7 تفاوت رم Single rank و Dual rank | انتخاب رم مناسب سرور

11 ارديبهشت 1402      0 دیدگاه

در فکر خرید و یا آپگرید رم سیستم یا سرور خود هستید؟ در هنگام کسب اطلاعات، با مفاهیمی چون Single Rank و Dual Rank مواجه شده‌اید که شما را سردرگم کرده است؟ در این مقاله ما قصد داریم به تفاوت رم Single Rank و Dual Rank بپردازیم و ببینیم کدام نوع ماژول برای سرور مناسب‌تر است. بعد از خواندن این مقاله به راحتی می‌توانید رم Single Rank و Dual Rank را از هم تشخیص داده و گزینه مناسب خود را انتخاب کنید؛ پس با ما همراه باشید.

منظور از Rank چیست؟

Rank قسمتی از داده‌ها است که از گردهمایی همه یا بخشی از چیپ‌های حافظه در یک ماژول به وجود می‌آید. این قسمت و یا بلوک داده 64 بیت پهنا دارد که اگر سیستم شما از کد تصحیح خطا یا همان ECC پشتیبانی کند، در واقع 72 بیت پهنا خواهد داشت.(8 بیت با کد ECC به آن اضافه می‌شود.) مفهوم Rank برای همه ماژول‌های حافظه به کار گرفته می‌شود، اما برای رم سرورها از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ به این دلیل که در سرورها امکان استفاده و مدیریت RAMهای بیشتری وجود دارد.

single-rank-ram

رم Single Rank چیست؟

رم Single Rank، نوعی ماژول حافظه است که در آن تمامی تراشه‌های حافظه به صورت یک گروه واحد در دسترس خواندن و نوشتن حافظه قرار دارند. در واقع یک ردیف از چیپ‌های حافظه در جلو و یا پشت ماژول قرار دارند. شما می‌توانید با بررسی برچسب اطلاعاتی رم تعیین کنید که آیا رم سینگل رنک است یا نه. این RAM با 1Rx در کنار مقدار حافظه برحسب گیگابایت (مثلاً Rx8 / 1Rx8 / 1Rx16) شناسایی می‌شود.

با توجه به مطلبی که بالاتر در مورد RANK مطرح شد، پهنای رنک 64 بیت است و از آنجایی که رم Single Rank نیز تنها یک ردیف چیپ حافظه دارد، آن هم 64 بیت پهنا را شامل می‌شود. در صورت دخیل شدن کد ECC، این مقدار به 72 بیت خواهد رسید.

رم Dual Rank چیست؟

رم‌های Dual Rank همانطور که از نامشان پیداست، نوعی از حافظه هستند که بر خلاف رم‌های Single، یک جفت گروه تراشه دارند. از آنجایی که تعداد چیپ‌های روی این ماژول دو برابر رم سینگل رنک است، میزان ظرفیتی که ارائه می‌دهد نیز دو برابر خواهد بود. برای مثال در رم Single یک ردیف 8 گیگابایتی داریم اما در رم Dual Rank دو ردیف 8 گیگابایتی داریم که در مجموع 16 گیگابایت را ارائه می‌دهد.

از روی برچسب این RAM به راحتی می‌توان تشخیص داد که رمی از نوع Dual Rank است. به این صورت که نام نوشته روی آن با پسوند 2Rx آغاز شده و بعد از آن، ظرفیت حافظه بر اساس گیگابایت نوشته می‌شود. مثال: 2Rx4 or 2Rx8

بالاتر خواندیم که رم Single Rank پهنای 64 بیتی دارد؛ اما رم دوال رنک همچون ظرفیت، پهنای دو برابر داشته که معادل 128 بیت می‌شود. (این مقدار با محاسبه ECC برابر با 144 بیت در نظر گرفته می‌شود.)

تفاوت رم single rank و dual rank

تفاوت رم Single Rank و Dual Rank

ابتدایی ترین تفاوت بین رم Single Rank و Dual Rank آرایش و قرارگیری چیپ‌های حافظه روی ماژول است. علاوه بر این، 7 نوع عامل اصلی که سبب تمایز RAMهای Single Rank و Dual Rank می‌شوند، به شرح زیر می‌باشند:

1.قیمت و هزینه

هزینه، یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌ رم سینگل رنک و دوال رنک است. به طور کلی، ماژول‌های Dual Rank گران‌تر از ماژول‌های Single Rank هستند. دلیل این گرانی، عملکرد بهتر و قابلیت اعتماد بیشتر آن‌هاست.

2.ظرفیت

ماژول‌های Dual Rank به طور معمول، دو برابر ظرفیت ماژول‌های Single Rank را دارند. این به این معنی است که می‌توانید بیشترین حجم داده را روی یک ماژول Dual Rank نسبت به یک ماژول Single Rank ذخیره کنید.

3.عملکرد

ماژول‌های دوال رنک عملکرد بهتری نسبت به ماژول‌های Single Rank ارائه می‌دهند. دو برابر شدن تعداد RANKها در این رم، باعث افزایش پهنای باند می‌شود، در نتیجه شاهد عملکرد بهتری در آن‌ها خواهیم بود. تفاوت عملکرد بهتر در برنامه‌هایی که نیاز به پهنای باند بالایی دارند، نظیر بازی‌ها و ویرایش ویدئو، مشهودتر است.

4.پایداری

ماژول‌های Dual Rank نسبت به ماژول‌های سینگل رنک حدود 30 درصد قابلیت اعتماد و پایداری بیشتری دارند. دلیل آن این است که در یک ماژول Dual Rank تعداد چیپ حافظه مستقل، دو برابر یک ماژول Single Rank می‌باشد.

در واقع به زبان ساده‌تر، اگر یکی از چیپ‌های حافظه در یک ماژول Dual Rank دچار اشکال شود، چیپ‌های دیگر هنوز می‌توانند به طور عادی به کار خود ادامه دهند.

5.سازگاری

ماژول‌های Dual Rank نسبت به ماژول‌های Single Rank با سیستم‌های جدیدتر سازگاری بیشتری دارند. علت این سازگاری بیشتر، این است که همانند رم‌های Single Rank محدودیت تعداد کانال‌ حافظه ندارند. در واقع با داشتن این RAMها، از سازگاری طیف بیشتری از مادربردها و سایر قطعات آسوده خاطرتر خواهید بود.

single rank vs dual rank ram

6.تاخیر

تاخیر (Latency)، زمانی است که برای دسترسی به داده‌ها از ماژول حافظه صرف می‌شود. ماژول‌های Single Rank دارای تاخیر کمتری نسبت به ماژول‌های Dual Rank هستند. این بدان معنی است که آن‌ها می‌توانند به داده‌ها به صورت سریع‌تر دسترسی پیدا کنند.

7.مصرف انرژی

حافظه‌های دوال رنک نسبت به حافظه‌های سینگل رنک، انرژی بیشتری مصرف می‌کنند. این به دلیل فعال بودن دو Rank همزمان است؛ که در نتیجه، هر دو حافظه و کنترل کننده آن باید بیشتر کار کنند.

سوالات رایج

با توجه به تفاوت رم Single Rank و Dual Rank ، کدام یک برای سرور مناسب است؟

انتخاب بین ماژول‌های Single Rank و Dual Rank برای یک سرور، به چندین عامل بستگی دارد؛ از جمله ساختار پردازنده سرور، قابلیت‌های مادربرد و بار کاری یا برنامه خاصی که در سرور اجرا می‌شود. در کل، ماژول‌های حافظه Dual Rank در مقایسه با Single Rank عملکرد بهتری دارند، طراحی متقاطع آن‌هاست که پهنای باند، حافظه بیشتر و عملکرد بهتر را ارائه می‌دهد. به همین دلیل، این ماژول برای سرورهایی که دیتابیس‌های بزرگ یا بارهای کاری مجازی سازی را اجرا می‌کنند، مفید است. (در نظر بگیرید که ماژول‌های Dual Rank گران تر از Single Rank هستند.)

از سوی دیگر، ماژول‌های حافظه Single Rank تاخیر کمتر و سرعت بیشتری را ارائه می‌دهند و می‌توانند به لحاظ هزینه‌ای مقرون به صرفه‌تر باشند، به ویژه برای سرورهایی که نیاز به ظرفیت و پهنای بالایی ندارند.

به طور خلاصه، انتخاب بین ماژول‌های Single و Dual برای یک سرور، به ویژگی‌ها و بار کاری خاص سرور و همچنین قابلیت‌ها و سازگاری پردازنده و مادربرد سرور وابسته است. بهتر است برای تعیین پیکربندی مناسب ترین RAM برای سرور خود، از مستندات سرور یا یک کارشناس متخصص مشاوره بگیرید.

چرا رم Dual Rank گران‌تر است؟

حافظه Dual Rank به دلیل به کارگیری تعداد بیشتری از چیپ‌ها و عملکرد بالاتر، گران‌تر است. وقتی شما چیپ‌های بیشتری دارید، می‌توانید نرخ انتقال داده‌های بیشتری داشته باشید؛ به همین دلیل، گیمرها و کاربران قدرتمند دیگر، آماده پرداخت قیمت بیشتری برای حافظه Dual Rank هستند.

تفاوت بین حافظه‌های با تکنولوژی ECC و بدون ECC در چیست؟

حافظه ECC حافظه با کد تصحیح خطا است. این نوع حافظه اغلب در سرورها و دیگر کامپیوترهایی که کاربرد مهم و حیاتی دارند، استفاده می‌شود. کد ECC در صورت وجود خطا در حافظه، با استفاده از الگوریتم‌های تصحیح خطا، تلاش می‌کند تا خطا را تشخیص داده و برطرف کند. در صورتی که خطا بیش از حد قابل تصحیح باشد، ECC به مدیر سیستم در جهت جایگزینی ماژول حافظه معیوب، هشدار می‌دهد. به همین دلیل این حافظه‌ها قابلیت اعتماد بیشتری در مقایسه با حافظه‌های فاقد ECC دارند.

ecc در رم سرور

آیا رم Dual Rank سریع‌تر است؟

خیر. با وجود اینکه رم‌های Dual Rank از عملکرد بالاتری برخوردارند، رم‌های Single Rank سرعت بیشتری دارند. اما در رم‌های Single Rank محدویت ظرفیت تا حداکثر 16 گیگابایت داریم. یعنی اگر در 4 اسلات از آن‌ها استفاده شود، نهایتا 64 گیگ خواهیم داشت؛ اما با RAMهای Dual Rank ظرفیت بیشتری را شاهد خواهیم بود.

سخن آخر

در این مقاله در خصوص تفاوت رم Single Rank و Dual Rank صحبت کردیم و دانستیم که از بین این دو ماژول، کدام یک گزینه بهتری برای سرور شما خواهد بود. اگر برای انتخاب رم مناسب سرور خود سردرگم هستید، کارشناسان مانیا به شما کمک خواهند کرد، کافیست با ما در تماس باشید.

 


به اشتراک بگذارید :

در فکر خرید و یا آپگرید رم سیستم یا سرور خود هستید؟ در هنگام کسب اطلاعات، با مفاهیمی چون Single Rank و Dual Rank مواجه شده‌اید که شما را سردرگم کرده است؟ در این مقاله ما قصد داریم به تفاوت رم Single Rank و Dual Rank بپردازیم و ببینیم کدام نوع ماژول برای سرور مناسب‌تر است. بعد از خواندن این مقاله به راحتی می‌توانید رم Single Rank و Dual Rank را از هم تشخیص داده و گزینه مناسب خود را انتخاب کنید.

  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com