لحظات مهم تکنولوژی در سال 2015

13 دي 1394      0 دیدگاه

بالاخره سال 2016 از راه رسید و تقویم 2015 را کهنه کرد. سال نه چندان گذشته میلادی اما سال بزرگی برای صنعت تکنولوژی بود؛ از معرفی اولین ابزار پوشیدنی هوشمند اپل گرفته تا معرفی خودروی بدون راننده شرکت تسلا، اتفاقات بزرگی در دنیای تکنولوژی افتاد که نه تنها توجه همه را به خود جلب کرد، بلکه تحولات مهمی را در مسیر پیشرفت این صنعت رقم زد. با این اوصاف است که این روزها بسیاری به بررسی و مرور اتفاقات مهم سال میلادی تازه گذشته می‌پردازند. در همین راستا مجله TechInsider به‌تازگی مهم‌ترین لحظات صنعت تکنولوژی در سال 2015 را بررسی و مرور کرده است.

اپل با ساعتش وارد دنیای پوشیدنی‌های هوشمند شد: اپل با معرفی ساعت هوشمندش در ماه آوریل گذشته با پرش بزرگی وارد دنیای ابزارهای پوشیدنی شد. درحالی که این محصول و به‌خصوص نسخه طلای آن که با قیمت 10 هزار دلار عرضه شد، توجه بسیاری را به خودش جلب کرد، اما این شرکت هنوز آمار دقیقی از میزان فروش این محصول را ارائه نکرده است. با این حال، اما تیم کوک مدیرعامل اپل در همان ابتدا گفته بود که فروش اولیه ساعت هوشمند اپل بیشتر از انتظارات خواهد بود. به‌طور کلی اما به گزارش موسسه تحقیقاتی IDC، بازار جهانی ابزارهای پوشیدنی هوشمند که شامل دستبندهای تناسب اندام و ساعت‌های هوشمند است در سال 2015 به صادرات 80 میلیون دستگاهی رسیده است که انتظار می‌رود این رقم در سال 2016 به بیش از 1/ 111 میلیون دستگاه برسد. IDC همچنین تخمین زده است که ساعت اپل 3/ 61 درصد از سهم کل بازار ساعت‌های هوشمند را در سال 2015 به خودش اختصاص بدهد و حاکمیت این بازار را در اختیار بگیرد. این در حالی است که انتظار می‌رود این شرکت بزرگ نسخه جدید ساعتش را در ماه مارس آینده روانه بازار کند. 

خودروهای هوشمند هدف آینده هکرها: هکرهادر سال 2015 به خودروهای هوشمند توجه زیادی کرده‌اند. یکی از بزرگ‌ترین حملات هک مربوط به محققان امنیتی بود که از راه دور و مایل‌ها فاصله توانستند خودروی Jeep Cherokees را مورد حمله قرار بدهند. شرکت Fiat Chrysler هم بعد از آنکه هکرهای کلاه سفید حفره امنیتی بزرگی را در سیستم هوشمند UConnect شناسایی کردند، مجبور شد 4/ 1 میلیون دستگاه از خودروهای خودش را فرا بخواند. سیستم‌های هوشمند به‌کار رفته در خودروهای شرکت‌های تسلا و GM هم از این جریان در امان نماندند. علاوه‌بر اینها، خودروهای مجهز به ابزارهایی که امکان برقراری تماس تلفنی را فراهم می‌کردند؛ نشانه‌هایی از آسیب‌پذیری‌های امنیتی را در خود داشتند. با این اوصاف بعید به نظر نمی‌رسد که هکرها در سال جدید تمایل بیشتری به هک خودروهای هوشمند داشته باشند. 

سیستم اتوپایلوت تسلا، خودروهای بدون راننده را به واقعیت تبدیل کرد: تسلا در ماه اکتبر سیستم اتوپایلوت نیمه خودکاری را معرفی کرد که امکاناتی مانند فرمان خودکار، تغییر مسیر خودکار و پارک خودکار را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. درحالی که تسلا اولین شرکت علاقه‌مند به تلفیق قابلیت‌های امنیتی پیشرفته به خودروها نبود، اما اولین شرکتی بود که این تکنولوژی را به این شکل به‌کار می‌برد. تسلا این سیستم را همراه با یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری ارائه کرد و قابلیت راندن بدون نیاز به راننده در شب را به خودروهای جدید ارائه کرد. دیگر شرکت‌های خودروسازی امکان راندن بدون نیاز به راننده را برای مدت کوتاهی به افراد می‌دهند. 

شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ارتباطی سرویس‌های ویژه و مختص پخش آنلاین را ارائه کردند: در ماه آوریل سال 2015 شرکت HBO سرویس HBO Now را معرفی کرد که در آن به ازای پرداخت ماهانه 15 دلار هر کاربری که به اینترنت پرسرعت دسترسی دارد می‌تواند از امکان پخش آنلاین بهره ببرد. در همان ماه شرکت CBS هم سرویس استریم خودش را با نام All Access روی پلت‌فرم Roku ارائه کرد. به دنبال آن Showtime هم در ماه جولای سرویس استریم خودش را با قیمت 11 دلار در ماه برای پلت‌فرم‌های اپل، Roku، Hulu و PlayStation ارائه کرد. 

آسیب‌پذیری بزرگ Stagefright برای اندروید: این آسیب‌پذیری به هکرها اجازه غلبه و نفوذ به سیستم عامل هر گوشی اندرویدی را بدون آنکه کاربر متوجه شود، می‌داد.

Stagefright بالاخره در ماه جولای شناسایی و عمومی شد. تقریبا یک میلیارد کاربر ابزارهای اندرویدی مورد حمله این آسیب‌پذیری قرار گرفتند و محققان امنیتی به سرعت آن را یکی از بزرگ‌ترین حملات امنیتی به موبایل‌های هوشمند خواندند. درنهایت گوگل وصله‌ای را ارائه کرد، اما از آنجا که سازندگان سخت‌افزار ابتدا باید آن را اجرا می‌کردند و سپس کاربران به آن دسترسی داشتند، هنوز میلیون‌ها دستگاه شانس دسترسی به این وصله امنیتی را پیدا نکرده‌اند.

شرکت‌های بزرگ تکنولوژی و بحران رمزنگاری: رهبران شرکت‌های بزرگ تکنولوژی در سال 2015 با بحران بزرگی در زمینه حریم خصوصی کاربران مواجه شدند. صرف‌نظر از فشارهایی که از طرف دولت‌های جهان برای دسترسی به پیام‌های رمزنگاری شده شرکت‌های اپل، گوگل و فیس‌بوک وارد می‌شد، اما این شرکت اعلام کرد که تلاش خودشان را برای حفاظت از حریم خصوصی کاربران به کار می‌بندند. در همین زمینه تیم کوک، مدیرعامل اپل در ماه اکتبر اعلام کرد که هیچ اقدامی را در جهت فراهم کردن امکان دسترسی به اطلاعات کاربران اپل حمایت نمی‌کند. حتی بعد از حملات تروریستی پاریس هم که دولت‌ها فشار زیادی برای دسترسی به اطلاعات کاربران در دنیای مجازی وارد کردند، اپل، گوگل، فیس‌بوک و بسیاری از دیگر شرکت‌های بزرگ تکنولوژی یکصدا از قانون‌گذاران خواستند که ابزارهای رمزنگاری اطلاعات کاربران را تضعیف نکنند. 

هوش مصنوعی به پیشرفت‌های جدیدی دست پیدا کرده است: هوش مصنوعی همزمان با افزایش سرمایه‌گذاری شرکت‌های تکنولوژی در این زمینه، در سال 2015 رشد قابل توجهی کرده است. بزرگ‌ترین حرکت در این زمینه در ماه نوامبر و از طرف گوگل انجام شد وقتی که اعلام کرد در حال ساخت سیستم قدرتمند هوش مصنوعی خودش به نام TensorFlow open source است. گوگل از سیستم TensorFlow در بسیاری از محصولاتش مانند موتور جست‌وجو، عکس و سرویس ترجمه استفاده می‌کند. با این حال اما این شرکت نرم‌افزاری را ساخته است که برای عموم کاربران دسترسی است تا بتوانند فرآیند‌های پیچیده‌تری را در این ماشین یادگیری تجربه کنند. 

گوگل به آلفابت تبدیل شد: در ماه آگوست گوگل دنیا را با اعلام تصمیم جدیدش مبنی بر تکمیل فرآیند سازماندهی مجدد ساختار شرکتش متعجب کرد. لری پیج مدیرعامل این شرکت اعلام کرد که هسته اصلی تجارت گوگل که شامل موتور جست‌وجو، YouTube و اندروید است به زیرمجموعه‌ای از یک شرکت مادر بزرگ‌تر به نام Alphabet تبدیل خواهد شد. تجارت‌های دیگر از قبیل بخش علوم ‌زیستی و بخش Google X به فعالیت خودشان به صورت مجزا ادامه می‌دهند. پیج اعلام کرد دلیل این کار تبدیل گوگل به بخش‌های کوچک‌تر برای رشد سریع‌تر به صورت مستقل بود. شرکت Alphabet به صورت رسمی کار خودش را در ماه اکتبر آغاز کرد. 

رهبران شرکت‌های بزرگ تکنولوژی در سال 2015 با بحران بزرگی در زمینه حریم خصوصی کاربران مواجه شدند.

اینستاگرام از توییتر بزرگ‌تر شد: شبکه اجتماعی محبوب اینستاگرام در سال 2015 رشد چشمگیری پیدا کرد. اپلیکیشن به اشتراک‌گذاری تصویر متعلق به فیس‌بوک، در ماه سپتامبر تعداد کاربران فعال ماهانه اینستاگرام از مرز 400 میلیون نفر عبور کرد تا به این ترتیب توییتر را پشت سر بگذارد. با این حال توییتر تلاش کرد نشان بدهد که تعداد کاربرانش رشد خوبی کرده است. در همین راستا دیک کاستلو مدیرعاملش را عوض کرد و در نهایت جک دورسی را که یکی از موسسان این شرکت بود، به عنوان مدیرعامل جدید انتخاب و معرفی کرد. حالا امید توییتر به تغییراتی است که دورسی در این شرکت ایجاد می‌کند. 

رونق پخش آنلاین زنده: در آغاز سال 2015 استریم و پخش زنده موبایلی رواج زیادی پیدا کرد. Meerkat اولین اپلیکیشن استریم بزرگی بود که وارد بازار و خیلی زود توسط اپلیکیشن Periscope توییتر دنبال شد تا رقیب اصلی آن شود. سوال این بود که کدام یک در این رقابت پیروز می‌شود؟ اپل در ماه دسامبر به این سوال پاسخ داد وقتی کهPeriscope را به‌عنوان اپلیکیشن سال انتخاب و معرفی کرد. در ماه آگوست و تنها چهار ماه بعد از معرفی سرویس‌های استریم زنده، تعداد حساب‌های کاربری این سرویس‌ها از مرز 10 میلیون گذشت.

غول‌های تکنولوژی برای تغییر شرایط آب و هوایی تلاش می‌کنند: مدیران شرکت‌های بزرگ تکنولوژی اقدامات بزرگی برای کمک به نجات سیاره زمین در سال 2015 انجام داده‌اند. الون ماسک مدیرعامل شرکت تسلا درخواست اخذ مالیات برای محصولات دارای کربن را ارائه کرد، تیم کوک مدیرعامل اپل به دنبال اجرای پروژه‌های بزرگ مربوط به انرژی خورشیدی در چین است و گوگل که در حال حاضر محصولات مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر بیشتری را نسبت به شرکت‌های دیگر خریده است، به دنبال سه برابر کردن این محصولات تا سال 2025 است. با این حال اما بیل گیتس، مارک زوکربرگ، جف بزوس و بسیاری از مدیران دیگر سازمان جدیدی به نام Breakthrough Energy Coalition را در ماه نوامبر معرفی کرده‌اند. این سازمان به دنبال دو برابر کردن سرمایه‌گذاری عمومی در تحقیقات انرژی تا پنج سال آینده از 10 میلیارد دلار به 20 میلیارد دلار هستند. این سرمایه‌گذاری قرار است در شرکت‌هایی که در زمینه توسعه تکنولوژی‌های بخش انرژی فعالیت می‌کنند، متمرکز شود.

قانون‌گذاری برای کاربران پهپادها واقعی شد: در ماه دسامبر قانون‌‌گذاران دولتی آمریکا قوانینی وضع کردند که به آنها برای ردگیری پهپادهای شخصی کمک می‌کند. دپارتمان حمل و نقل هوایی فدرال (FAA) اعلام کرد که مالکان پهپادهای شخصی باید پهپادشان را در دستگاه‌های دولتی ثبت و معرفی کنند. به این ترتیب مالکان پهپادهای شخصی باید نام، ایمیل، آدرس و 5 دلار حق ثبت دستگاه‌شان را ارائه کنند یا منتظر جرایم جدی از جریمه نقدی 250 هزار دلاری تا سه سال حبس باشند.


به اشتراک بگذارید :
کلمات کلیدی
  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، خ فرزان شرقی، پ 33

  • تلفن ویژه: 43672 (9821+) 88193969 (9821+)
  • ایمیل: info@mania-co.com