پیشرفت گوگل در رایانش کوانتومی

26 اسفند 1396      0 دیدگاه

Google Quantum

گوگل موفق به ساخت تراشه‌ جدیدی شده که ممکن است به‌زودی در توان رایانشی از یک ابررایانه پیشی بگیرد.

پژوهشگران امیدوارند که ابرپردازنده کوانتومی جدید گوگل با نام بریستلوکون (Bristlecone) بتواند با پشت سر گذاشتن رایانش سنتی به برتری کوانتومی دست پیدا کند.

آزمایشگاه Quantum AI Lab گوگل، به‌ تازگی یک پردازنده کوانتومی ۷۲ کیوبیتی جدید با نام بریستلوکون، در معرض نمایش گذاشته است. گفته می‌شود این پردازنده قادر است با شکست دادن ابرکامپیوترهای کلاسیک در حل برخی از مسائل، به برتری کوانتومی دست پیدا کند.

برتری کوانتومی، یک نقطه عطف کلیدی در سفر به سوی رایانش کوانتومی است. در واقع، برتری کوانتومی بیانگر این ایده است که اگر یک پردازنده کوانتومی بتواند با کمترین نرخ خطای ممکن کار بکند، قادر است از یک ابرکامپیوتر کلاسیک در حل شناخته‌ شده‌ترین مسائل علوم کامپیوتر پیشی بگیرد.

رایانه‌های کوانتومی، توجه تمام محافل علمی را به خود معطوف کرده‌اند. اگر این رایانه‌ها در یک مقیاس به اندازه کافی بزرگ ساخته شوند، می‌توانند مسائلی را حل کنند که رایانه‌های معمولی از رویارویی با آن‌ها عاجز هستند. به همین دلیل است که غول‌های بزرگ دنیای فناوری در حال رقابتی نفس‌گیر با یکدیگر برای پیشبرد پروژه‌های رایانش کوانتومی خود هستند. برای نمونه، اینتل در ماه ژانویه، تراشه کوانتومی ۴۹ کیوبیتی خود را معرفی کرد.


به اشتراک بگذارید :

علی فراهانی / آداک فن آوری مانیا

منبع : ZOOMIT

  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com