه بودجه نه تنها در بخش خرید استوریج، بلکه در تمامی مراحل خرید یک کالا تاثیرگذار بوده و هست. بودجه می‌تواند عملکرد یک استوریج‌ را نیز تحت الشعاع قرار دهد. یعنی هر چقدر بودجه بیشتری صرف کنید، به تبع عملکرد بالاتری نیز دریافت خواهید کرد. همان ضرب المثل قدیمی که همگی آن را شنیده‌ایم: "هر چقدر پول بدی همون قدر آش میخوری :) "

پس اگر عملکرد بهتری می‌خواهید، بودجه بالاتری را نیز در نظر بگیرید.

امنیت و قابلیت اطمینان

طبیعتا هیچ کس دوست ندارد که اطلاعات مهم سازمان‌اش با مشکل رو به رو شود. از این رو، استوریجی که بتواند اطلاعات را در محیط SAN ایمن نگه دارد و امکان بازیابی اطلاعات پس از خرابی را به کاربر بدهد، به عنوان گزینه مناسبی در نظر گرفته می‌شود. از جمله تکنولوژی‌هایی که امنیت استوریج را تضمین می‌کنند عبارتند از: RAID و Snapshot. پس دقت کنید که استوریج خریداری شده شما از این تکنولوژی‌ها بهره‌مند باشند.

برند

برند یک محصول همیشه در قیمت گذاری آن کالا برای خرید دخیل است و استوریج نیز از این قضیه مستثنی نیست. هر چقدر یک برند شناخته‌تر و محبوب‌تر باشد، از قیمت بالاتری نیز برخوردار خواهد بود. از جمله برندهای معروف تولید کننده استوریج می‌توان به برندهای زیر اشاره نمود:

  • IBM
  • اچ پی ای (HPE)
  • دل ای ام سی (Dell EMC)
  • NetApp

برند hpe

نوع استوریج

برای اینکه راحت‌تر بتوانید استوریج مورد نیاز خود را انتخاب کنید، لازم است که بدانید چه نوع استوریجی مناسب کار شماست. به طور کلی سه مدل استوریج برای ذخیره سازی داریم که عبارتند از NAS ،SAN و DAS. تفاوت این سه نوع استوریج به شرح زیر می‌باشد:

  • استوریج DAS برای فعالیت خود نیازمند سرور است اما NAS و SAN در شبکه به طور کاملا مستقل فعالیت دارند.
  • سطح دسترسی در استوریج‌های NAS و DAS به صورت File Level و در استوریج SAN به صورت Block level می‌باشد.
  • از لحاظ قیمتی استوریج‌های DAS ارزان‌ترین قیمت و SAN گران ترین قیمت را داراست.
  • استوریج‌ DAS از قابلیت ارتقاپذیری و اشتراک گذاری منابع برخوردار نیست اما هر دوی استوریج‌های NAS و SAN این قابلیت را دارند.
  • راه اندازی و نصب کردن استوریج‌های DAS و NAS از SAN آسان‌تر است و آن پیچیدگی کانفیگ را ندارند.
  • از آنجایی که NAS و SAN به سرور وابسته نیستند، سیستم عامل مستقلی برای خود دارند که DAS اینگونه نیست.
  • قابلیت‌های مهمی چون Thin Provisioning ،Replication ،Snapshots در استوریج‌های NAS و SAN وجود دارند که DAS عاری از این ویژگی‌هاست.

آشنایی با اصطلاحات رایج در خرید استوریج

پیش از این، با نکات کلی و تاثیر گذار در خرید استوریج آشنا شدیم، اما مهمترین دلایلی که سبب تمایز و انتخاب استوریج‌ها می‌شود، آشنایی با اصطلاحات این استوریج‌هاست. در واقع اگر استوریج‌ خریداری شده شما این قابلیت‌ها را داشته باشد، استوریج بهتری را تهیه کرده‌اید. در زیر با مهمترین اصطلاحات رایج در دنیای استوریج‌ها آشنا خواهیم شد.

Caching، اولین اصطلاح قابل توجه در خرید استوریج

یکی از مواردی که سبب تمایز و اختلاف عملکرد و قیمت در بین استوریج‌ها می‌شود، عبارت‌ Caching است.

Caching همانطور که از نام آن پیداست، برای Cache کردن داده و دیتاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. تصور کنید طبق اصل مجاورت زمانی و مکانی، در آینده نه چندان دور به اطلاعات استفاده شده دوباره احتیاج پیدا خواهید کرد، کاربرد حافظه کش یا نهان این است که اطلاعات را به طور موقت در خود نگه می‌دارد تا در صورت لزوم در اختیار پردازنده قرار دهد. از این رو، درایوهایی که برای استوریج شما مورد استفاده قرار می‌گیرند بسته به میزان حافظه کشی که دارند، در عملکرد و قیمت متفاوت خواهند بود.

برای فهم آسان‌تر، مثال‌هایی از برندهای مختلف تولید کننده استوریج می‌زنیم:

برند HPE

استوریج HPE 2062 را در نظر بگیرید، در این استوریج، درایوهای اس اس دی نیز از قابلیت کش برخوردار هستند. اما نکته قابل توجه در مورد آن این است که در این مدل اس اس دی‌ها تنها از Cache Read پشتیبانی کرده و امکان استفاده از Write Cache وجود نخواهد داشت. میزان حافظه‌ای که این برند برای Caching سری 2062 در نظر گرفته است برابر با 8 ترابایت می‌باشد.

برند DELL EMC

در برند DELL EMC از Caching تحت عنوان FAST Cache یاد می‌شود. بسته به مدل استوریج‌ها در این برند، میزان حافظه کش متفاوت است. تنها ایراد این برند غیر قابل ارتقا بودن فضای کش بوده و اگر به فضای بیشتری نیاز داشته باشید باید به کل به فکر تعویض آن دستگاه باشید. مثلا در مدل Unity380 میزان حافظه کش به مقدار 800 گیگابایت، در مدل Unity480 این مقدار به میزان 1.2 ترابایت رسیده و در مدل Unity680 این میزان حافظه کش برابر با 3.2 ترابایت است.

Tiering

در مبحث استوریج‌ها، مفهوم Tiering به معنای ترکیب درایوهای پرسرعتی چون اس اس دی‌ و هاردهای با حافظه بالا با یکدیگر است. با اینکار، داده‌هایی که بیشتر از همه مورد استفاده قرار می‌گیرند بر روی اس اس دی قرار گرفته تا عملکرد بالایی را به شما ارائه دهند. از طرفی هاردها نیاز شما را به ظرفیت بالا تامین می‌کنند که به آن (NL-SAS) نیز گفته می‌شود.

از این رو، استوریجی که به این قابلیت مجهز باشد، می‌تواند با سایر استوریج‌ها متمایز باشد.

tiering در استوریج

High Availability

High Availability در معنا به مفهوم دسترسی بالا اشاره دارد. یعنی بتوانیم از یک سخت افزار یا نرم افزار حداقل 2 مورد داشته باشیم تا اگر برای یکی از این تجهیزات مشکلی به وجود آمد، دیگری بتواند بار کاری را به دوش بکشد. این قابلیت می‌تواند از تجهیزاتی چون پردازنده، کارت شبکه و رم گرفته تا SAN Storage امکان پذیر باشد.

برای مثال در حوزه استوریج‌ها، کمپانی DELL EMC در سری‌های Unity خود از 2 پردازنده که با عنوان‌های SPA و SPB شناخته می‌شوند استفاده کرده است که این پردازنده‌ها به کنترلر SAN Storage مشهور بوده و اگر مشکلی برای هر کدام از آن‌ها پیش بیاید، دیگری کار آن را انجام می‌دهد.

Thin Provisioning

Thin Provisioning یعنی متناسب با نیاز دیتاهایمان، به آن‌ها فضا اختصاص دهیم و در صورت نیاز بیشتر به فضا، آن را گسترش دهیم. یک کاربر ممکن است به میزان فضایی که به او اختصاص داده‌ایم نیاز نداشته باشد و بتوان این مقدار اضافه را برای کاربر دیگری استفاده نمود. از این رو، از قابلیت Thin Provisioning استفاده می‌شود تا در صورت نیاز به اختصاص فضای بیشتر به یک کاربر، این عملیات به راحتی انجام بپذیرد. با اینکار نیاز نیست تا در ابتدای کار به هر کاربر یک فضای ثابتی را اختصاص دهیم.

Compression و De-duplication

عبارت Compression به معنای امکان فشرده سازی اطلاعات است. از طرف دیگر اصطلاح De-duplication به معنای جلوگیری کردن از ذخیره اطلاعات تکراری و استفاده نمودن از اشاره گر است. با این دو قابلیت، ذخیره سازی تمیزتر و مرتب تری خواهید داشت.

Local/Remote Replication

اصطلاح بعدی که قصد داریم به آن اشاره کنیم، Local/Remote Replication است. این اصطلاح به نحوه ذخیره سازی بر روی دستگاه‌ها اشاره دارد. در حالت Local Replication، ذخیره سازی به صورت محلی بر روی همان SAN Storage انجام می‌شود اما در حالت Remote این اطلاعات بر روی یک SAN Storage دیگر یا در سایتی دیگر به عنوان بکاپ در حین بروز مشکل و از بین رفتن اطلاعات استفاده می‌شود.

در حالت ذخیره سازی به صورت محلی نیز اصطلاحات زیر وجود دارند:

Clone: در حالت Clone یک کپی جامع از اطلاعات درون یک LUN انجام می‌شود که بیشتر در کاربری‌هایی چون ریکاوری، بکاپ، انتقال اطلاعات و تست اپلیکیشن کاربرد دارد.

Snapshot: ممکن است برایتان پیش آمده باشد که اطلاعاتتان دچار مشکل شده باشد و بخواهید آن را به نسخه قبل از تغییر خود بازگردانید؟ اینجاست که پای Snapshot به میدان باز می‌شود. برای اینکار، کافیست تا از LUN یک Snapshot داشته باشید تا در صورت نیاز اطلاعات را به آن Snapshot برگردانید.

در حالت ذخیره سازی به صورت Remote نیز اصطلاحات زیر را داریم:

Remote Replication Synchronous: یعنی کپی کردن اطلاعات بدون هیچ درنگ و وقفه‌ای صورت بگیرد.

Remote Replication Asynchronous: در این حالت، بر خلاف حالت قبلی، کپی کردن اطلاعات از یک SAN به SAN دیگر با وقفه و تاخیر زمانی رخ خواهد داد.

Unified Storage

اگر بخواهیم از استوریج به طور همزمان به صورت NAS و SAN استفاده کنیم، عبارت Unified Storage در مورد آن به کار می‌رود. استوریج‌هایی چون Open-e و Unity از این قابلیت برخوردار هستند.

Unified Storage

مزایای خرید استوریج HPE در چیست؟

همانطور که در لیست بالا مشاهده کردید، دیدیم که برند HPE به خصوص سری MSA بازار را در دست گرفته است. اما دلیل این برتری چیست و با خرید سرور HPE از چه مزایایی بهره‌مند خواهید شد؟ از جمله مزایای خرید استوریج این برند می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • می‌توانید استوریج خود را با هاردهای SFF و LFF پیکربندی کنید.
  • استوریج‌های HPE از مدل‌های مختلف حافظه با کیفیت و سرعت متنوع پشتیبانی می‌کنند.
  • آسان بودن مراحل نصب و راه اندازی
  • مدیریت آسان
  • ارائه مدل‌های مختلف با تنوع بالا متناسب با نیاز هر سازمان
  • با توجه به خدمات و ویژگی‌هایی که ارائه می‌دهد، ارزش خرید بالایی دارد.
  • استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا

فروشگاه قابل اعتماد و معتبر، نکته مهم در خرید استوریج

در نظر بگیرید با توجه به موارد گفته شده، استوریج مناسب خود را انتخاب کردید و می‌خواهید برای خرید اقدام کنید. از آنجایی که تجهیزاتی چون استوریج و سرور از قیمت بالایی برخوردار هستند، یافتن فروشگاهی قابل اعتماد برای خرید، بسیار تعیین کننده است. فروشگاهی که علاوه بر ارائه محصول با کیفیت و قیمت مناسب، بتواند گارانتی و خدمات پس از فروش خوبی را نیز در اختیار شما قرار دهد. آداک فناوری مانیا با سال‌ها سابقه درخشان در زمینه فروش سرور، استوریج و تجهیزات شبکه بهترین گزینه برای شماست. ما در مانیا علاوه بر اینکه استوریج‌های HPE و DELL EMC را با بهترین قیمت و کیفیت در اختیار شما قرار می‌دهیم، از گارانتی معتبر ما را نیز برخوردار خواهید بود. علاوه بر تمام این‌ها، متخصصین فنی مانیا سرویس همواره آماده خدمت رسانی به شما عزیزان خواهند بود.


به اشتراک بگذارید :

استوریج‌ها یکی از زیرساخت‌های حیاتی و مهم برای ذخیره سازی در هر سازمانی هستند، به همین دلیل برای اینکه به بهترین عملکرد و کارایی متناسب با نیاز خود برسیم، کافیست تا با دقت نکاتی را در هنگام خرید این زیرساخت مهم رعایت کنید. از این رو، در این مقاله قصد داریم تا راهنمایی کامل و جامع برای خرید استوریج در اختیارتان قرار دهیم تا بهترین انتخاب را متناسب با بودجه و نیاز خود داشته باشید، با ما همراه باشید.

  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com