معجزه معماری ARM در پردازنده سرور RL300 Gen11

22 شهريور 1402      0 دیدگاه

با عرضه HPE ProLiant RL300 Gen11، برند HPE جایگاه ویژه و برتری را در بین سایر کمپانی‌های تولید کننده تجهیزات سرور اینترپرایز ازآن خود کرد. این سرور که از پردازنده‌های Ampere Altra و Altra Max قدرت گرفته، تا حداکثر 128 Arm هسته به ازای هر سوکت را به همراه دارد.

نکته قابل توجه استفاده از معماری ARM در تولید این پردازنده‌هاست. برندهایی چون DELL از Arm پشتیبانی نمی‌کنند. یا حتی lenovo در آمریکا فروش سروری بر پایه Ampere Altra را ندارد. پیش از این، برند فوجیتسو طبق معماری ARM v 8-A SVE سروری با چیپست A64FX به بازار ارائه داده بود، اما HPE به طور حرفه‌ای‌تر از این معماری در سرور جدید خود یعنی HPE ProLiant RL300 Gen11 استفاده کرد که همگان به خاطر عرضه آن، انگشت بر دهان ماندند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با این محصول نوآورانه HPE آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

 

rl300 gen11

استفاده از معماری ARM در پردازنده سرور RL300 Gen11

معماری پردازنده ارتباط بین دستورالعمل‌ها و طراحی سخت افزار را مشخص می‌کند. Arm معماری برای پردازنده‌هاست که آمده تا به رقابت با x86 بپردازد. پیش از این، از معماری Arm در پردازنده‌های موبایل و سپس کامپیوترها استفاده می‌شد، تا اینکه HPE معادله را برهم زد و از Arm به صورت حرفه‌ای در محیط اینترپرایز استفاده نمود. (همانطور که بالاتر نیز به آن اشاره نمودیم، فوجیتسو اولین برندی بود که ایده استفاده از Arm را برای سرورها در سر داشت.)

معماری پردازنده‌های x86 بر مبنای CISC (پردازش مجموعه دستورالعمل‌های پیچیده) است؛ که طبق این مبنا، دستورالعمل‌های زیادی به صورت همزمان و موازی انجام می‌شوند تا عملکرد بالایی را برای شما به همراه داشته باشند. ایراد این معماری این است که انرژی زیادی را برای حفظ عملکرد بالای خود مصرف می‌کند؛ از این رو، چنین چیزی برای سرور دائم روشن چندان مقرون به صرفه نیست.

راهکاری که HPE در سرور RL300 به کار گرفته، استفاده از معماری ARM در پردازنده این سرور است. پردازنده‌های ARM بر مبنای RISC (پردازش مجموعه دستورالعمل‌های کاهش یافته) هستند که در این حالت، پردازنده به جای پردازش موازی، صورت ناهمگن از منابع حافظه استفاده می‌کند. از این رو، توان طراحی گرمایی (TDP) پایینی داشته و به همین دلیل پردازش بهینه‌تر و مقرون به صرفه‌تری خواهید داشت.

با استفاده از هسته‌های Arm کم مصرف، Ampere Altra (تا 80 هسته) و Altra Max (تا 128 هسته) از روند x86 در ارائه SMT در هر هسته صرف نظر کرده و در عوض دریایی از هسته‌های کوچکتر را ارائه می‌دهند. از این رو، Altra به ازای هر vCPU (core) در مقایسه با رقیب x86 خود هزینه کمتری دارد.

زمانی که به تمام عملکرد یک پردازنده برای انجام یک کار ساده نیاز ندارید، پردازنده‌های Ampere Altra می‌توانند انتخاب مقرون به صرفه‌تری باشند.

قبل از این، می‌توانستیم از Ampere Altra به عنوان اولین و تنهاترین پردازنده Cloud-native در بازار یاد کنیم تا اینکه AMD از پردازنده Bergamo رونمایی کرد. کش مکش بین رقبای تولید کننده پردازنده پایان ندارد، چرا که اینتل نیز قصد دارد تا در سال آینده (2024) از پردازنده Sierra Forest رونمایی کند. به کمک پردازنده‌های Cloud-native شاهد تغییرات چشمگیر و بزرگی در دنیای محاسبات خواهیم بود.

باید ببینیم که چند درصد از چیپ‌های دیتاسنترها به سمت پردازنده‌های Cloud-native خواهند رفت. با تمام این‌ها، HPE با به کارگیری آن در سرور RL300 Gen11 از رقبای خود Dell و Lenovo پیشی گرفته و مثل همیشه پیشرو بودن خود را ثابت کرده است.

معماری arm در پردازنده سرور rl300 gen11

از بحث تغییرات پردازنده سرور RL300 Gen11 که گذر کنیم، بهتر است به صورت کلی به نمای بیرونی این سرور خاص بپردازیم.

 

نمای بیرونی HPE ProLiant RL300 Gen11

فرم فاکتور سرور RL300 Gen11

در نگاه اول به این سرور، چیزی که به چشم می‌خورد فرم فاکتور آن است. سرور RL300 Gen11 یک سرور تک یونیت (1U) از گروه خانواده سرورهای پرولیانت است. در شکل زیر می‌توان نمای جلویی و تک یونیت بودن آن را مشاهده کنید.

فرم فاکتور سرور rl300 gen11

چراغ‌ها و درگاه‌های USB

می‌خواهیم از نمای جلویی آغاز کرده و به LEDها و دکمه‌های قرار گرفته روی سرور بپردازیم. همانطور که در تصویر زیر قابل مشاهده است، در سمت راست پنل جلویی این سرور، دکمه پاور، LEDهای وضعیت سرور، یک پورت iLO USB و یک پورت 3.0 USB جای گرفته‌اند.

پورت ilo در سرور rl300 gen11

تجهیزات داخلی

این سرور به طور کلی تا 10 عدد درایو 2.5 اینچی را پشتیبانی می‌کند که 2 مورد از آن‌ها به درایوهای NVMe SSD اختصاص داده شده‌اند. پردازنده این سرور همانطور که بالاتر نیز در صحبت کردیم، از نوع Ampere Altra بوده که یک پردازنده Cloud-native محسوب می‌شود.

اسلات‌های رایزر این سرور از نوع PCIe Gen4 است و 16 اسلات رم DDR4 مطابق با نسل "AMD EPYC 7003 "Milan دارد.

تجهیزات داخلی سرور rl300 gen11

چیزی که به خوبی ریزبینی و دقت HPE را نشان می‌دهد، Bayهای درایوها هستند. طبق تحقیقی که در آزمایشگاه Sunnyvale بر روی چند کلاستر ProLiant Gen10 دارای 11 نود انجام شد، مشخص شد که تنها 3 مورد از بین 11 کیس آزمایشی تا سه سال بدون عیب و خرابی کار کردند و عموماً خرابی‌ها در جایی در زنجیره ذخیره‌سازی (SmartArray یا SSD) رخ می‌دادند. اما روشی که در سرورهای نسل 11 و همچنین سرور RL300 دیده می‌شود، این است که می‌توان درایوها را به Bay پیچ کرد و اینگونه از آسیب دیدن درایوها در اثر ضربه، لرزش و چنین آسیب‌های محیطی جلوگیری نمود. 

استفاده از پیچ برای Bay درایوهای 2.5 اینچی از جمله اتفاقات نادر در پیشینه چندین ساله تولید سرور است، که HPE برای تولید RL300 در پیش گرفته است.

 درایوهای سرور rl300 gen11

بخش پشتی سرور RL300 Gen11

بخش پشتی سرور RL300 جذاب‌ترین بخش از کالبدشکافی این سرور بوده و مملو از ویژگی‌های جالبی است که باید در مورد آن صحبت کرد.

ابتدا با سمت چپ آغاز می‌کنیم، همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، 2 اسلات تعبیه شده‌اند. یکی از این اسلات‌ها، متعلق به رایزر PCIe بوده و دیگری به اسلات OCP NIC 3.0 اختصاص داده شده است.

رایزر PCIe در سرور rl300 gen11

در بخش پشت میانی، شاهد 2 پورت USB و یک پورت iLO هستیم. پورت VGA نیز در سمت راست دومین اسلات OCP NIC 3.0 قرار گرفته است. علاوه بر تمام این‌ها، می‌توان از رایز دوم نیز برای این سرور استفاده کرد که همانطور که در تصویر زیر قابل مشاهده است، کارت شبکه 25GbE در آن تعبیه شده است.

رایزر دوم در سرور rl300 gen11

در تصویر زیر نمایی از 2 رایزر این سرور قابل مشاهده هستند، به قرارگیری NIC در رایزر دوم دقت کنید.

نمای رایزرهای سرور rl300 gen11

نوبت می‌رسد به سمت راست در بخش پشتی سرور. در تصویر زیر مشهود است که منبع تغذیه این بخش را ازآن خود کرده است. در این سرور، 2 پاور 800 وات با گواهینامه 80Plus Titanium داریم که به صورت redundant هم کار می‌کنند.

برای یک سرور مانند RL300، ظرفیت 800 وات برای برق رسانی به آن اندازه کافی مناسب است. HPE همیشه برای محصولات خط ProLiant خود از بهترین منابع تغذیه استفاده می‌کند. همین ویژگی‌ها در تولید سرور سبب شده تا HPE محبوب دل سازمان‌ها باشد.

 منابع تغذیه سرور rl300 gen11

سخن آخر

در این مقاله به طور کلی نگاهی به دور تا دور سرور RL300 Gen11 انداختیم و در خصوص استفاده از معماری Arm در پردازنده‌ها و به کارگیری پردازنده‌های Ampere Altra و Altra Max در این سرور صحبت کردیم. در مقاله بعدی در خصوص تجهیزات داخلی این سرور به صورت جزئی‌تر صحبت خواهیم کرد.

ادامه دارد...


به اشتراک بگذارید :

با عرضه HPE ProLiant RL300 Gen11، برند HPE جایگاه ویژه و برتری را در بین سایر کمپانی‌های تولید کننده تجهیزات سرور اینترپرایز ازآن خود کرد. این سرور که از پردازنده‌های Ampere Altra و Altra Max قدرت گرفته، تا حداکثر 128 Arm هسته به ازای هر سوکت را به همراه دارد.

نکته قابل توجه استفاده از معماری ARM در تولید این پردازنده‌هاست. برندهایی چون DELL از Arm پشتیبانی نمی‌کنند. یا حتی lenovo در آمریکا فروش سروری بر پایه Ampere Altra را ندارد. پیش از این، برند فوجیتسو طبق معماری ARM v 8-A SVE سروری با چیپست A64FX به بازار ارائه داده بود، اما HPE به طور حرفه‌ای‌تر از این معماری در سرور جدید خود یعنی HPE ProLiant RL300 Gen11 استفاده کرد که همگان به خاطر عرضه آن، انگشت بر دهان ماندند.

  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com