اسنپ ۲۰ میلیون یورو سرمایه‌ جذب کرده است؟

24 مهر 1395      0 دیدگاه

سایت تک کرانچ از سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیون‌ یورویی شرکت آفریقای جنوبی MTN روی استارت‌آپ اسنپ خبر داده است.

در این مطلب گفته شده که شرکت MTN تنها سرمایه‌گذار این راند روی اسنپ‌ است.

تک کرانچ که به اشتباه MTN را سهامدار اصلی اپراتور ایرانسل ایران نام برده ( ام تی ان ۴۹ درصد سهام ایرانسل را در اختیار دارد) برای نخستین بار در گفت و گو با مدیرعامل اسنپ به موضوعی اشاره کرده که هیچ گاه به طور رسمی اعلام نشده و آن اینکه شرکت آلمانی راکت اینترنت صاحب SNAPP است.

در طی دو سال اخیر هرگونه وابستگی به راکت اینترنت تکذیب شده بود هرچند بسیاری از فعالان استارت آپی در ایران می‌دانستند که مجموعه این شرکتها توسط راکت اینترنت اداره می‌شود. مجموعه هلدینگ روماک که شرکت مادر کسب وکارهایی چون بامیلو، زودفود، موزاندو و … بود چندی قبل نام خود را به گروه اینترنت ایرانیان تغییر داد اما هیچ نامی از راکت اینترنت آلمان در آن دیده نمی‌شود.

شهرام شاهکار مدیرعامل اسنپ همچنین به تک‌کرانچ گفته ۱۰ هزار راننده در این سرویس مشغول به کارند و این شرکت ۵۰۰ هزار مشتری دارد هرچند به نوشته تک کرانچ این شرکت حاضر به فاش کردن میزان درآمد یا ارزش شرکت اسنپ نشده است.

به گفته شهرام شاهکار شرکت Uber مدل پیش قیمت‌گذاری خود را از روی اسنپ کپی کرده است.

 

اسنپ چقدر ارزش دارد؟

موضوع سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیون یورویی روی استارتاپ اسنپ بحث پیرامون ارزش‌گذاری استارپ‌ها را در ایران داغ‌تر خواهد کرد. اینکه آیا این شرکت واقعا چقدر ارزش گذاری شده که ۲۰ میلیون یورو فقط از سمت یک شرکت در یک راند سرمایه گذاری دریافت کرده قطعا موضوعی نیست که به سادگی قابل پذیرش باشد هرچند با توجه به عدم شفافیت‌های مالی و عدم دسترسی به اسناد نمیتوان گفت دقیقا ۲۰ میلیون یورو در این معامله جابه جا شده یا نه. اینکه چرا نام راکت اینترنت در هنگام این معامله ناگهان به میان آمده و اینکه توافق اصلی بین MTN و راکت اینترنت برای آینده استارتاپ‌هایی چون زود‌فود، اسنپ‌، بامیلو چه سرنوشتی را رقم خواهد زد هم موضوعاتی است که احتمالا گذشت زمان آنها را مشخص خواهد کرد.

 

(به روز شده در ۱۹ مهر) :‌ خبر رسمی اسنپ

شرکت اسنپ یک روز پس از انتشار خبر تک کرانچ با ارسال خبر رسمی به رسانه‌ها خبر این سرمایه‌گذاری را تایید کرده است. در عین حال در خبر شرکت اسنپ آمده که این ۲۰ میلیون دلار روی تمام گروه اینترنت ایرانیان صورت گرفته ونه فقط اسنپ. این موضوع با‌ آنچه که تک‌کرانچ در گفت و گو با مدیرعامل اسنپ اعلام کرده ( سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیون دلاری صرفا روی اسنپ )‌ تفاوت دارد چون حالا بر این اساس سرمایه ۲۰ میلیون دلاری روی تمام استارت‌آپ‌های این گروه (‌مثل بامیلو، زودفود، پین‌تاپین و اسنپ‌) تقسیم می‌شود.


به اشتراک بگذارید :

منبع : ای تی ایران

  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com