انواع سوئیچ شبکه از نظر سخت افزاری و نرم افزاری

29 فروردين 1402      0 دیدگاه

کدام نوع سوئیچ شبکه را انتخاب کنم؟ انواع سوئیچ شبکه چیست؟ این‌ها سوالاتی هستند که حین خرید یا کسب اطلاعات در خصوص سوئیچ ممکن است از خود بپرسید. اینکه بدانید کدام نوع از سوئیچ‌های شبکه را برای کسب و کار خود انتخاب کنید شما را چندین قدم برای رفع نیازهای کسب و کارتان جلو می‌اندازد. به همین دلیل در زمان بررسی گزینه‌های موجود حتما به انواع سوئیچ‌ها و مزایای هر کدام توجه کنید. با ما همراه باشید تا با انواع سوئیچ‌ شبکه از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری آشنا شویم.

انواع سوئیچ‌ شبکه از نظر نرم افزاری

سوئیچ‌ها به دو دسته کلی سخت افزاری و نرم افزاری تقسیم بندی می‌شوند. ابتدا به توضیح سوئیچ‌های نرم افزاری و سپس سخت افزاری می‌پردازیم.

1.سوئیچ‌های غیر مدیریتی (Unmanaged)

سوئیچ‌های Unmanaged برای شبکه‌های کوچک مناسب هستند. این سوئیچ‌ها بدون نیاز به پیکربندی قابل استفاده بوده و معمولاً در خانه، دفتر کوچک، یا اتاق کنفرانس استفاده می‌شوند. نکته مهم در مورد آن‌ها این است که اغلب قیمت ارزانی دارند.

به دلیل Plug and Play بودن این سوئیچ‌ها بلافاصله بعد از نصب آن می‌توانید شروع به استفاده کنید. دستگاه‌های اترنت نظیر pcها و پرینترها خیلی راحت از طریق این سوئیچ به یک دیگر وصل می‌شوند.

سوئیچ‌های غیر مدیریتی قابلیت ارتقا ندارند و با تعداد پورت‌های مشخصی به بازار ارائه می‌شوند. علاوه بر این به خاطر غیر ماژولار بودنشان در لایه سوم قرار نمی‌گیرند و نمی‌توان همچون روتر از آن‌ها استفاده نمود.

2.سوئیچ‌های مدیریتی (Managed)

سوئیچ‌های Managed قابلیت پیکربندی دارند و برای شبکه‌های بزرگ مناسب هستند. با استفاده از این سوئیچ‌ها، مدیران شبکه قادر به پیکربندی و کنترل ترافیک داده‌ها خواهند بود. سوئیچ‌های مدیریتی با قیمت بالاتری نسبت به سوئیچ‌های Unmanaged عرضه می‌شوند و همچنین بر ترافیک LAN کنترل پیشرفته تر و بهتری دارند. تمامی سوئیچ‌ها Mac Address Table دارند، اما بعضی وقت‌ها لازم است سوئیچ را برای اینکه چگونه روی جدول مک‌ها کار کند و انجام یا عدم انجام یکسری کارها مدیریت کنیم، اینجاست که پای سوئیچ‌های مدیریتی به میدان باز می‌شود.

سوئیچ‌های مدیریتی دارای سیستم عامل هستند که در صورت نیاز به اضافه کردن یک سوئیچ به شبکه LAN به راحتی بتوان پورت‌هایی نظیر Trunk ،Quality of Service، VLAN و... را مدیریت و کانفیگ کرد.

نکته: سیستم عامل استفاده شده در سوئیچ‌های سیسکو، سیستم عامل IOS است.

مثال: سوئیچ سیسکو WS-C2960+ 24TC-L 

خرید و قیمت سوئیچ شبکه

تفاوت سوئیچ مدیریتی و غیر مدیریتی در یک نگاه

  • امکان کانفیگ و مدیریت LAN در سوئیچ مدیریتی بر خلاف سوئیچ غیر مدیریتی
  • امکان کنترل دسترسی‌ها در سوئیچ مدیریتی
  • تنظیمات سخت‌تر و پیشرفته تر سوئیچ‌های مدیریتی
  • امکان تنظیم هر پورت به صورت اختصاصی در سوئیچ مدیریتی
  • استفاده از پروتکل‌های SNMP (Simple Network Management Protocol ) برای کنترل دستگاه‌های شبکه در سوئیچ‌های مدیریتی
  • قابلیت تعمیر، نمایش ارورها، کپی کردن و تنظیم شبکه‌های مختلف با استفاده از Web Interface SNMP و  Command Line در سوئیچ‌های مدیریتی
  • هزینه پرداختی بالاتر سوئیچ‌های مدیریتی به خاطر مشخصات فنی بهتر
  • استفاده سریع بالافاصله بعد از نصب در سوئیچ‌های غیر مدیریتی برخلاف سوئیچ‌های مدیریتی

 

انواع سوئیچ های شبکه

 

3.اسمارت سوئیچ (smart switch)

سوئیچ‌های هوشمند یا به اصطلاح اسمارت از لحاظ عملکردی چیزی مابین سوئیچ‌های مدیریتی و غیر مدیریتی است. یعنی با استفاده از آن می‌توان مدیریت و کنترل کاملا امن بر روی شبکه داشت. اما تفاوت در این است که نسبت به سوئیچ‌های مدیریتی اینترفیس ساده‌تری دارند و دستتان برای مدیریت در آن به اندازه سوئیچ‌های managed باز نیست. با وجود این‌ها اسمارت سوئیچ‌ها همچنان از قابلیت‌هایی چون VLAN ،speed/duplex control و SNMP برخوردار هستند.

از اسمارت سوئیچ در چه محیط‌هایی استفاده می‌شود؟

  • در محیط‌ها و دفاتر کوچک
  • برای محیط‌های بزرگ و راه دور نیز حکم Edge دارند.
  • در LANهای با قابلیت‌های Data Transfer و Allocation به کار می‌روند.

4.سوییچ دیتاسنتری

در شبکه‌های بزرگ که نیاز به سرعت، امنیت، ظرفیت پورت بالا و قابلیت‌های Qos وجود دارد، سر و کله سوئیچ‌های دیتاسنتری پیدا می‌شود. سوئیچ‌های دیتاسنتری قابلیت‌هایی دارند که به خوبی می‌توانند موارد ذکر شده را برای ما فراهم کنند. علاوه بر این، مجازی سازی و SDN (Software Defined Network) به کمک این سوئیچ‌ها به راحتی قابل پیاده سازی هستند.

مثال: سوئیچ‌های سری Nexus سیسکو

سوئیچ های دیتابیسی

5.سوئیچ لایه 3، آخرین مورد از انواع سوئیچ شبکه نرم افزاری

اکثر سوئیچ‌ها در لایه دوم مدل OSI، یعنی Data Network، فریم‌های اترنتی را بین پورت‌ها جابه جا می‌کنند. اما یک سری سوئیچ‌ها که به آن‌ها سوئیچ لایه 3 گفته می‌شود، همانند نامشان در لایه سوم مدل OSI همچون روترها بسته‌های IP را مسیریابی می‌کنند که در واقع می‌توان این سوئیچ‌ها را ترکیبی از لایه 2 و 3 دانست.

تفاوت سوئیچ‌های لایه 2 و 3 در یک نگاه

  • نرم افزار سوئیچ پیشرفته‌تر در لایه 3 نسبت به 2
  • توانایی اجرای پروتکل‌های مسیریابی RIP و OSPF در لایه سوم
  • توانایی کانفیگ کردن چند LAN با هم و مسیریابی بسته‌های IP توسط خود سوئیچ بین VLANها در لایه سوم (در لایه دوم کانفیگ انجام می‌شود اما مسیریابی توسط خود سوئیچ صورت نمی‌گیرد.)
  • سوئیچ‌های لایه سوم حکم CORE شبکه با توپولوژی استار و سوئیچ‌های لایه دوم حکم سوئیچ‌های access را دارند و به لایه سوم متصل می‌شوند.

 

انواع سوئیچ‌ شبکه از نظر سخت افزاری

1.سوئیچ‌های غیر ماژولار (fixed)

این سوئیچ‌ها همانطور که از نامشان پیداست، دارای تعداد پورت ثابت و fix هستند و با تعداد پورت‌های 8، 16، 24 و... در بازار یافت می‌شوند. از آنجایی که این سوئیچ‌ها قابلیت ارتقا ندارند، هزینه کمتری برای داشتن آن‌ها متحمل خواهید شد. سرعت و نحوه اتصال پورت‌ها در این سوئیچ‌ها متفاوت است، به گونه‌ای که از حداقل سرعت ۱Gbps آغاز و تا ۴۰Gbps نیز در بازار یافت می‌شوند.

از این پیکربندی سوئیچ در هر نظر نرم افزاری چون مدیریتی؛ غیر مدیریتی، هوشمند، و هر کاربری چون خانه و شرکت‌های بزرگ استفاده می‌شود. خیلی راحت با اتصال آن‌ها به هم از طریق کابل Cat6 یا فیبر نوری پورت trunk ایجاد کنید.

2.سوئیچ‌های ماژولار

سوئیچ‌های ماژولار دقیقا بر خلاف سوئیچ‌های ثابت هستند. یعنی اینکه قابلیت ارتقا دارند و می‌توان با اضافه کردن ماژول‌هایی به آن‌ها پورت‌های بیشتر و بهره‌وری بالاتری داشت؛ از این رو قیمت این نوع سوئیچ‌ها بالاتر از سوئیچ‌های غیر ماژولار است. علاوه بر قیمت، از لحاظ ابعادی نیز این سوئیچ‌ها بزرگ تر از مورد قبلی هستند. در بسته بندی این سوئیچ‌ها پاور افزونه و چندین فن دیده می‌شود که می‌توانید با خیال راحت از آن‌ها در شرکت و سازمان‌های بزرگ استفاده کنید. سوئیچ‌های ماژولار قابلیت روتر شدن و قرارگیری در لایه سوم را نیز دارا هستند.

 

3.سوئیچ‌های stackable

اگر بخواهیم دو مدل سوئیچ ماژولار و غیر ماژولار را با هم ترکیب کنیم، یک سوئیچ stackable خواهیم داشت. یعنی می‌توان همانند یک سوئیچ fixed از آن به صورت مستقل استفاده کرد و یا چند سوئیچ fixed با مدل یکسان را با کابل به هم متصل نمود و یک سوئیچ قابل ارتقا stackable با تعداد پورت بیشتر داشت. این نوع سوئیچ برای کمپانی‌هایی مناسب است که نمی‌خواهند هزینه زیادی را محتمل شوند و در عین حال آینده نگرند که با داشتن این سوئیچ خیالشان از ارتقا راحت باشد.

مثال: سوئیچ‌های سیسکو سری Catalyst 3750

 سوئیچ‌های سیسکو سری Catalyst 3750

4.سوئیچ‌های فیبر نوری

در فاصله‌های کوتاه، سوئیچ‌ها با اتصال کابل‌های اترنت Cat 5 و Cat 6 و Cat 7 از طریق پورت RJ45 کار می‌کنند اما این روش برای فواصل دور مناسب نیست و باید از فیبر نوری استفاده کرد. به همین دلیل بر روی اینگونه سوئیچ‌ها ترکیبی از پورت‌های RJ45 و فیبر نوری مشاهده می‌شود.

5.سوئیچ‌های PoE، مورد آخر انواع سوئیچ شبکه سخت افزاری

سوئیچ‌های PoE (Power over Ethernet) از طریق کابل شبکه برق را به دستگاه‌های متصل شده ارائه می‌دهند. این سوئیچ‌ها برای اتصال دستگاه‌هایی که نمی‌توانند به منبع برق دسترسی داشته باشند نظیر دوربین‌های مداربسته، تلفن‌های آی‌پی و یا دستگاه‌های وایرلس مناسب هستند. در سوئیچ‌های PoE با استفاده از تکنولوژی PoE، اطلاعات و برق به صورت موازی در دسترس گیرنده قرار می‌گیرند.

سخن آخر 

در این مقاله در خصوص انواع سوئیچ‌ شبکه چه به صورت سخت افزاری و چه به صورت نرم افزاری به طور کامل صحبت کردیم.  تفاوت بین سوئیچ‌های مدیریتی و غیر مدیریتی و همچنین تفاوت سوئیچ‌های لایه 2 و 3 از جمله مواردی هستند که به آن‌ها اشاره شد.

آداک فناوری مانیا با دارا بودن چندین سابقه درخشان در عرصه فروش سرور و سوئیچ‌های سیسکو و اچ پی ای، در کنار شما است تا بهترین انتخاب را داشته باشید.


به اشتراک بگذارید :

کدام نوع سوئیچ شبکه را انتخاب کنم؟ انواع سوئیچ شبکه چیست؟ این‌ها سوالاتی هستند که حین خرید یا کسب اطلاعات در خصوص سوئیچ ممکن است از خود بپرسید. اینکه بدانید کدام نوع از سوئیچ‌های شبکه را برای کسب و کار خود انتخاب کنید شما را چندین قدم برای رفع نیازهای کسب و کارتان جلو می‌اندازد. به همین دلیل در زمان بررسی گزینه‌های موجود حتما به انواع سوئیچ‌ها و مزایای هر کدام توجه کنید. با ما همراه باشید تا با انواع سوئیچ از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری آشنا شویم.

  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com