ملکه سیلیکون ولی و انقلاب در سرویس‌های ابری گوگل

1 تير 1395      0 دیدگاه

اولین چیزی که باید در شناخت شخصیتی از Diane Greene، مدیر بخش سرویس‌های ابری شرکت گوگل که در ماه نوامبر و با هدف ارتقای اکوسیستم ازهم گسیخته پردازش‌های ابری این شرکت استخدام شد بدانید، بهره‌مندی او از تفکری با مشخصات یک مهندس حرفه‌ای و سطح بالا است. 

او که پیش از عزیمت به گوگل به عنوان مهندس مکانیک در طراحی و ساخت قایق‌های مختلف و بادبانی تک‌نفره همکاری می‌کرده، حالا به چهره‌ای شاخص در میان محققان فعال در حوزه تکنولوژی در سیلیکون‌ولی تبدیل شده است. 

دیگر مشخصه اخلاقی بارز Greene، فاصله زیاد او از تکبر و غرور است. این ویژگی اخلاقی تا جایی نمود دارد که او در مصاحبه‌های مختلف، همواره از صحبت کردن در خصوص فعالیت‌ها و کارنامه درخشان خود طفره می‌رود. با نگاهی به دفتر کار کوچک و ساده او در مانتین ویوو کالیفرنیا (مقر شرکت گوگل) نیز می‌توانید از وجود این خصوصیت اخلاقی در او اطمینان حاصل کنید.

 

موفق از آغاز 

Greene به عنوان موسس VMware در قالب فعالیت در کنار همسر خود Mendel Rosenblum (پروفسور مطرح استنفورد) به شهرت رسید. VMware با گذشت زمان به یکی از غو‌ل‌های حوزه تکنولوژی تبدیل شد اما Greene پس از خرید این شرکت توسط EMC، از آن جدا شد.

پس از این، او در استارت‌آپ جدیدی به نام Bebop Technologies مشغول به فعالیت شد تا اینکه گوگل این استارت‌آپ را با قیمت 380 میلیون دلار خریداری کرد. 

تا پیش از حضور Greene در این جایگاه شغلی، گوگل سرویس‌ها و محصولات عرضه شده بر پایه پردازش‌های ابری را به صورت نامنظم و مدیریت نشده پیش روی کاربران قرار می‌داد. به عنوان مثال، واحد نرم‌افزاری Google for Work، مجموعه‌ای شامل Google Apps، کروم‌بوک‌ها و دیگر محصولات نظیر سرویس‌های کنفرانس ویدئویی را در خود جای داده بود اما به هیچ وجه خبری از تعامل صحیح میان این سرویس‌ها نبود. 

گوگل، Amit Singh با سابقه فعالیت در اوراکل را جذب کرده بود تا Google Apps را به واحد تجاری حرفه‌ای تری تبدیل کرده و در نهایت، سرویس‌هایی برای رقابت با مایکروسافت آفیس روانه بازار کند. Singh نیز با جذب مسئولان ویژه بخش فروش و راه‌اندازی تیم پشتیبانی قصد داشت سیاست‌های گوگل را در این زمینه به مرحله اجرا برساند اما عملا هیچ رابطه کارآمدی میان سرویس‌های Google for Work و سرویس‌های تجاری ارائه شده برپایه پردازش‌های ابری (که به سرپرستی Urs Hölzle خدمات خود را ارائه می‌کردند) وجود نداشت. این واحد علی‌رغم بهره‌مندی از کادر گسترده متخصصین در قسمت دیتاسنترهای گوگل (به عنوان مثال، در حال حاضر 600 متخصص امنیتی سیستم‌های رایانه‌ای در این مرکز مشغول به کارند) از تیمی کوچک برای مدیریت فروش بهره‌مند شده بود. 

به گفته Greene ، با گذشت شش ماه از حضور او در این قسمت، تغییرات گسترده‌ای به شرح زیر به مرحله اجرا درآمده است:

- استخدام پرسنل مجرب در بخش پشتیبانی و فروش محصولات به مشتریان شرکتی

- راه‌اندازی دفتر تکنولوژی که پاسخگویی به سوالات فنی، مدیریت طراحی و یا شخصی‌سازی سرویس‌ها بر اساس نیازهای مشتریان بزرگ را برعهده دارد.

- ایجاد واحدهایی برای تمرکز ویژه روی بازارهای خاص. به عنوان مثال، شرکت‌های فعال در حوزه کشاورزی که نیازهای متفاوتی از خرده‌فروشان آنلاین دارند. 

- به‌کارگیری راهکارهایی برای افزایش نمایندگی‌های فروش و شرکا و واسطه‌های فروش. این واسطه‌ها در واقع فروش سرویس‌های ابری گوگل به مشتریان خرد‌تر را برعهده دارند. 

- راه‌اندازی برنامه "اتحاد جهانی" به‌منظور تعامل بیشتر با شرکای بزرگ بین‌المللی که به گفته Greene ، نام‌های جدیدی در لیست آن‌ها به چشم می‌خورد.

در پرتو این اقدامات، همکاری بیشتری میان تیم‌های مختلف کاری ایجاد شد و عملکرد این بخش به مراتب بهبود یافت. Greene  در این خصوص می‌گوید:

"همه ما هفته‌ای یک‌بار دور هم جمع می‌شویم تا به بحث و مناظره بپردازیم و ایده‌هایمان را با یکدیگر به اشتراک‌ بگذاریم. تا پیش از این، با توجه به استقلال بخش فروش و بازاریابی از بخش سرویس‌های ابری، به هیچ وجه چنین امکانی وجود نداشت. این در حالی است که میان بخش سرویس‌های ابری و طراحی نرم‌افزار نیز فاصله وجود داشت اما اکنون هرچیز در جای صحیح خود قرار گرفته است.”

 

آینده گوگل، آینده سرویس‌های ابری

Hozle مهندس ارشد شرکت گوگل که پایه‌گذاری دیتاسنترهای گوگل را برعهده داشته و در حال حاضر نیز مدیریت مسائل فنی را در کسب و کار پردازش‌های ابری این شرکت عهده‌دار است، به عنوان شریک کاری Greene  اظهار نظر جالبی در خصوص اثربخشی این تغییرات دارد:

" در چندسال آینده، کسب و کار گوگل در حوزه سرویس‌های ابری می‌تواند دامنه‌ای به مراتب گسترده‌تر از کسب و کار این شرکت در حوزه تبلیغات داشته باشد."

این در حالی است که در حال حاضر بخش اعظمی از درآمد 75 میلیارد دلاری گوگل را فعالیت‌های تبلیغاتی این شرکت تشکیل می‌دهد.

نکته قابل توجه دیگر آن است که، گوگل خود را در مرکز چشم‌اندازهای جدیدی از تکنولوژی قرارداده که در قالب آن، مشتریانِ سرویس‌ها و خدمات هر شرکت، در واقع به عنوان شرکای آن مدنظر قرار می‌گیرند و به بهبود سرویس‌های ارائه شده کمک خواهند کرد. Greene  در خصوص پیاده‌سازی این روند در بخش سرویس‌های ابری گوگل می‌گوید:

"این دیدگاه برای من کاملا نو و تازه است. من هیچگاه در شرکتی مشغول به فعالیت نبوده‌ام که در آن مشتریان، شریک فروشنده هم باشند. در چارچوب دیدگاه‌های سنتی، حساب مشتریان از حساب شرکا جدا است اما در شرکت گوگل تقریبا هر مشتری، سهمی هم در فرایندهای شراکتی دارد."

او به عنوان نمونه از Land O’Lakes یاد می‌کند که در زمینه تولید کره و دیگر فرآورده‌های لبنی فعالیت می‌کند. این شرکت، اطلاعات مربوط به وضعیت آب و هوا و محصولات را از گوگل دریافت کرده و در تعامل با این شرکت، نرم‌افزاری برپایه‌ سرویس‌های ابری طراحی کرده است. این نرم‌افزار به کارکنان Land O’Lakes شرکت این امکان را خواهد داد تا کیفیت فرآورده‌های لبنی خود را برپایه اطلاعات بدست آمده ارتقا دهند. 

به این ترتیب، ایده شراکت با مشتری به محور اصلی استراتژی‌های Greene  در ارائه سرویس‌های ابری تبدیل شد. او در این خصوص می‌گوید:

"برای من این راهکار، تحولی عظیم به حساب می‌آید. همه‌چیز در حال تغییر بوده و با بهره‌گیری از سرویس‌ها ابری، به‌اشتراک‌گذاری داده‌ها آسان‌تر شده و فهم داده‌ها نیز با استفاده از تکنیک‌هایی مانند یادگیری ماشینی امکان‌پذیر شده است."

در کنار این دیدگاه، او از گستردگی تکنولوژی‌های قابل عرضه به شرکت‌ها و سازمان‌ها، به عنوان مزیت رقابتی گوگل در رویارویی با رقبا یاد می‌‌کند.

" توسعه‌دهندگان برنامه‌های شرکتی می‌توانند از سرویس‌های مختلفی مانند نقشه، موتور دیدرایانه‌ای گوگل، اطلاعات آب و هوا و سیستم تشخیص زبان، ترجمه و گفتار استفاده کنند. این توسعه‌دهندگان می‌توانند نرم‌افزارهای خود را برپایه سرویس‌هایی مانند برنامه‌های تقویم، مستندات متنی و صفحات گسترده طراحی کنند."

 او در خصوص توانایی‌های گوگل و رقابت با نام‌های مطرح بازار پردازش‌های ابری نظیر آمازون نیز اینچنین می‌گوید:

"ما سرویس‌های مختلفی برای ارائه داریم و اگرچه هنوز جای کار برای اضافه شدن شرکای بیشتر وجود دارد اما به شخصه معتقدم عملکرد ما در این زمینه مطلوب بوده و سرعت قابل قبولی در پیاده‌سازی دیدگاه‌هایمان داشته‌ایم. ما در زمینه ترغیب مشتریان به استفاده از سرویس‌هایمان نیز موفق بوده‌ایم و مشتریان پیشین آمازون و یا دیگر شرکت‌های مستقل، حالا به خیل شرکای ما اضافه شده‌اند."

این در حالی است که AWS یا همان سرویس‌های تحت وب آمازون چنان موفقیتی بدست آورده‌اند که در حال حاضر در آستانه ثبت درآمد 10 میلیارد دلاری در سال مالی جاری قراردارند. بدنیست بدانید که این بخش، پر‌سوددترین واحد تجاری آمازون به حساب می‌آید. 

Greene  معتقد است فعالیت گوگل تا حدی چشمگیر بوده که با ارائه راهکارهای مناسب، حتی آمازون را نیز مجبور به کاهش قیمت سرویس‌های خود کرده است:

" آمازون از سیاست ما در خصوص کاهش قیمت سرویس‌ها تبعیت کرده است. در واقع ما آن‌ها را مجبور به تغییر دیدگاه کردیم."


به اشتراک بگذارید :

منبع: آی تی ایران

کلمات کلیدی
  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com