5 دلیلی که به شما خواهند گفت چرا جایگزینی سرور امری ضروری است!

3 تير 1402      0 دیدگاه

در دنیای فناوری اطلاعات، سرورها نقش بسیار مهمی را در ارائه خدمات آنلاین و نگهداری از اطلاعات ایفا می‌کنند. اما همانند هر فناوری دیگری، سرورها نیز نیازمند جایگزینی و به‌روزکردن منظم هستند. در این مقاله، به بررسی 5 مورد از دلایل اصلی جایگزینی سرور می‌پردازیم و خواهیم دید که چرا جایگزینی برای هر سازمانی ضروری است. با ما همراه باشید.

عمر مفید یک سرور چقدر است؟

در حالت کلی، بروزرسانی سرور به 2 روش قابل انجام است: بروزرسانی نرم افزاری برای بهره مندی از تکنولوژی‌های جدیدتر و بروزرسانی سخت افزاری به معنای جایگزینی سرور با یک سرور جدیدتر یا تعویض قطعات.

متاسفانه سرورها مانند هر وسیله الکترونیکی تا ابد برای شما کار نخواهند کرد و با کاهش عملکرد مواجه خواهند بود. اقدامات فنی نظیر تعویض قطعات و یا بروزرسانی دوره‌ای نرم افزاری می‌تواند تا حدودی در افزایش عمر مفید سرور تاثیرگذار باشد، اما نمی‌تواند تا ابد شما را از جایگزینی سرور بی نیاز کند. مطالعات نشان می‌دهند که عمر مفید یک سرور به طور معمول حدود 3 تا 5 سال است.

چرخه عمر قطعات و سخت افزارها نقش مهمی را ایفا می‌کنند، اما عملیات‌ها و استفاده‌هایی نظیر RAID بر عمر مفید کلی سرور تاثیرگذار هستند. در واقع می‌توان گفت با اضافه کردن درایوها عمر مفیدی که انتظار می‌رود تقریبا نصف می‌شود.

عمر مفید سرور برای تصمیم به بروزرسانی سرور

5 مورد از دلایل جایگزینی سرور

اهمیت بالای سرور برای هر سازمان

از سرورها بدون شک به عنوان مهمترین تجهیزات یک سازمان یاد می‌شود. ابر رایانه قدرتمندی که عملیاتی نظیر ذخیره اطلاعات، خدمت رسانی به سایر تجهیزات و کارهای مهم یک شرکت و کمپانی را بر عهده دارد. از این رو، اینکه سرور بتواند بدون مشکل و دائم کار کند تا در فعالیت‌های یک سازمان خللی وارد نشود واجب و ضروری است.

با این مسئله شروع کردیم، چرا که اگر یک سرور دچار مشکل شود، تمامی فعالیت‌های آن سازمان دچار مشکل خواهند شد، پس در مورد بروزرسانی سرور خود چه به صورت آپدیت نرم افزاری و یا جایگزینی بعد از عمر مفید آن، گوش به زنگ باشید.

بهره مندی از جدیدترین تکنولوژی‌‌ها با جایگزینی سرور

یکی از مهمترین دلایل برای جایگزینی سرور، بهره مند شدن از جدیدترین تکنولوژی‌هاست. برای مثال هایپروایزر ESXI را در نظر بگیرید که یک رکن اساسی و پرکاربرد برای مجازی سازی است. کمپانی Vmware به مرور اشکالات نسخه‌های قبلی خود را رفع کرده و یا با استفاده از تکنولوژی‌های جدید، نسخه‌های جدیدی را ارائه می‌دهد. با جایگزینی این هایپروایزر، از قابلیت‌های بیشتری بهره مند می‌شوید. اما برای همین هایپروایزر، با ارائه نسخه جدید، لیست یک سری سرورها از پشتیبانی خارج می‌شوند. برای مثال، با ورود ESXI 8، سرورهای قبل از نسل 10 کمپانی HPE، تحت پوشش این هایپروایزر نخواهند بود.

به همین دلیل است که آپدیت بودن سرور یک رکن اساسی می‌باشد.

بیشتر بخوانید: 

1.چرا باید ESXI را در نسخه‌های جدید بر روی درایو نصب کرد؟

2.بررسی 8 پیش نیاز نصب ESXI 8

esxi8

اهمیت کافی بودن فضای درایوها

کمبود فضا در درایوهای سرور می‌تواند بر عملکرد آن به طور جدی تاثیر بگذارد، به گونه‌ای که باعث ناپایداری، تضعیف سرور و یا خاموشی آن شود. با پر شدن فضای درایوها لازم است تا اقداماتی نظیر حذف کپی‌ها، بکاپ و لاگ‌هایی که دیگر مورد نیاز نیستند انجام شود. در غیر این صورت، نیاز به جایگزینی سرور برای داشتن فضای درایو بیشتر به شدت حس می‌شود.

نویز و سر و صدای سرور

سرورها ذاتا پر سر و صدا هستند، اما گاهی برخی صداها هشداری برای خرابی سرور است. در صورت شنیده شدن این نویزها و سر و صدای غیر معمول باید منبع نویز را جستجو کرد. از چارچوب رک گرفته تا سرورها و قطعات مکمل آن‌ها، همه در طول زمان دچار فرسایش می‌شوند و برای مثال این سایش و خرابی می‌تواند به مانعی برای حرکت درون رک تبدیل شود. شناسایی منبع نویز می‌تواند مراحل بعدی را برای جایگزینی یک سرور خراب یا نقصان داشته مشخص کند.

کاهش سرعت سرور، از دلایل الزامی جایگزینی سرور

معمولا عملکرد سرور به مرور زمان 14 درصد کاهش می‌یابد، به این معنی که در سال پنجم عمر سرور، تنها با 40 درصد از عملکرد اولیه خود کار می‌کند. به صورتی که، در سمت Client با کاهش عملکرد و سرعت مواجه خواهید بود. 

راه‌هایی برای بهبود سرعت سرور وجود دارند، مانند فعال‌سازی کش، HTTP/2، پروکسی معکوس و... اما انجام این کارها ممکن است زمانبر باشد یا نیازمند منابعی باشد که مدیران در اختیار ندارند.

کاهش سرعت سرور از دلایل بروزرسانی سرور

سخن آخر

در این مقاله، در خصوص انواع جایگزینی سرور، عمر مفید آن و دلایلی که باید به فکر جایگزینی بود صحبت کردیم. اگر شما هم یکی این نشانه‌ها را در سرور خود می‌بینید و به فکر تعویض آن هستید، راه درستی را آمده‌اید. آداک فناوری مانیا با چندین سال سابقه درخشان در خصوص فروش سرور و تجهیزات شبکه در کنار شماست تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

کافیست با مراجعه به صفحه سرورها، سرور مورد نظرتان را با بهترین قیمت خریداری کرده و از گارانتی استثنایی ما بهره مند شوید. در صورت بروز هرگونه مشکلی متخصصین فنی مانیا آماده خدمت رسانی به شما خواهند بود.

 


به اشتراک بگذارید :
  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com