با قابلیت افزونگی در سرور آسوده خاطر باشید!

11 تير 1402      0 دیدگاه

هر روز که به اینترنت وصل می‌شویم و وب‌سایت‌ها را بررسی می‌کنیم، در واقع با سرورها در ارتباط هستیم. سرورها نقش بسیار مهمی در ارائه خدمات وب و ذخیره‌سازی اطلاعات دارند. در هنگام استفاده از سرورها، یکی از مسائل مهمی که ممکن است با آن مواجه شویم، افزونگی در سرور یا redundancy است.

در نظر بگیرید، سرور سازمان شما مورد حملات سایبری قرار گرفته و اطلاعاتتان به سرقت رفته‌اند یا حتی سرور با خراب شدن کار سازمان را مختل کرده است، اینجاست که پای افزونگی یا redundancy سرور به میدان باز می‌شود. اگر سرور اضافه‌ای داشته باشید یا قطعات سرورتان از قابلیت افزونگی پشتیبانی کنند، تا حد زیادی نگرانی نخواهید داشت. در این مقاله، به بررسی افزونگی در سرورها، مزایا و انواع آن می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

منظور از افزونگی در سرور چیست؟

افزونگی در سرور یعنی قرار دادن یک پشتیبان برای پشتیبانی از سرور اصلی، تا در صورت بروز مشکل از قطعی سرویس جلوگیری شود. اگر سرور اصلی شما به هر دلیلی غیرفعال شود، این پشتیبان می‌تواند به عنوان یک راه حل ایمنی خیال شما را از قطعی سرویس راحت کند. به عبارت ساده‌تر، افزونگی یعنی افزودن تجهیزات سخت افزاری یا نرم افزاری اضافه و تکراری به سرور

افزونگی در سرور

انواع افزونگی در سرور

افزونگی سخت‌افزاری

افزونگی سخت‌افزاری در سرورها به تکراری بودن قطعات سخت‌افزاری یا استفاده از یک سرور پشتیبان می‌پردازد. در این نوع افزونگی، سرورها با تعدادی سخت‌افزار مشابه که وظایف مشابهی دارند، مجهز می‌شوند. به عنوان مثال، اگر یک سرور دارای دو درایو باشد، افزونگی سخت‌افزاری می‌تواند با اضافه کردن یک درایو دیگر به سرور انجام شود. در صورت خرابی یکی از درایوها، درایوهای دیگر قادر به ارائه خدمات می‌باشند و سرور به طور ناخواسته متوقف نمی‌شود. (در ادامه به قطعات سخت افزاری که از این نوع افزونگی پشتیبانی می‌کنند اشاره خواهیم کرد.)

همچنین در این نوع افزونگی می‌توان یک سرور جداگانه نیز به طور فیزیکی همانند سرور اصلی تهیه کرد تا در صورت بروز مشکل کار ناتمام را به عهده بگیرد. (در ادامه به انواع redundancy در سرور های پشتیبان نیز خواهیم پرداخت.)

افزونگی نرم‌افزاری

افزونگی نرم‌افزاری در سرورها به تکراری بودن نرم‌افزارها و سیستم‌عامل‌ها اشاره دارد. در این نوع افزونگی، سرورها به دو نسخه از نرم‌افزار یا سیستم‌عامل که وظایف مشابهی دارند، مجهز می‌شوند. به عنوان مثال، اگر یک سرور از سیستم‌عامل ویندوز استفاده می‌کند، می‌توان با اضافه کردن نسخه دیگری از سیستم‌عامل ویندوز به سرور، افزونگی نرم‌افزاری داشت. در صورت خرابی یکی از سیستم‌عامل‌ها، سیستم‌عامل دیگر فعال می‌شود و سرور به طور مستمر خدمات را ارائه می‌دهد.

 

تجهیزات سخت افزاری با قابلیت افزونگی در سرور

تجهیزات و سخت افزارهای داخلی سرور می‌توانند با بهره‌گیری از افزونگی در هنگام خرابی به کمک شما بیایند. بیشتر تجهیزات سرور این روزها از قابلیت redundancy پشتیبانی می‌کنند که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

پاور (منبع تغذیه)

یکی از تجهیزاتی که به طور واضح redundancy در آن‌ به چشم می‌خورد، منبع تغذیه است. در سرورهایی چون HPE از دو پاور در طراحی آن‌ها استفاده می‌شود. زمانی که پاور اول عملیات برق رسانی را به دوش می‌کشد، پاور دوم آماده باش منتظر است تا در صورت خرابی پاور اول ماموریت برق رسانی را بر عهده بگیرد. (این دو پاور redundant هم هستند و به صورت همزمان با هم برق رسانی نمی‌کنند، پاور دوم تا زمان محول شدن مسئولیت برق رسانی نقش یدک را بازی می‌کند.)

الگوهای تقسیم مسئولیت برق رسانی بین دو پاور همیشه اینگونه نیست. به حالتی که بالا به آن اشاره کردیم حالت فعال/غیر فعال می‌گویند. دو حالت دیگر به صورت زیر هستند:

متعادل کننده بار: در این حالت، هر دو پاورها فعال هستند و برق رسانی بین این دو تقسیم می‌شود. این حالت یک بدی دارد و آن فرسوده شدن همزمان پاورها با هم است. زمانی از این حالت در سرور استفاده می‌شود که یکی از منابع تغذیه با مشکل مواجه شده‌ و سرور با افزایش ناگهانی ولتاژ همراه است.

دوگانه با تغییر بار: این حالت برق رسانی تقریبا مشابه حالت اول بوده و بهترین مدل برای تنظیم الگوی برق رسانی سرورهاست. در این روش، پاور دوم به همراه پاور اول مدام روشن نیست بلکه هر ازگاهی برق رسانی را به طور موقت انجام می‎‌دهد تا دوباره زحمت برق رسانی روی دوش منبع اصلی باشد.

افزونگی در پاور سرور

رایزر با قابلیت افزونگی در سرور

رایزر که از آن‌ به عنوان کارت توسعه PCI Express یاد می‌شود نیز در گروه قطعات پشتیبانی کننده از افزونگی سرور قرار می‌گیرد. در واقع از رایزر زمانی استفاده می‌شود که در مادربرد با کمبود اسلات مواجه باشید و بخواهید با این روش به تعداد اسلات‌های خود برای کارت گرافیک، کارت شبکه و کنترلرهای هارد اضافه کنید.

پورت‌های شبکه

به طور معمول اکثر سرورها داری یک پورت شبکه برای خدمت رسانی به سرور هستند. اما سرورهایی نیز وجود دارند که دارای چندین پورت شبکه هستند و از مزیت بالاتری برخوردارند. با برخورداری از چندین پورت شبکه، امنیت و کارایی افزایش می‌یابد. همچنین می‌توان پورت‌های اترنت را با هم ترکیب کرد و از آدرس IP یکسان بهره‌مند شد. پورت‌های متعدد که هر کدام به شبکه‌های مختلف متصل هستند یک مزیت دارد و آن این است که در صورت خرابی یک پورت خدمت رسانی شبکه از طریق پورت‌های دیگر انجام می‌پذیرد.

نکته: اگر سرور شما دارای یک پورت شبکه است نیازی به نگرانی نیست، خیلی راحت با استفاده از کارت شبکه می‌توانید تعداد پورت‌های خود را افزایش دهید.

درایوها

درایوها (HDD و SSD) نیز از افزونگی سرور پشتیبانی می‌کنند؛ کافیست که از پیکربندی Raid در آن‌ها استفاده شود. با استفاده از Raid5 و Raid6 افزونگی در سرور فراهم می‌شود، به این صورت که سرور قادر خواهد بود تا در صورت خرابی دو درایو از با استفاده از بیت توازن اطلاعات را بازیابی کند. اگر می‌خواهید از افزونگی به خوبی بهره‌مند شوید به سراغ درایوهای استوریج بروید که استقامت بهتری در شرایط سخت از خود نشان می‌دهند.

CPU با قابلیت افزونگی در سرور

سرورها قابلیت پشتیبانی بیش از یک پردازنده را دارند. استفاده از چندین پردازنده علاوه بر اینکه باعث تسریع کارها و تجزیه و تحلیل می‌شود، پایداری سرور را نیز بالا می‌برد. به این صورت که در صورت خرابی یک پردازنده CPU دیگر وظایف را به عهده می‌گیرد تا اختلالی در سرور به وجود نیاید.

نکته: به این نکته توجه کنید که از پردازنده‌های مشابه و از فن‌های بیشتر استفاده کنید که از گرم شدن بیش از حد سرور و conflict جلوگیری شود.

افزونگی در پردازنده سرور

انواع افزونگی در سرور های پشتیبان

پیشتر در مورد تجهیزات سخت افزاری سرورها صحبت کردیم. همانطور که بالاتر گفتیم می‌توان از یک سرور دیگر به عنوان سرور پشتیبان استفاده کرد. استفاده از سرور پشتیبان انواعی دارد که به شرح زیر می‌باشد:

سرورهای دامنه، فرانت اند و اعتبارسنجی

از این سرورها به عنوان سرورهای Load Balancing یاد می‌شود. این سرورها با ایجاد تعادل در بار دسترسی کاربران به سرویس را تضمین می‌کنند. مثلا سرور دوم Windows Active Directory در صورتی که سرور اولیه AD مختل شود، دسترسی کاربران به دامنه را امکان پذیر می‌کند.

سرور کپی شده

در این حالت، دقیقا سروری مشابه سرور اصلی از نظر سخت افزاری و نرم افزاری قرار داده می‌شود و در صورت بروز مشکل برای سرور اصلی، ادامه روند کاری را طی می‌کند. استفاده از این روش هزینه بر است اما تضمین ادامه فعالیت‌ها بدون مشکل در آن بسیار بالاست.

سرورهای بکاپ در زمان بروز مشکل

این سرورها توانایی بازیابی سریع بکاپ را دارند تا در هنگام مشکل پردازش اطلاعات انجام شوند.

مزایا و معایب افزونگی در سرورها

مزایا:

  •  افزایش اطمینان‌بخشی سرویس‌ها وب

  •  کاهش قطعی سرویس و عدم توقف فعالیت سرورها

  • افزایش پایداری و عملکرد سرورها

معایب:

  • افزایش هزینه تجهیزات سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری

  • پیچیدگی مدیریت و نگهداری سرورها

  •  مصرف بیشتر منابع سیستم

پرسش‌های متداول در خصوص افزونگی در سرور

1. چه تکنولوژی‌هایی برای افزونگی سخت‌افزاری در سرورها استفاده می‌شود؟

برای افزونگی سخت‌افزاری در سرورها، می‌توان از تکنولوژی‌هایی مانند تجهیز سرور با قطعات تکراری، استفاده از RAID و شبکه‌های متصل به سرور (مانند شبکه‌های LAN و WAN) استفاده کرد.

2. آیا همه سرورها نیاز به افزونگی دارند؟

خیر، نیاز به redundancy در سرورها بستگی به محیط و شرایط عملکرد آن‌ها دارد. در برخی موارد، ممکن است افزونگی ضروری باشد، به خصوص در سرویس‌هایی که نیازمندی‌های بالایی در اطمینان‌بخشی و پایداری دارند.

3. آیا افزونگی در سرورها تضمینی برای عدم قطعی سرویس است؟

افزونگی در سرورها می‌تواند راه‌حلی برای کاهش قطعی سرویس باشد، اما هیچگونه تضمینی برای عدم قطعی کامل وجود ندارد. در هر صورت، با استفاده از روش‌های افزونگی، می‌توان احتمال قطعی سرویس را به حداقل رساند و به کاربران تجربه بهتری ارائه داد.

4. آیا استفاده از افزونگی در سرورها هزینه‌بر است؟

بله، استفاده از redundancy در سرورها هزینه‌بر است. نیاز به تجهیزات سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری تکراری و مدیریت و نگهداری آنها هزینه‌های مرتبط را افزایش می‌دهد. با این حال، هزینه‌های افزونگی باید با مزایایی مانند افزایش اطمینان‌بخشی و پایداری سرویس‌ها مقایسه شود تا تصمیم به استفاده یا عدم استفاده از افزونگی گرفته شود.

سخن آخر

در این مقاله، در خصوص افزونگی در سرور یا redundancy صحبت کردیم و دیدیم که چگونه این قابلیت می‌تواند پایداری و قابلیت اطمینان سرور تا حد زیادی بالا ببرد.

آداک فناوری مانیا با دارا بودن چندین سابقه درخشان و پرچم داری در عرصه فروش سرور و تجهیزات شبکه، در کنار شما خواهد بود تا بهترین انتخاب را داشته باشید. اگر به دنبال سرور با بهترین قیمت در بازار هستید، از صفحه سرورهای مانیا غافل نشوید.




به اشتراک بگذارید :

هر روز که به اینترنت وصل می‌شویم و وب‌سایت‌ها را بررسی می‌کنیم، در واقع با سرورها در ارتباط هستیم. سرورها نقش بسیار مهمی در ارائه خدمات وب و ذخیره‌سازی اطلاعات دارند. در هنگام استفاده از سرورها، یکی از مسائل مهمی که ممکن است با آن مواجه شویم، افزونگی در سرور یا redundancy است.

در نظر بگیرید، سرور سازمان شما مورد حملات سایبری قرار گرفته و اطلاعاتتان به سرقت رفته‌اند یا حتی سرور با خراب شدن کار سازمان را مختل کرده است، اینجاست که پای افزونگی یا redundancy سرور به میدان باز می‌شود. اگر سرور اضافه‌ای داشته باشید یا قطعات سرورتان از قابلیت افزونگی پشتیبانی کنند، تا حد زیادی نگرانی نخواهید داشت. در این مقاله، به بررسی افزونگی در سرورها، مزایا و انواع آن می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com