استفاده از اتم ها در روش جدید ذخیره سازی اطلاعات

13 مرداد 1395      0 دیدگاه

محققان آلمانی روش جدیدی از ذخیره سازی اطلاعات را ارائه کرده اند که در آن موفق شده اند 500 ترابیت اطلاعات با بیت هایی به اندازه یک اتم را در یک اینچ مربع از جنس مس جای دهند. این عدد دقیقا 500 بار متراکمتر از بهترین دیسک سخت تجاری می باشد.

در تئوری این تراکم ذخیره سازی به ما اجازه می دهد تا کلیه کتاب های نوشته شده توسط انسان ها را فقط در یک تمبر پستی جا دهیم.

این مقاله که در مجله Nature Nanotechnology بچاپ رسیده به جزئیات چگونگی دستیابی محققان به روش ذخیره سازی یک کیلوبایت واحد حافظه را که معادل 8000 بیت می باشد و هر بیت بوسیله یک اتم کلوراین بر روی صفحه مسی قرار داده شده می پردازد. گفتنی است محققان از سال 1990 بر روی تئوری های ذخیره سازی با اندازه های اتم و مولکول تحقیق می کنند. همچنین بتازگی شرکت ماکروسافت با همکاری دانشگاه واشنگتن اعلام کرده که توانسته رکورد جهانی را با ذخیره کردن 200 مگابایت اطلاعات را بر روی رشته DNA مصنوعی بشکند.

محققان آلمانی موسسه کاولی از دانشگاه دلف اعلام کرده اند که تنوانستند با فشردن اتمهای یک صفحه مسی بوسیله یک میکروسکپ تونلی (STM) و میله های سوزنی شکل بسیار تیز  بیت ها را بر روی این صفحه جایگزاری کنند. این میله ها نه تنها امکان خواندن اطلاعات را از اتمهای مس میسر می کنند بلکه می توانند با فشار دادن اتمهای اطراف امکان بازنویسی اطلاعات را نیز فراهم کنند.

به گفته این مقاله هر بیت شامل دو موقعیت بر روی اتمهای صفحه مسی می باشد و یک اتم کلراین می تواند در این دو موقعیت به عقب یا جلو رانده شود. اگر اتم کلراین در در موقعیت بالا قرار بگیرد یک حفره در زیر آن وجود خواهد داشت که بعنوان 1 در سیستم باینری در نظر گرفته می شود و اگر حفره در بالا باشد که در نتیجه آن اتم کلراین در پایین قرار می گیرد مقدار صفر در نظر گرفته می شود.

این محققان همچنین توانسته اند با مشخص کردن یک نشانگر  از جنس همان حفره ها بعنوان پلاک مقادیر حافظه را در بخش های 8 بایتی (64 بیت) ساماندهی کرده و اطلاعات را به آسانی بصورت کامل بر روی صفحه مسی نوشته و بازخوانی کنند.


به اشتراک بگذارید :

امیر قربانعلی / آداک فن آوری مانیا

کلمات کلیدی
  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com