برترین لوگو‌های دنیا چه مفهومی در پس پرده دارند؟

12 ارديبهشت 1396      0 دیدگاه

BENZ

ما در طول روز با انبوهی از لوگو‌های برندهای مختلف روبه‌رو هستیم، از کوچه و خیابان گرفته تا لباس تنمان. حتی گاها نسبت به لوگوی برند خاصی مثل برند خودرو یا لباس ورزشی تعصب هم داریم.
اما آیا تاحالا به این موضوع فکر کرده‌ایم که لوگوی برند محبوب ما چه مفهومی در پس پرده دارد؟ در این مطلب به بررسی مفهوم نهان لوگوی برتر دنیای برندها پرداختیم. با ما همراه باشید.

مزدا

مزدا

آرم مزدا چیزی شبیه یک لاله خوش فرم است و نمایانگر بال های باز شده است. در فرهنگ ژاپن علامت 7 به معنای ابتکار، درک هدف و لطافت است.

BMW

بی‌ام‌دبلیو

Bmw خودروساز معتبر آلمانی در ابتدا کارخانه تولید ملخ هواپیما بوده و لوگوی امروزی این شرکت وام گرفته از آن دوران است. اگر دقت کنید متوجه می‌شوید که لوگو bmw به شکل ملخ در حال چرخش هواپیما است و رنگ آبی لوگو یادآور آسمان است.

HP-hp-اچ پی

HP

شرکت HP یا Hwelett-Packard در سال 1939 توسط دانشجویان رشته مهندسی برق  آستانفورد آمریکا  تاسیس شد.ایده اصلی تاسیس این شرکت در سال 1935 بوسیله Wiliam Redington Hewlett کلید خورد.و بعد از  با در میان گذاشتن ایده تولید محصولات الکتریکی با همکلاسی خود آن دو کار خود را در گاراژ منزل Hewlett شروع کردند. نکته جالب در نام گزاری این شرکت اینجاست که آنها با پرتاب سکه تصمیم گرفتند نام شرکت را Hewlerr Packard انتخاب کنند و یا Packard Hewelertt که نتیجه این پرتاب سکه همانطور که مشخص است به نفع آقای ویلیام هیولت شد . شرکت به نام  Hewlett Packard ثبت شد.

بنزبنز

اگر یک لوگو در جهان وجود داشته باشد که با دیدن آن به یاد تجمل، قدرت و کیفیت بیافتیم، بدون شک آن نشان لوگوی بنز است. اما در پس این ستاره سه‌پر چه مفهومی نهفته است؟
اولین بار ستاره سه‌پر در سال 1870 توسط گوتلیب دایمبلر در نامه‌ای که به همسرش فرستاد، ترسیم شد. هدف دایمبلر از استفاده ستاره سه‌پر نشان دادن خوشحالی و افتخارش از موفقیت شغلی که بدست آورده به همسرش بود. از آن پس دایملر در تمام نامه‌هایش از ستاره سه‌پر استفاده کرد. بعدها پسران دایمبلر در کمپانی خودرو‌سازی خود به نام DMG از لوگوی پدر استفاده کردند. زمانی که کمپانی دایمبلر با کمپانی آقای بنز ادغام شد، به دور ستاره سه‌پر یک حلقه با نماد تاج افتخاری بر این برند اضافه شد. مفهوم ستاره سه‌پر در لوگوی بنز تسلط کامل بر آسمان، دریا و زمین است.

FIATفيات
نام فيات در حقيقت مخفف كلمات Fabbrica Italiana Automobili Torino مي باشد كه در سال 1899 توسط عده اي سرمايه گذار از جمله Giovanni Agnelli ايجاد گشت . آرم فعلي حروف فيات است كه در بين آنها خطوط نقره اي ديده مي شود . اين خطوط به پيش نهاد رئيس طراحي كارخانه فيات به آرم آن اضافه شد . زيرا يك شب در حين رانندگي وي متوجه اسمان در پشت حروف بزرگ فيات در بالاي كارخانه شد و اين خطوط در حقيقت همان فواصلي هستند كه وي انشب اسمان را از بين انها ديد و تصميم به حفضشان در لوگوي مربوطه گرفت .
فيات در Turin در 12 جولاي 1899 بنياد نهاده شد اولين كارخانه در سال 1900 باا 235 كارگ شروع به كار نمود و 24 اتومبيل توليد نمود . اولين اتومبيل با مارك فيات مدل 4 HP بود

نایکنايك
لوگو مربوط به مارك نايك يكي از معروفترين لوگوهاي دنياست و شايد كمتر كسي باشد كه باديدن اين علامت به ياد مارك معروف نايك نيفتد . اين مارك در دنيا به "JUST DO IT !" معروف است و سوپراستارهاي زيادي مانند Michael Jordan, LeBron James, Andre Agassi, Shane Warne, Maria Sharapova, Venus و Serena Williams از اين مارك استفاده مي كنند .
نام كمپاني نايك از نام الهه پيروزي در يونان باستان گرفته شده است . و لوگوي مربوطه در سال 1971 توسط Carolyn Davidson به قيمت بسيار پايين 35 دلار طراحي گشته است . منظور از اين لوگو بالهاي الهه پيروزي است . اولين باري كه لوگوي مربوطه در سال 1971 طراحي گشت نام نايك با رنگ نارنجي بر بالاي اين تصوير نوشته مي شد . شايد بتوان گفت كه آرم اين شركت حتي از نام آن نيز معروفتر گشته است .
آرم چك مارك معروف در سال 1995 به طور رسمي به عنوان آرم تجاري شركت نايك ثبت گشت . اين بالهاي مجرد طراحي شده توسط Carolyn Davidson آرم بسيار بامعنايي براي كمپاني توليد كننده كفشهاي ورزشي مي باشد .

میتسوبیشی

ميتسو بيشي

هرچند كه قدمت ميتسو بيشي در Uk تنها در حدود 3 دهه است اما اين شركت اولين ماشين خود را در سال 1917 توليد نمود . و احداث خود كارخانه مربوط به سال 1870 است زماني كه كارخانه ميتسو بيشي به توليد كشتي مي پرداخت . آرم مربوط به اين شركت نيز نشان دهنده پره كشتي مي باشد .
اين اسم به معناي 3 لوزي مي باشد كه مي توان ان را 3 الماس نيز معنا نمود .
عده اي ديگر عقيده دارند كه اين ارم از تركيب نشان مربوط به 2 خانواده تشكيل شده و نشان دهنده پره كشتي نمي باشد و ربطي به صنعت اوليه اين كارخانه يعني كشتي سازي ندارد .

لاکوست

همه ما برند لاکوست را با تی‌شرت‌های یقه‌دار ساده به همراه آرم تمساح روی سینه می‌شناسیم. داسنان برند لاکوست نیز از این قرار است.
در سال 1920 رنه لاکوست یکی از بازیکنان برتر تنیس آن زمان بود. در آن دوران رسم بر این بود که بازیکنان حرفه‌ای نام مستعاری برای خود انتخاب کنند. رنه نیز نام alligators به معنی تمساح را برای خود برگزید و روی تمامی لباس‌هایش آرم خود را چسباند. در سال 1931 خط تولید برند خود را راه‌اندازی کرد و تا سال‌ها برند اول ورزش‌های گلف و تنیس بود.

 

آمازون

آمازون بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی جهان است. علامت زیر لوگو به شکل لبخند است؛ یعنی: من از خریدم خوشحالم. من بدون اینکه خانه را ترک کنم تمام لوازم مورد نیازم را تهیه کردم. فقط این نیست. اگر دقت کنید علامت لبخند یک پیکان است که حرف a را به z وصل می‌کند یعنی از a تا z هرچه بخواهید در آمازون یافت می‌شود. به زبان خودمان از شیر مرغ داریم تا جان آدمیزاد!

 

یونی لیور

بدون شک یونی لیور یکی از برترین شرکت‌های پخش مواد غذایی و بهداشتی در دنیا است. تا حالا به این فکر کردید که معنی آن U بزرگ بالای اسم شرکت چیست؟
اگر کمی دقت کنید، متوجه می‌شوید که U بزرگ متشکل از 25 نماد کوچک است که هرکدام با هدفی خاص در جای مناسب قرار گرفته‌اند که ما به بررسی دو نماد می‌پردازیم. بعضی از نمادها حس پیچ و تاب مو را القا می‌کنند به نشانه معرفی بهترین شامپو‌ها از برند ما تا حس شادابی دائمی داشته باشید. لوگوی زنبور کوچک را در گوشه ببینید. زنبور به نشانه اتحاد و همبستکی همکاران یونی‌لیور جهت پیشرفت روزافزون مجموعه است. جالب بود!

 

آِیودی

آيودي

4 حلقه اين لوگو نشان دهنده 4 شركت خودرو سازي متحد براي ايجاد اين كمپاني مي باشد . اين 4 شركت عبارتند از : DKW, Horch, Wanderer, and Audi. كه در سال 1932 اين اتحاد صورت گرفت . بعد از جنگ نامو آيودي كه در لاتين به معناي " گوش فرا ده " مي باشد از اين ارم حذف گشت اما در سال 1965 دوباره به لوگو مربوطه اضافه گشت .

canon

Canon

Canon كمپاني معروفي به علت دوربينهاي خود مي باشد هرچند كمپاني Canon در حقيقت بسيار بزرگتر بود و محصولات زيادتري مانند دستگاهاي جانبي كامپيوتر نيز توليد مي كند .
لوگوي فعلي به صورتي كه مشاهده مي كنيد كلمه Canon را به رنگ قرمز درخشاني نشان مي دهد .
در سال 1933 كمپاني Precision Optical Instruments نام دوربين جديد خود را برگرفته از خداي بودايي رحمت Kwanon ناميد و ارم اوليه نيز همان طور كه مي بينيد تصويري از خداي Kwanon با 100 دست و شعله بود . اما زماني كه كمپاني جهاني شد و مارك انها شناخته گشت به اين نتيجه رسيدن كه بايد از يك اسم مورد قبول در جوامع جهاني استفاده نمايند . در سال 1935 كلمه Canon كه ترجمه و نمادي خوبي از اسم اصلي Kwanon بود متولد گشت .

 

ciscoCisco
Cisco Systems يكي از پيشتازان صنعت در زمينه ساخت وسايل مربوط به شبكه است . نام Cisco كوتاه شده نام سانفرانسيكو مي باشد . نقل مي شود كه موسسين كارخانه در حين رانندگي به Sacramento براي ثبت شركت به فكر اين نام و لوگو افتاده اند زيرا شاهد منظره Golden Gate Bridge در زير نور خورشيد بودند .

 

Alfa Romeo
كمپاني Alfa Romeo توسط Cavaliere Ugo Stella در سال 1907 بنياد نهاده شد . استلا جز طبقه اشراف شهر ميلان بود . در ابتداي تاسيس وي با كمپاني فرانسوي Alexandre Darrcq شراكت داشت اما بعدا به كمك شركاي ايتاليايي كارخانه به ميلان انتقال يافت . در اين زمان نام كارخانه ALFA نهاده شد .
در طول جنگ جهاني اداره كمپاني به دست Nicholo Romeo افتاد و كمپاني ALFA در طول جنگ جهاني به توليد تراكتور و ماشينهاي سنگين و حتي موتور هواپيما پرداخت . بعد از جنگ كارخانه در اختيار Nicholo Romeo بود و از سال 1919 دوباره توليد اتومبيل شروع شد .در سال 1920 نام كارخانه به Alfa Romeo تغيير يافت .
در سال 1910 اقاي Romano Cattaneo براي طراحي لوگوي كارخانه انتخاب شدوي براي طراحي از Giuseppe Merosi كمك گرفت . تمامي طراحها شامل علامت شهر ميلان و نشان خانوادگي Visconti بودند . اين نمادها درون يك دايره به رنگ آبي پرنگ متاليك ترسيم شدند و درون ان نام الفا و ميلان درج شده بود . در سال 1972 نام ميلان برداشته شد و نام رمئو به ارم اضافه گشت اما علامت شهر ميلان در ارم باقي ماند . در حقيقت لوگو تركيبي از 2 آرم مختلف مي باشد .

 


به اشتراک بگذارید :

منبع:آداک فن آوری ماینا

کلمات کلیدی
  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com